"Elmec România", societate care deţine exclusivitate pentru comercializarea produselor Nike pe întreg teritoriul ţării, s-a constituit parte civilă în primul proces intentat în judeţul Satu Mare comercianţilor care scot pe piaţă produse contrafăcute purtînd sigla unor firme de renume. Reprezentantul din România al firmei a solicitat despăgubiri de 63.000.000 de lei în procesul intentat coreianului Marian Dănuţ Crişan, în vîrstă de 41 de ani, care, la începutul acestui an, în data de 27 ianuarie, a fost prins de Lucrătorii Biroului de Investigare a Fraudelor din cadrul Poliţiei Carei în timp ce comercializa, prin magazinul pe care-l deţine în municipiul Carei, haine şi încălţăminte contrafăcute purtînd sigla cunoscutei firme ame-ricane Nike. Marian Dănuţ Crişan a fost cercetat pentru punerea în circulaţie fără drept a unui produs purtînd o marcă identică sau similară cu o marca înregistrată, faptă prevăzută şi pedepsită de Legea 84/1998. Reprezentantul din România al firmei Nike aşteaptă acum ca Parchetul de pe lîngă Judecătoria Carei să aplice sechestru asigurator pe bunurile comerciantului pentru a-şi recupera prejudiciul.
• "Mike", fantoma "Nike"
Mii de produse contrafăcute purtînd siglele unor mărci de primă mînă în comerţul mondial, că Nike, Adidas, Puma sau ale unor renumite case de modă precum Versace sau Armani au invadat de ani de zile magazinele şi pieţele sătmărene. Fabricanţii de produse fantomă au recurs la diferite trucuri pentru a scăpa de pedepsele prevăzute de lege pentru confecţionarea şi distribuirea de produse purtînd însemne identice sau similare cu cele ale unor mărci înregistrate sau, în unele cazuri, se bazează, pur şi simplu, pe lipsa controalelor în acest sens din partea autorităţilor. Unul dintre trucurile folosite adesea este alterarea numelui mărcii: astfel, pe piaţa sătmăreană, produsele fantomă Nike apăreau ca Mike, cele ale Adidas ca Addidas etc. Astfel de produse pot fi găsite chiar şi azi în zeci de magazine sătmărene, în vreme ce la tarabele cu haine şi încălţăminte din pieţe, unii comercianţi au renunţat la "mască" şi dis-tribuie, la preţuri mult sub cele ale produselor originale.