Peste jumătate dintre români (57%) deţin în prezent abonament personal la o companie de telefonie mobilă. Un român din 4 optează pentru cartela pre-pay (24%), în timp ce 1 din 5 (18%) deţine atât abonament personal, cât şi cartelă pre-pay, se arată într-un studiu "Exact Cercetare şi Consultanţă".
Potrivit acestuia, tinerii 18-29 de ani sunt mai puţin orientaţi spre abonamente (46% / vs / 57% media naţională), aceştia preferând cartelele pre-pay (40% / vs / 24% media naţionala). Nici ideea de a plăti atât un abonament lunar, cât şi o cartelă pre-pay nu îi atrage la fel de mult pe tineri (9% / vs / 18% media naţională). La rândul lor, cei cu vârste cuprinse între 40-60 de ani sunt adepţii abonamentelor (67% / vs / 57% media naţioanală), cartelele pre-pay reprezentând opţiunea a doar 11% dintre aceştia (cu 13% mai puţin comparativ cu media naţională).
Privind de această dată spre categoriile de venit ale respondenţilor, se constată că principalii clienţi ai cartelelor pre-pay sunt cei cu un venit lunar de sub 1000 lei: 34%. Abonamentele sunt preferate de cei cu un venit lunar situat între 3000-4000 lei: 68%, cu 11% peste media naţională.
Din perspectiva regiunilor geografice ale ţării, moldovenii sunt singurii care au un comportament diferit faţă de locuitorii celorlalte regiuni: doar 45% deţin un abonament (cu 12% sub media naţională), în timp ce procentul celor care optează pentru cartele pre-pay creşte până la 36% (cu 12% peste media naţională).
Chestionaţi în legătură cu serviciile de telefonie mobilă de care beneficiază, majoritatea românilor se declară foarte mulţumiţi: Vodafone (80%), Digi (78%), Orange (74). Când vine însa vorba de atribute specifice, constatăm că Digi este compania apreciată pentru aspecte legate de preţ: cele mai bune tarife pentru servicii de internet pe mobil (34%), cele mai bune tarife pentru servicii de voce (31%), cele mai atrăgătoare oferte promoţionale (27%), cele mai bune preţuri pentru telefoanele mobile (24%) şi cele mai bune preţuri pentru tablete sau laptopuri (13%). Vodafone este compania recunoscută pentru: cea mai mare arie de acoperire (40%), cel mai bun renume (34%) şi cei mai buni operatori la serviciul relaţii clienţi (21%). În Moldova însă, Orange este compania care se bucură de cea mai bună reputaţie, beneficiind de aprecierea a 36% dintre locuitori (cu 16% peste procentul înregistrat în cazul Vodafone). Organizarea website-ului şi varietatea produselor oferite de magazinul online sunt apreciate în egală măsura în cazul Vodafone şi Orange (1 din 5 români în ambele cazuri).
Întrebaţi la ce companie de telefonie mobilă vor apela în viitor, în vederea încheierii unui abonament, românii şi-au manifestat interesul faţă de Digi şi Vodafone, cu 34% şi, respectiv, 32%. Orange reprezintă opţiunea viitoare a 22% dintre români, în timp ce Telekom a doar 12%.
Femeile sunt într-o mai mică măsură orientate spre Digi (26% / vs / 34% media naţională şi 41% în cazul bărbaţilor). Aceeaşi tendinţă este identificată şi în cazul tinerilor de 18-29 de ani, care declară în procent de doar 20% că vor apela la abonamentele oferite de Digi. Interesant de menţionat este faptul că persoanele cu venituri personale lunare ridicate (2000-3000 lei) sunt cele care declară într-o mai mare măsura (42% / vs 34%) că intenţionează să devină clienţii operatorului Digi.
Moldovenii rămân orientaţi către operatorul Orange, 36% dintre aceştia (cu 14% peste media naţională) manifestându-şi interesul viitor pentru abonamentele acestei companii.
Dacă Digi reprezintă prima opţiune a românilor atunci când ne referim la abonamente viitoare, compania coboara pe ultima poziţie atunci când este adusă în discuţie achiziţia viitoare de cartele pre-pay: 7%. Primii 3 operatori de telefonie preferaţi sunt în acest caz Vodafone (39%), Orange (34%) şi Telekom (20%).
Cartelele Vodafone sunt vizate în viitor de persoanele cu un venit lunar mai mic de 1000 lei (48%, cu 9% peste media naţionala), în timp ce cei cu un venit mai ridicat, situat între 2000-3000 lei, sunt interesaţi de cartelele Telekom (36% / vs / 20% media naţională). Preferinţa pentru cartelele Orange este extrem de evidentă în cazul persoanelor cu un venit lunar de 3000-4000 lei (72%, cu 38% peste media naţională).
Bucureştenii îi sunt fideli brandului Vodafone (49% /vs / 39% media naţională şi 18% Orange). Aceeaşi situaţie se întâlneşte şi în Muntenia (57%), în timp ce locuitorii Moldovei şi Transilvaniei vor opta pentru operatorul Orange: 64%, respectiv 57%.
Studiul vizează valul de mai al CAWIBUS-ului realizat cu o frecvenţă lunară de Exact Cercetare şi Consultanţă. Universul cercetării a fost reprezentat de persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 60 de ani, rezidente în mediul urban şi utilizatoare de internet. Volumul eşantionului a fost de 1029 respondenţi, clienţi ai companiilor de telefonie mobilă (abonament, cartelă pre-pay sau ambele). Respondenţii au fost selectaţi din panelul Exact Cercetare şi Consultanţă, care conţine 43.000 de respondenţi, chestionarul fiind administrat via internet.