Vehiculele comerciale cu propulsie electrică sau hibridă vor fi scutite de plata taxei de acces în Bucureşti, conform Hotărârii Consiliul ui General al Municipiului Bucureşti din 31.01.2024, după ce Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR a solicitat acest lucru Primăriei Capitalei, se arată într-un comunicat al UNTRR, remis redacţiei.
Radu Dinescu, Secretar General al UNTRR, transmite, potrivit sursei: "Salutăm decizia Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care a înţeles că decarbonizarea transporturilor este o obligaţie asumată prin însăşi calitatea României de membru al comunităţilor europene. Conform acordului politic la care au ajuns recent Consiliul şi Parlamentul European privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele, sa stabilit un obiectiv extrem de ambiţii de reducere cu 45% a emisiilor camioanelor până în 2030. Din păcat, la finalul anului trecut România avea doar 5 camioane electrice înmatriculate, pe când în alte ţări europene precum Germania operează deja peste 800 camioane electrice.
Prin scutirea vehiculelor comerciale cu propulsie electrică sau hibridă de plata taxelor de acces în Municipiul Bucureşti, Primaria Capitalei acord ă un sprijin real şi necesar transportatorilor rutieri pentru a putea face tranziţia către un transport comercial nepoluant în vedere decarbonizării activităţilor zilnice de distribuţie de alimente, medicamente şi bunuri de larg consum pentru cetăţenii Capitalei României. Ne dorim s ă ia exemplu şi alte oraşe şi autorităţi pentru a oferi câ t mai multe facilităţi acest tip de vehicul, pentru a putea s ă le creasc ă atractivitatea în special în lipsa unei scheme de stimulare a unui anumit tip de autovehicule comerciale".
Taxele elimina prin Hotărârea Primăriei Capitalei sunt destul de consistente. Astfel, fa ţ ă de camioanele diesel, cele electrice sau hibride cu masa peste 40 de tone vor scuti 3.032 lei pe zi sau 26.000 de lei lunar pentru acces în zona A, iar cele cu masa de 5 - 7, 5 tone vor scuti suma. de 312 lei pe zi sau 2.700 de lei pe lună, arată datele comunicatului .
Pentru acces în zona B, camioanele ''verzi'' cu masa de peste 40 de tone vor scapa de taxa de 469 lei pe zi sau de taxa pe luna de peste 4.000 de lei, iar cele de 5 - 7,5 tone, de taxa de 86 lei pe zi sau 675 de lei pe luna pe care o plătesc acum camioanele diesel, informează sursa.
În plus, UNTRR mai cere Primăriei Capitalei eliminarea acestei taxe şi pentru camioanele verzi care au drept gazul natural comprimat (CNG) ori lichefiat (LNG), iar în viitor cele cu propulsie pe hidrogen, conform sursei menţionate. De asemenea, transportatorii solicită şi sprijin guvernamental introducerea unei scheme de subvenţionare a unor cererii de camioane verzi, similară celor introduse pentru majoritatea Statelor Membre UE, precum şi sprijin pentru dezvoltarea infrastructurii staţiilor de alimentare cu combustibili alternativi, adaugă sursa.
Subvenţionarea zonei camioanelor verzi , alaturi de masurile de sprijin pe partea de operare precum scutirea de plata taxelor de acces in oras sunt măsuri vitale , atâta timp cât acestea ajung să coste şi de trei ori ma i mult decât cele alimentate cu combustibili fosili. O altă măsură extrem de necesară susţinută de UNTRR este creşterea greutăţii maxime admise a camioanelor electrice la 44 tone, pentru a compensa greutatea suplimentară a bateriilor de până la 6 tone, fără a afecta eficienţa operaţională a transportatorilor rutieri care investesc în noi tehnologii, mult mai. costisitoare, se mai arată în comunicat.