36 DE PIRANHA V TRIMISE SCORPIONILOR ROŞII Transportoare blindate pentru training

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii / 7 octombrie 2020

Transportoare blindate pentru training

Programul de înzestrare a Armatei începe să se concretizeze, mai ales după ce, în urmă cu două zile, Ministerul Apărării Naţionale a acceptat primele 36 transportoare blindate Piranha V, după ce acestea au trecut recepţia calitativă la Uzina Mecanică Bucureşti. Numai că primul lot de transportoare, din cele 227 câte vor intra în final în dotarea Forţelor Terestre Române, vor fi folosite în perioada următoare pentru trainingul Scorpionilor Roşii care trebuie să înveţe şi noul sistem de comunicaţii introdus pe respectivele vehicule militare.

Menţionăm că toate cele 36 de transportoare blindate din primul lot se aflau la UMB încă din luna februarie 2020, moment după care în uzina din Capitală au fost montate turelele produse de Elbit Systems România, dar din păcate recepţia finală a întârziat din cauza disputelor privind sistemul de comunicaţii ce urma să fie pus în aceste vehicule.

Iniţial, americanii de la General Dynamics doreau să introducă pe Piranha V sistemul de comunicaţii existent pe Piranha III - transportoare aflate în dotarea Armatei Române -, sistem ce aparţine companiei canadiene Mission Systems. Oficialii români au decis însă că e mai bine ca sistemul să fie altul şi au optat pentru cel produs de Centrul pentru Servicii de Radiocomunicaţii împreună cu cei de la Interactiv Systems.

"Sistemul de comunicaţii este agreat şi urmează să se facă trainingul pentru el şi ultimele retuşuri. Transportoarele sunt perfect operaţionale, dar în prima fază vor fi folosite în mod special pentru traininguri în cadrul poligonului de tancuri de la Piteşti", ne-au spus surse din cadrul proiectului derulat la UMB.

Arătăm că CSR este abonată, de peste 20 de ani, la contractele privind comunicaţiile din apărarea naţională, din serviciile de informaţii şi chiar şi de la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. Compania a aparţinut la începutul anilor 2000 lui Călin Radu şi Bogdan Chirieac, atunci redactor şef adjunct la Adevărul şi ulterior editorialist la Gândul, în prezent proprietar al publicaţiei online DCNews.

Ulterior Chirieac a ieşit din companie, al cărei acţionar majoritar a devenit Călin Radu. În toamna anului trecut, Radu a cesionat un pachet de acţiuni reprezentând 10% din capitalul social al firmei CSR către Sergiu Anton, directorul general al societăţii, furnizor de telecomunicaţii prin reţele fără cablu. În urma operaţiunii, Radu şi-a diminuat participaţia la 80%.

Precizăm că Sergiu Anton a fost numit la conducerea CSR în ianuarie 2018. Anterior, el a fost directorul general al Soft Business Union în perioada 2011 - 2014, iar din 2014 şi până în ianuarie 2018 a condus Seran Technologies, unde este şi acţionar. În 2007, Anton, ofiţer în Serviciul Român de Informaţii, a fost avansat de preşedintele Traian Băsescu în gradul de general de brigadă cu o stea. El a condus o structură de comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul SRI. Ceilalţi acţionari ai CSR sunt Vasile Butan - 4%, Laurenţiu Gabriel Militaru (director comercial) - 3% şi Doru Vlad Necula (director IT) - 3%.

Producţie sau doar asamblare şi vopsire?

Referitor la primele 36 de transportoare, arătăm că, în mesajele transmise publicului, Nicolae Ciucă, ministrul Apărării Naţionale a arătat că, de acum înainte, restul transportoarelor blindate - adică 189 de vehicule - vor fi produse în ţara noastră.

"Am satisfacţia că, de acum înainte, celelalte transportoare contractate vor fi produse în România, iar mentenanţa lor se va face tot în ţară. Militarilor le vor fi livrate blindatele Piranha V atât de necesare, iar Uzina Mecanică Bucureşti se va dezvolta, devenind una din capacităţile de producţie pentru apărare de interes strategic pentru securitatea naţională. Sunt încrezător că următorul lot de blindate Piranha V va fi livrat militarilor în mai puţin de un an şi lucrurile vor intra pe un făgaş normal", a scris Nicolae Ciucă pe pagina oficială de Facebook.

