În contextul creşterii la nivel european a cheltuielilor pentru apărare şi a necesităţii înzestrării rapide a forţelor armate române cu echipamente şi tehnică de ultimă generaţie, compatibile cu cele ale aliaţilor din cadrul NATO, pentru a asigura stabilitatea apărării Flancului estic, Ministerul Finanţelor doreşte diversificarea instrumentelor de finanţare pentru ca Guvernul şi companiile de stat să poată accesa fondurile specifice puse la dispoziţie de alte state şi entităţi guvernamentale pentru realizarea unor proiecte de interes strategic naţional, inclusiv de apărare şi securitate naţională. De aceea, Ministerul de Finanţe a pus în transparenţă decizională un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea OUG 64/2007 privind datoria publică, act normativ ce ar urma să creeze condiţiile necesare accesării fondurilor din mecanismul american Foreign Military Financing.
Potrivit Notei de Fundamentare, acest act normativ este necesar "pentru eliminarea tuturor limitărilor operaţionale, deoarece nevoile de dotare a structurii de forţe cu tehnică şi echipamente militare sunt mari şi generează un efort bugetar semnificativ conducând astfel la necesitatea mobilizării celor mai avantajoase surse de finanţare a nevoilor bugetare, care ar putea fi identificate pentru astfel de scopuri".
În acest sens, pentru asigurarea nevoilor urgente de capabilităţi militare este necesară identificarea şi diversificarea instrumentelor de finanţare a achiziţiei de tehnică şi echipamente militare.
Textul citat precizează: "În contextul derulării cu Guvernul SUA a unor programe de înzestrare cu impact semnificativ asupra dezvoltării capabilităţilor militare, coroborat cu situaţia actuală de securitate regională, reprezentaţii Guvernului SUA au informat partea română cu privire la posibilitatea accesării de fonduri, în condiţii avantajoase, prin mecanismul FMF (Foreign Military Financing - Finanţare Militară Externă) pentru finanţarea unor contracte de achiziţii în scop militar încheiate cu departamente/agenţii coordonate de către Departamentul Apărării din SUA. În cadrul mecanismului FMF sunt aprobate fonduri la dispoziţie de până la 4 miliarde dolari pentru împrumuturi directe, cu posibilitate de rambursare în 12 ani, după o perioadă de graţie de un an de la data efectuării primei trageri, la o dobândă avantajoasă (apropiată de costul de finanţare al SUA, respectiv ratele de dobândă ale obligaţiunilor emise de Trezoreria SUA la care se adaugă o marjă), precum şi fonduri de până la 8 miliarde dolari, atrase prin contractarea de împrumuturi din pieţele financiare, garantate de către Guvernul SUA. Disponibilitatea acestor sume se modifică pe măsură ce se încheie acorduri de împrumut cu partenerii. Polonia a fost singurul stat care a beneficiat anterior de acest program. Mecanismul de finanţare FMF oferit de către Guvernul SUA constituite astfel o modalitate eficientă şi avantajoasă de diversificare a surselor de finanţare ale statului român, din perspectiva maturităţii şi a costurilor asociate acestei finanţări faţă de alte surse de finanţare utilizate de Guvernul României, concomitent cu dezvoltarea unor capabilităţi militare strategice".
Potrivit Ministerului Finanţelor, pe lângă contractele de achiziţie de tehnică şi echipamente militare ale Ministerului Apărării Naţionale, au fost identificate şi alte contracte derulate de către companii de stat, care se înscriu în Strategia naţională de apărare a ţării şi care, conform discuţiilor purtate cu partenerii din SUA, ar putea fi eligibile la finanţare în cadrul acestui mecanism.
Adaptarea cadrului legislativ prevede:
- includerea posibilităţii utilizării unor mecanisme de finanţare specifice puse la dispoziţie de alte guverne şi/sau alte entităţi guvernamentale, pentru finanţarea unor contracte/ acorduri de achiziţii/proiecte de interes strategic naţional;
- reglementarea unor elemente specifice legate de derularea acestor finanţări;
- asigurarea posibilităţii ca astfel de finanţări contractate de Guvernul României să poată fi subîmprumutate companiilor de stat relevante şi/sau acestea să beneficieze de garanţia statului pentru astfel de împrumuturi contractate în nume propriu, cu respectarea legislaţiei privind ajutorul de stat.
Nota de Fundamentare mai arată că printr-un memorandum din iulie 2024, Guvernul a aprobat iniţierea demersurilor pentru utilizarea mecanismului de finanţare FMF oferit de către SUA în scopul finanţării unor contracte pentru asigurarea capabilităţilor militare pentru ţara noastră. Pentru a putea utiliza facilitatea de împrumuturi directe oferită de SUA în cadrul acestui mecanism în anul 2024, semnarea acordului de împrumut între cele două guverne trebuie să se realizeze până la data de 30 septembrie 2024, iar de aceea Executivul a recurs la procedura ordonanţei de urgenţă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.08.2024, 14:58)
Adica se iau credite la nivel guvernamental, care vor trebui restituite precum orice alt credit
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de As lupta dar nu am cu ce în data de 14.08.2024, 15:56)
Se iau credite de la americani cu dobândă să cumpărăm armament de la americani să-l donam prietenilor. Se soluția tehnica de înlocuire a Patriot-ului ce se mai aude? Când o primim? Celălalte sisteme plătite de Ciuca al nostru cand era ministrul apărării cand sosesc?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.08.2024, 16:15)
E mai ieftin sa dam un sistem Patriot…ultima data ni s-a luat o Basarabie si un Nord de Bucovina si tot nu am beneficiat de protectie:-)