Media Mobilă - Moving Average (MA) este folosită pentru analiza continuităţii datelor şi obţinerea informaţiilor generale despre mişcarea preţului în timp. Pentru analiza tehnică, MA este un indicator important şi des utilizat. Reprezentată grafic, acesta arată tendinţa curentă a pieţei, excluzând fluctuaţiile de moment.
Acest indicator are următoarele caracteristici:
• Preţul
• Perioada
• Tipul
De exemplu, avem şirul numeric:
a1, a2, a3, a4, a5, a6, a7, a8, a9, a10, a11, a12, a13, a14, a15
În analiza tehnică sunt utilizate 4 preţuri: de deschidere (Open), de închidere (Close); minim (Low) şi maxim (High) pentru o anumită perioadă. Valoarea MA indică preţul folosit pe fiecare bară a graficului. Se va schimba valoarea medie a Open, Close, Low şi High? În calculul MA sunt incluse valorile:
Median Price = (High+Low)/2
Typical Price = (High+Low+Close)/3
Weighted Close = (High+Low+Close+Close)/4
Următorul parametru este perioada. Acesta este un număr ce indică perioada de timp în care vor fi analizate datele. De exemplu, dacă perioada este 34, atunci mărimea curentă a MA se va calcula din datele obţinute pe ultimele 34 de perioade ale graficului (ex: pentru graficul zilnic reprezintă ultimele 34 de zile).
Al treilea parametru este tipul MA. Există mai multe modele de MA, dar vom analiza trei dintre acestea:
Media Mobilă Simplă (Simple MA - SMA)
Media Mobilă Exponenţială (Exponential MA - EMA)
Media Mobilă Liniară (Linear Weighted WMA)
Media Mobilă Simplă (SMA) se calculează ca valoare medie aritmetică a preţului, pentru o anumită perioadă de timp. Să privim încă o dată la şirul numeric şi presupunem că fiecare număr constituie preţul de închidere a unei anumite perioade. Cum calculăm SMA utilizând aceste date? De exemplu, ne interesează SMA pentru preţul de închidere a 15 perioade (acesta va fi unul din punctele prin care va trece linia mediei mobile). Atunci:
SMA (15, Close) = (a1+a2+a3+a4+a5...+a14+a15)/15
SMA este mai eficient pe graficele de lungă durată: zilnic, săptămânal sau lunar.
Media Mobilă Liniară (WMA) se calculează din valoarea medie a datelor pentru o anumită perioadă, dar spre deosebire de SMA, la acest tip de medie mobilă fiecare perioadă are un grad diferit de influenţă asupra rezultatului final. Cu alte cuvinte, dacă pentru SMA preţurile tuturor perioadelor sunt egale, adică avem o medie aritmetică, atunci la WMA diferite perioade se deosebesc printr-un grad diferit al ponderii în calculul valorii medii. Pentru WMA cea mai mare influenţă o are preţul ultimei perioade (datele recente), iar ponderea datelor mai vechi se micşorează proporţional.
Media Mobilă Exponenţială (EMA) - ca şi în cazul WMA, pentru această medie mobilă cea mai mare importanţă o au datele din ultima perioadă. Diferenţa constă în faptul că influenţa primelor perioade este mult mai mare decât a celorlalte. Adică, privind înapoi în timp, ponderea preţului în rezultatul final se reduce în raport procentual mai repede decât la WMA, deci se micşorează exponenţial.
În graficele următoare observăm cum scade influenţa fiecărei perioade asupra WMA şi EMA la analiza oricărui şir de preţuri.
În fig. alăturată sunt prezentate toate cele trei tipuri de medii mobile, fiecare are 20 de perioade şi se calculează după preţurile de închidere ale lumânărilor precedente. Cea mai rapidă este WMA, iar cea mai lentă - Media Simplă.
Media Mobilă (Moving Average) - este principalul indicator al analizei tehnice. Pe el se bazează un număr mare de alţi indicatori, utilizaţi de majoritatea traderilor. Media mobilă, într-o formă sau alta, în calitate de semnal de intrare sau ieşire, filtru, nivel Stop Loss etc., se poate aplica în orice strategie de tranzacţionare. Acest indicator este utilizat în lucrările cunoscuţilor teoreticieni prezentaţi în capitolele următoare.