Reporter: După oferta Electrica, urmează o perioadă de secetă în privinţa ofertelor statului. Ce trebuie să facă piaţa de capital ca să se dezvolte?
Mircea Ursache: În primul rând, este necesar ca instituţiile pieţei de capital să îşi intensifice eforturile de a atrage pe piaţa de capital autohtonă un număr cât mai mare de companii din sectorul privat. Chiar dacă, până acum, cea mai mare parte a ofertelor de listare la Bursa de Valori Bucureşti a fost reprezentată de privatizarea unor companii cu capital majoritar de stat, de-a lungul anilor au existat şi oferte încheiate cu succes din mediul privat. Un semnal pozitiv în acest sens este reprezentat de faptul că, în luna mai a anului curent, două entităţi private au atras finanţări în valoare de 800.000.000 lei prin emiterea de obligaţiuni corporative, listate la Bursa de Valori Bucureşti.
În viitor, sperăm că mai multe companii din sectorul privat vor urma acest exemplu şi vor lua în considerare obţinerea de finanţare, utilizând instrumentele şi mecanismele pieţei de capital.
Totodată, este necesară o diversificare a tipurilor de instrumente financiare disponibile pentru tranzacţionare, în acest sens existând inclusiv consultări cu Ministerul Finanţelor Publice în vederea emiterii de titluri de stat pentru populaţie prin intermediul bursei.
Reporter: În ce orizont de timp şi în ce condiţii vedeţi trecerea BVB la statutul de piaţă emergentă?
Mircea Ursache: BVB poate deveni o piaţă emergentă spre finalul anului 2015, esenţială în atingerea acestui obiectiv fiind parcurgerea procesului de eliminare a celor opt bariere, proces la care Autoritatea de Supraveghere Financiară va contribui prin iniţierea de modificări legislative ale legislaţiei specifice, prin adoptarea unor politici şi practici de piaţă adecvate şi prin asigurarea protecţiei investitorilor.
Reporter: Cum s-a implicat ASF în susţinerea ofertei "Electrica"?
Mircea Ursache: În vederea asigurării derulării ofertei publice iniţiale de vânzare de acţiuni emise de S.C. DFEE Electrica S.A. cu respectarea prevederilor legale şi conform programului stabilit de ofertant şi de consorţiul de intermediere, reprezentanţi ai Autorităţii de Supraveghere Financiară au acordat asistenţă tehnică părţilor implicate în vederea clarificării aspectelor procedurale pe care le implică întocmirea prospectului, derularea ofertei publice de vânzare şi admiterea la tranzacţionarea pe piaţa de capital a respectivelor acţiuni. Urmare a acestor demersuri, prospectul de ofertă publică a fost aprobat de ASF într-o perioadă foarte scurtă de timp, mult sub termenul legal de 10 zile lucrătoare.
De asemenea, în vederea asigurării cadrului legal necesar derulării ofertelor publice conform standardelor şi practicilor intenţionale, ASF a implementat o serie de modificări ale legislaţiei specifice derulării ofertelor publice de vânzare, ultima dintre acestea vizând modificarea Regulamentului ASF nr. 4/2013 privind acţiunile suport pentru certificate de depozit.
Reporter: Cum a ajutat piaţa de capital faptul că statul a făcut privatizări prin bursă?
Mircea Ursache: Efectul pozitiv al privatizării companiilor cu capital de stat constă în creşterea veniturilor bugetare (ofertele publice secundare) sau capitalizarea respectivilor emitenţi în vederea dezvoltării (ofertele publice primare).
Listarea la bursă a companiilor de stat sprijină totodată dezvoltarea pieţei de capital prin creşterea ofertei de instrumente financiare disponibile, atragerea unor noi investitori de retail şi instituţionali, asigurând totodată o extindere a domeniilor de investire disponibile. Pentru operatorii de piaţă, listarea companiilor de stat oferă premisele unei creşteri importante a lichidităţii şi o vizibilitate sporită în cadrul burselor din regiune.
Reporter: Cum apreciaţi faptul că statul a optat pentru o listare dublă - la Bursa de Valori Bucureşti şi la Bursa din Londra?
Mircea Ursache: Responsabilitatea privind structurarea ofertei (investitori mici, mari, instituţionali, etc., preţul de vânzare, piaţa de tranzacţionare) revine ofertantului, ASF neavând competenţa legală pentru a impune ofertantului adoptarea anumitor decizii în ceea ce priveşte aceste aspecte. Aprobarea de către ASF a prospectului nu are valoare de garanţie şi nici nu reprezintă o altă formă de apreciere a Autorităţii de Supraveghere Financiară cu privire la oportunitatea, avantajele sau dezavantajele, profitul ori riscul pe care le-ar putea prezenta tranzacţiile ce urmează să fie încheiate prin acceptarea ofertei publice obiect al deciziei de aprobare. Decizia de aprobare certifică numai regularitatea Prospectului în privinţa exigenţelor legii şi ale normelor adoptate în aplicarea acesteia.
La nivel legislativ, ASF a adoptat măsurile necesare asigurării unei lichidităţi corespunzătoare pe piaţa de capital naţională, conform Regulamentului nr. 4/2013 cu modificările şi completările ulterioare, emiterea de certificate de depozit se poate face pentru un număr de acţiuni suport care reprezintă cel mult 2/3 din numărul de acţiuni obiect al unei oferte publice de vânzare.