Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane va declanşa, pe 15 septembrie 2023, o grevă de avertisment, care vrea să atragă atenţia asupra "unor teme care nu mai pot fi ţinute în mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului", relatează Agerpres.
"Precizăm că întreaga procedură legală de declanşare a conflictului de muncă, potrivit dispoziţiilor legale în materie, a fost parcursă iar 'detaliile' prin care s-a încercat amânarea sau anularea protestului nostru au fost la rândul lor depăşite, rezolvate. Din păcate, aşa cum s-a întâmplat în fiecare guvernare care s-a angajat să rezolve problematica căii ferate, aflată, aşa cum bine se ştie, de ani şi ani de zile, în moarte clinică, noi, ceferiştii, constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorităţi formulată cu claritate şi public de către lucrătorul feroviar", se arată într-un comunicat al Federaţiei, remis miercuri AGERPRES.
Printre motivele care stau la baza deciziei de organizare a grevei de avertisment se află: lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar, dar şi lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate.
"Pentru readucerea structurii feroviare româneşti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de ţară corect coordonat cu structurile europene şi finanţat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanţat, iar deschiderea unor şantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul ţării", atrag atenţia ceferiştii.
Aceştia reclamă totodată lipsa de investiţii în material rulant de calitate şi modern.
"Nu există un plan de investiţii solid în ceea ce priveşte înlocuirea completă a parcului de locomotive şi vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii cu greu se vor întoarce în vagoane, în astfel de condiţii. Politicienii aflaţi în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să ştie că excepţiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiţionat, nu rezolvă problema", spun ei.
Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti este o altă problemă ridicată de sindicalişti.
"Se aminteşte din ce în ce mai rar că în astfel de condiţii de salarizare, dar mai ales având în vedere relaţia greşită care se construieşte între management şi lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unităţi strategice pentru economia românească, vor rămâne fără angajaţi. Deja, deficitul de angajaţi depăşeste 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii", se precizează în comunicat.
Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane aduce în discuţie şi problemele din ce în ce mai multe şi nerezolvate care au legătură cu statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar.
"Iată câteva dintre cele mai importante probleme care rămân nerezolvate. Trebuie doar să mai amintim despre condiţiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalaţii, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigenţele siguranţei circulaţiei feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii şi improvizaţiilor inginerilor şi lucrătorilor feroviari. Ca atare, cerem mass-media şi societăţii româneşti, în ansamblul acesteia, să ofere atenţie grevei de avertisment pe care o organizăm şi solicităm înţelegere tuturor beneficiarilor de transport faţa de acţiunea noastră de protest social. Dacă am ajuns în acest punct, asta înseamnă că tot ce se putea discuta s-a discutat şi tot ce se putea negocia s-a negociat. Niciun fost ministru al transportului şi nici actualul nu va putea spune că Federaţia Naţionala Feroviară Mişcare Comercial Vagoane nu a dat dovadă de flexibilitate şi înţelegere şi nu a avut răbdarea cuvenită. Însă, nici răbdarea nu s-a dovedit a fi o soluţie. De această dată, însă, colegii noştri, ceferiştii sindicalişti din România, ne-au mandatat să anunţăm întreaga societate că pe 15 septembrie 2023 greva noastră de avertisment vine să atragă atenţia asupra unor teme care nu mai pot fi ţinute în mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului. Problemele sunt foarte grave şi privesc direct economia şi societatea românească", mai transmite cea mai mare şi mai reprezentativă organizaţie sindicală a ceferiştilor din România, afiliată la Blocul Naţional Sindical.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.08.2023, 19:44)
ma intreb: oare cu peturile de bere in mana?
nu de alta dar rup alcoolul in doua la propriu nu la figurat.... atat aia pe sine cat si aia in depozite....
si nu e pamflet...
zecii de mii de alcoolici anonimi au "grija" de vietile noastre.
s c c r e t
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.08.2023, 07:30)
iti dai seama ca nu poti fi treaz sa ramai de 30 de ani intr-un astfel loc de munca, conditii rele:vara cald, iarna frig, si esti cel mai prost platit bugetar, si nimeni nu mai investeste in conditiile de munca(trenuri noi, utilaje noi). Ba mai mult toti ar vrea sate desfinteze :)
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.08.2023, 08:21)
nu stiu ce conditii rele zici tu...
eu cunosc persoane "tinere" cu 8658 lei pe luna... alta cu 9760 lei... alta cu 13500 lei pe luna....
la salarii nu putem vorbi ca sunt rele...
nu sunt rele....
la infrastructura si dezvoltare da....
Dar aici statul face intentionat asta!
Statul isi reduce capacitatea de "cheltuieli" in capacitatile tehnologice vechi... este fortat sa verse banii mai mult in consum si salarii ca sa poata da soc in piata si in fata la aparitie de alta generatie tanara si alte tehnologii....
Ca sa cumperi trenuri noi si sa investesti... tre sa ridici capacitatea veniturilor populatiei de a sustine noile costuri cauzate de noile investitii... ceea ce romania nu putea inca sa faca...
Acum daca se ridica veniturile si mancarea de baza reuseste sa stagneze... de aici se va genera un surplus de putere cumparare... cu acel surplus cetatenii for da startul la formari de noi capacitati si chiar la ceva nasteri de copii.
statul facem mai multi bani momentan din masini pe patru roti in trafic.... este o economie in formare gen americanizata... in romania.
unde "trenurile" sunt folozite mai mult pentru marfa si venituri minime sau transport navetisti amarati ... iar cei din clasa de mijloc sunt pe masini cu patru roti. clasa de mijloc este cea mai taxata si furata de stat.. prin traiul pe care il afiseaza.
trenurile devin mereu in centrul atentiei atunci cand dispare ceva clasa de mijloc... de fel in cilul saraciei... oscilarea somajului cu1 sau doua cifre... duce la incasari in crestere si descrestere la stat.... contrar intuitiei in somaj mare se merge mai mult cu trenul in somaj mic se merge mai putin.... cat si oscilarea categoriilor de varste si profesii difera in somaje diferite.
dar sunt sigur ca nu stau cei de la INS sa analizeze asemenea oscilatii.
Un exemplu este "youth somer" care va da clar o pondere de cerere in fata in bilete elevi si studenti... deci se schimba in procente tipul de "cienti".
La fel si in regiuni "imbatranite" sau "intinerite" cu venituri minime medii sau mari... observam ca anumite rute merg in pierdere tocmai din cauza valului demografic imbatranit sau prea sarac... in alte rute avem tineri cu forta de munca ce isi fac abonamente/bilete si fac naveta la munca; in alte parti ponderea populatiei cu venituri mai mari nu merge cu trenul si alege confortul unei masini cu 4 roti de unde govul beneficieaza de mai multi bani de la ei... directionand pe urma banii si in industrii ce merg pe "pierdere".
s c c r e t
2. fără titlu
(mesaj trimis de Silviu în data de 31.08.2023, 08:39)
Salarii mari, munca putina zile de concediu mult mai multe ca restul. Ieșit la pensie mai devreme, ca doar sunt condiții de munca deosebit de grele. E greu sa tot dai noroc, bă cu berea, bă cu țuica.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 31.08.2023, 09:26)
si ca sa mai vin cu alt argument de ... ca problema nu este la "salarii"....
sa afiseze ceferistii istoricul salariilor (nominale) nete din 90 pana in prezent....
eu le am calculate in cantitate aur (grame) pe luna ... si imi arata ca CFRistii au avut mereu salarii bune... iar in vremuri bune au avut si mai bune salariile....
veniturile lor in cantitate aur .... sunt mari!
sa lasa boceala...
s c c r e t