La rândul său, Virgil Popescu, ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, minister de care aparţine Uzina Mecanică Bucureşti, a precizat: "În urmă cu 11 luni de zile, inauguram la Uzina Mecanică Bucureşti linia de producţie, asamblare şi mentenanţă pentru transportoare blindate Piranha V şi spuneam că-mi doresc ca fabricile din industria naţională de apărare să se implice cât mai mult, să crească valoarea adăugată a produselor şi să angreneze cât mai mult din orizontala economiei româneşti. Faptul că mentenanţa acestor transportoare se va face în România este un lucru bun, dar vreau, în continuare, să producem cât de mult putem în fabricile româneşti, pentru că doar aşa vom putea să atingem dezideratul de siguranţă naţională şi dezvoltare economică pe care ni-l dorim".

În legătură cu producţia integrală în România a transportoarelor respective, se pare că ministrul Apărării Naţionale este în eroare, deoarece în acest moment la UMB se face doar asamblarea, sablarea şi vopsirea vehiculelor blindate produse în Elveţia de General Dynamics. Pentru etapele următoare este nevoie de forţă calificată de muncă, greu de găsit în ţara noastră în acest moment, aşa cum specificau în urmă cu zece luni reprezentanţii companiei americane.

Astfel, în ediţia din 6 decembrie 2019 a Ziarului BURSA, Stefan Stuck, director pentru afaceri şi servicii internaţionale pentru sud-estul Europei în cadrul General Dynamics European Land Systems, declara: "Pentru fabrica din România, personalul calificat are vârste cuprinse între 57 şi 60 de ani şi este insuficient. În acest moment nu găsim tineri pe care să îi formăm profesional pentru a lucra cu ei în etapele doi şi trei (n.r. - care înseamnă producţia efectivă în totalitate a transportoarelor) ale proiectului derulat cu Uzina Mecanică Bucureşti. De aceea, în prima fază a etapei a doua, vom fi nevoiţi să avem două linii de asamblare a transportoarelor Piranha 5 construite de compania noastră: una în Elveţia - unde au fost construite şi asamblate primele 36 de unităţi - şi alta în România, unde în prima parte am dori să transferăm tehnologia privind sablarea şi vopsirea vehiculelor respective".

Reprezentantul General Dynamics pentru sud-estul Europei a mai menţionat că, în situaţia în care ar găsi tot personalul necesar, formarea profesională ar dura cel puţin doi ani.

Stefan Stuck a precizat: "Vă dau un singur exemplu: formarea profesională a unui vopsitor durează între doi şi trei ani, pentru că vorbim despre una dintre cele mai grele etape din realizarea transportorului Piranha 5, etapă în care calitatea lucrării efectuate se observă cel mai bine. Vopsirea unui transportor cunoaşte două etape: prima în care este vopsită carcasa metalică şi care durează o săptămână, deoarece aplicăm mai multe straturi de vopsea, menită să reziste o perioadă cuprinsă între 5 şi 10 ani, în funcţie de condiţiile de utilizare a vehiculului. Apoi urmează asamblarea celorlaltor piese - motorul, cele de interior, de comunicaţii - după care se trece la a doua fază a vopsirii: culoarea de camuflaj. Pentru acest lucru avem nevoie de profesionişti şi, în România, la momentul actual sunt foarte greu de găsit sau sunt foarte în vârstă. Putem forma alte persoane, dar din păcate mulţi dintre tinerii din ţara dumneavoastră au ales să plece şi să lucreze peste hotare. Câţiva dintre ei se găsesc în fabrica noastră din Elveţia. Aşa că o parte din primele 94 de transportoare vor fi făcute tot în Elveţia".

Ceea ce afirma Stefan Stuck nu avea cum să fie remediat peste noapte, în cele 10 luni, pentru ca UMB să înceapă producţia efectivă a transportoarelor Piranha V aşa cum susţine ministrul Nicolae Ciucă. Mai ales că, de atunci şi până acum, ne-am confruntat cu pandemia Covid-19, iar în primăvara acestui an şi la începutul verii nu au fost organizate cursuri de formare profesională din cauza stării de urgenţă şi a primelor faze ale stării de alertă.

Cu alte cuvinte, aşa cum ne-au spus şi surse din preajma proiectului, în această fază UMB se va ocupa doar de asamblare, sablare şi vopsirea transportoarelor blindate produse în Elveţia, urmând probabil ca, de la vehiculul 101 încolo, să începem producţia integrală în ţara noastră, dacă vor fi îndeplinite toate condiţiile prevăzute în contractul semnat cu cei de la General Dynamics.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb