De la începutul anului au fost soluţionate, prin negociere în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB), 73 de litigii aflate pe rolul instanţelor din 18 judeţe ale României, informează un comunicat remis redacţiei. Din 2021 până acum, peste 280 de litigii din instanţă s-au rezolvat în afara cadrului procesual pentru că părţile au dorit şi au reuşit să găsească o soluţie prin negociere, în cadrul CSALB.
Potrivit comunicatului, până la mijlocul lunii aprilie 2023 au fost rezolvate mai multe dosare provenite din instanţă decât în tot anul 2021. În aceste cazuri procesele s-au oprit, iar consumatorii şi băncile au decis să negocieze şi să ajungă la un compromis, cu ajutorul unui conciliator CSALB. În majoritatea cazurilor banca aflată în proces cu consumatorul a recomandat varianta concilierii, alternativă la instanţă, iar consumatorul a acceptat-o şi a completat cererea pe site-ul csalb.ro. Sunt şi situaţii în care judecătorii au făcut astfel de recomandări părţilor aflate în litigiu.
Ciprian Tiţa, Preşedinte Tribunalul Specializat Argeş, a declarat că: "Concilierea oferă avantaje reale atât consumatorilor, cât şi băncilor şi ar trebui popularizată oficial la nivelul tuturor instanţelor deoarece diversitatea soluţiilor care se pot obţine în cadrul acestei proceduri este imposibil de obţinut în justiţie. Cele două principale argumente care pledează pentru apelarea la soluţionarea alternativă sunt timpul considerabil mai redus şi costurile pe care procedurile judiciare le implică atunci când cererile formulate sunt cel puţin parţial nefondate, iar reclamantul este obligat la plata cheltuielilor de judecată. Soluţionarea alternativă oferă un grad mai mare de certitudine în condiţiile în care modificarea amiabilă a contractelor este într-o mai mare măsură sub controlul părţilor".
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul CSALB, adaugă: "Creşterea constantă a numărului de procese stinse în instanţă pentru a fi soluţionate în cadrul CSALB ne face să credem că acest trend va continua în perioada următoare. Sperăm că tot mai multe bănci vor realiza utilitatea acestui demers, nu doar la nivel reputaţional, ci şi financiar. Pe de altă parte, ne dorim ca judecătorii din cât mai multe instanţe să recomande părţilor concilierea. Numai anul acesta CSALB a soluţionat amiabil procese venite din instanţele a 18 judeţe, cele mai multe din Cluj, de unde au venit 20 de dosare. Uitându-ne la cât durează un litigiu în instanţă, la costurile pe care le generează, la faptul că poziţia părţilor este una de confruntare, am recomandat colegilor din departamentele juridice ale băncilor comerciale, în calitate de director al Direcţiei Juridice din Banca Naţională a României, să facă tot ce pot, din perspectivă legală, să nu ajungă în instanţă cu consumatorii. Iar dacă se află deja într-o astfel de ipostază, să încerce soluţionarea amiabilă a litigiilor în cadrul CSALB".