• Florian Marin, FSLR: "Pe fondul situaţiei incerte cu privire la acţionariat, noi nu putem negocia anumite clauze din contractul colectiv de muncă, ce vizau creşterile salariale, pentru că actuala conducere are o capacitate limitată de decizie"
Nemulţumirile angajaţilor Şantierului Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) se accentuează, pe fondul faptului că aceştia nu îşi pot negocia contractul colectiv de muncă, arată un comunicat al Sindicatului Liber "Navalistul" (SNL), prin care sindicaliştii au anunţat că vor protesta, astăzi, în Mangalia.
Salariaţii DMHI reclamă faptul că Ministerul Economiei nu şi-ar fi îndeplinit promisiunile (făcute către aceştia după protestul din luna martie), privind aspecte care ţineau de stabilirea unei noi structuri a acţionariatului Şantierului din Mangalia, cu care sindicaliştii să poată purta negocieri.
Comunicatul notează: "Având în vedere că: actuala conducere a societăţii nu şi-a exprimat niciun punct de vedere faţă de articolele rămase în divergenţă din cadrul contractului colectiv de muncă cu privire la creşterile salariale; pe 30 iunie 2018 se va încheia a treia rundă de negociere colectivă, ce a fost amânată în mod repetat fără a se obţine o creştere salarială; nu a fost finalizat noul contract de societate mixtă între Şantierul Naval 2 Mai SA şi Grupul Damen; situaţia Şantierului Naval din Mangalia (DMHI) rămâne una incertă, ambiguă şi lipsită de logică economică sau politică, protestăm, miercuri, 20.06.2018, între orele 17:30 - 19:00, în Piaţa Republicii din Mangalia (în faţa Casei de Cultură)". Societatea Mixtă Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. a fost înfiinţată la data de 22.01.1997, prin asocierea dintre S.C. "Şantierul Naval 2 Mai" S.A. Mangalia şi firma coreeană Daewoo Heavy Industries Ltd. (actualmente Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering - DSME).
DSME deţine o participaţie de 51% din DMHI.
"Şantierul Naval 2 Mai" Mangalia este societatea cu capital majoritar de stat (aflată în portofoliul Ministerului Economiei), prin care statul român are o participaţie de 49% din DMHI.
Firma coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering a anunţat, toamna trecută, că vrea să îşi vândă participaţia de 51%, din Şantierul Naval Mangalia, către olandezii de la Damen Shipyards Group (acţionarii şantierului Damen Galaţi).
Ministerul Economiei a anunţat, în luna martie a anului curent, că negocierile dintre statul român şi investitorul strategic interesat în Şantierul Naval DMHI Mangalia au fost finalizate în seara zilei de miercuri, 21 martie, precizând: "Astfel, Şantierul Naval 2 Mai SA Mangalia va renunţa la exercitarea dreptului de preferinţă cu privire la achiziţia pachetului de acţiuni deţinut de Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering la societatea Daewoo Mangalia Heavy Industries SA Mangalia, urmând ca, ulterior, Damen Shypyards Group să cesioneze, cu titlu gratuit, către Şantierul Naval 2 Mai SA, 2% din pachetul de acţiuni, astfel încât structura de acţionariat a Societăţii Mixte care rezultă în urma asocierii să arate astfel: 51% Şantierul Naval 2 Mai şi 49% Damen Shipyards Group".
• Florian Marin, FSLR: "Cerem numirea unei echipe mageriale la nivelul Şantierului Naval DMHI Mangalia, care să aibă capacitatea şi mandatul de negociere a salariilor"
Preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din România (FSLR), Marin Florian, ne-a declarat, ieri, că nemulţumirile angajaţilor de la Şantierul Naval Mangalia sunt legate atât de situaţia incertă a conducerii şantierului, cât şi de lipsa creşterilor salariale.
Sindicaliştii cer numirea unei echipe manageriale la nivelul Şantierului Daewoo Mangalia Heavy Industries, care să aibă capacitatea şi mandatul de negociere a salariilor, întrucât aceasta nu există acum, a subliniat liderul de sindicat.
Domnia sa ne-a explicat: "Nemulţumirile noastre nu vizează, în mod imperativ necesar structura de acţionariat, indiferent că este reprezentată de stat sau de o companie olandeză, italiană, coreeană şi aşa mai departe, ci de faptul că noi, pe fondul situaţiei incerte cu privire la acţionariat, nu suntem în situaţia în care să putem negocia anumite clauze din contractul colectiv de muncă care vizau, în special, creşterile salariale, pentru că nu avem cu cine, actuala conducere având o capacitate limitată de decizie".
Reprezentantul sindicaliştilor susţine că aceştia nu au cu cine să poarte discuţii, întrucât statul român nu şi-a exercitat dreptul de preempţiune în vederea preluării pachetului majoritar de la Şantierul DMHI, astfel că s-a hotărât limitarea capacităţii de decizie a actualei conduceri.
În plus, Şantierul Naval Mangalia ar avea cele mai mici salarii din industria navală din ţara noastră, deşi în anul 2016 era lider la nivel european pe segmentul lui de piaţă, a mai precizat preşedintele FSLR, subliniind că acesta este cel de-al doilea protest (n.r. după cel din martie 2018), iar în situaţia în care nu se va rezolva absolut nimic, un al treilea protest va fi organizat la sfârşitul acestei luni şi va avea loc la Bucureşti, în faţa Ministerului Economiei.
În ceea ce priveşte situaţia salariaţilor, domnia sa ne-a precizat: "Este important să spunem că nu au fost concedieri colective. Noi ne-am luptat să ţinem cât de cât situaţia sub control. Salariile angajaţilor sunt plătite (nu la timp, ci cu unele întârzieri, dar sunt plătite), gradul de ocupare este unul decent (dar şantierul acţionează ca subcontractor pentru alte şantiere, în acest moment, ceea ce este cu mult sub capaciatea de producţie a şantierului naval din Mangalia). Au existat, într-adevăr, plecări voluntare şi concedii fără plată, dar au fost voluntare. Totul s-a desfăşurat într-un regim voluntar. Acum, situaţia aceasta nu este una sustenabilă, adică dacă nu reacţionăm, nu putem să negociem acele clauze din contractul colectiv de muncă (deşi ni se pare ciudat că reacţionăm noi, sindicatul, pentru aşa ceva sau pentru structura acţionariatului, dar ne afectează)".
• SNL: "Pe 22 martie ni s-a promis şi comunicat că până la finalul lunii aprilie vom avea un nou partener de negociere pentru contractul colectiv de muncă"
Sindicaliştii mai precizează, în comunicat, că protestul din 22 martie 2018, din faţa sediului Ministerului Economiei s-a încheiat, pentru ei, cu speranţa şi convingerea că situaţia şantierului naval din Mangalia se va îmbunătăţi pe fondul modificării structurii acţionariatului companiei.
În continuare, în comunicat se menţionează: "Suntem la trei luni de la acel moment şi deşi ni s-a promis şi comunicat că până la finalul lunii aprilie vom avea un contract de societate valabil şi un nou partener de negociere pentru contractul colectiv de muncă, acest lucru nu s-a întâmplat.
Din nou, am fost minţiti, amăgiţi şi înşelaţi. Starea de ambiguitate de la nivelul companiei dăinuie de şase luni de zile. (...). Situaţia se degradează într-o manieră accelerată, iar prelungirea acestei stări de ambiguitate face ca discuţiile să fie fără sens şi logică în lipsa asumării vreunei răspunderi din partea tuturor factorilor de decizie.
Lipsa de încredere în capacitatea, voinţa şi putinţa reprezentanţilor statului român din cadrul Ministerului Economiei de a rezolva situaţia şantierului naval din Mangalia ne determină să ieşim în stradă.
Şantierul naval din Mangalia nu este numai despre salariaţii din Mangalia. Mai multe generaţii au lucrat sau speră să mai lucreze în cadrul acestuia".
Nu în ultimul rând, sindicaliştii acuză faptul că "anumiţi reprezentanţi ai statului român" abordează superficial sau cu detaşare problema şantierului DMHI.