Conflict la JT Grup Oil: acuzaţii de neplată şi informaţii false legate de construcţia terminalului de combustibil

Andrei Iacomi
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 22 noiembrie

Sursa foto: facebook / JT Grup Oil

Sursa foto: facebook / JT Grup Oil

English Version

E-Dynamic Structures, executantul terminalului: "Lucrările au fost sistate încă din data de 10 septembrie"

JT Grup Oil: "Am respectat integral obligaţiile de plată faţă de contractorul general, unicul faţă de care avem o obligaţie contractuală pentru execuţia terminalului"

"Lucrările la terminal nu au fost sistate, ci continuă într-un ritm alert", potrivit conducerii JT

E-Dynamic a cerut, în această săptămână, insolvenţa JT Grup Oil

Părţile implicate în construcţia terminalului de combustibil a distribuitorului de carburanţi JT Grup Oil, companie listată la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), se află în conflict, cu acuzaţii privind răspândirea de informaţii false legate de stadiul în care se află lucrările, plăţile efectuate sau obligaţiile părţilor din contract.

Pe de o parte, executantul lucrărilor, societatea E-Dynamic Structures, acuză beneficiarul JT Grup Oil de manevre dolosive, de pildă că refuză să plătească o bună parte din lucrările executate până în prezent şi se foloseşte de diferite metode, inclusiv interpunerea altor societăţi în contract, pentru a nu-şi onora obligaţiile. Pe de altă parte, JT susţine că potrivit informaţiilor care i-au fost furnizate de către antreprenorul general al proiectului, E-Dynamic Structures nu s-a încadrat în graficul de execuţie al lucrărilor, astfel încât a trebuit să fie înlocuit cu o altă echipă pentru a asigura continuitatea realizării terminalului. În plus, pretinde că a efectuat toate plăţile către cei faţă de care are în realitate obligaţii contractuale.

În acest context, E-Dynamic a cerut, în această săptămână, insolvenţa JT Grup Oil, conform informaţiilor disponibile pe portalul instanţelor de judecată.

Cum s-a ajuns aici?

JT apelează la piaţa de capital pentru cofinanţarea principalului său proiect - terminalul de combustibil din Constanţa

JT Grup Oil a debutat în Piaţa AeRO a Bursei de Valori Bucureşti (BVB) în data de 6 august a acestui an, în urma unei Oferte Publice Iniţiale prin care compania ce activează în piaţa distribuţiei de carburanţi a atras de la investitori circa 20 milioane lei, o treime din cât îşi propusese la lansarea operaţiunii.

Conform prospectului ofertei întocmit de Interdealer Capital Invest, banii strânşi de la investitori urmau să cofinanţeze creşterea afacerilor companiei, inclusiv finalizarea terminalului de combustibil din cadrul JT Terminal Constanţa SRL, societate deţinută integral de JT Grup Oil. Terminalul, ce va dispune de opt rezervoare cu o capacitate de stocare totală de 31.500 de tone, este pilonul esenţial în strategia de dezvoltare a companiei. Valoarea investiţiei se ridică la 25 milioane de euro, fiind finanţată din trei surse: capital propriu, linie de credit de la Unicredit Bank în valoare de nouă milioane de euro şi un grant de infrastructură mare de 11,5 milioane de euro, potrivit unui comunicat al JT Grup Oil din luna mai.

"Emitentul estimează punerea în funcţiune a terminalului cel târziu în luna decembrie 2024", se menţiona în prospectul de listare.

Compania anunţă că cinci din cele opt rezervoare ale terminalului sunt complet finalizate, iar două sunt executate în proporţie de 90%

La începutul lunii octombrie, distribuitorul de carburanţi a anunţat că, în prima jumătate a anului curent, a realizat investiţii de circa 19 milioane lei pentru dezvoltarea şi modernizarea JT Terminal, ce va fi complet operaţional la începutul anului viitor, conform unui comunicat al companiei preluat de Ziarul Bursa.

"În prezent, lucrările la terminal avansează considerabil, două dintre rezervoarele de 1.000 de tone, precum şi trei rezervoare de 5.000 de tone fiind deja finalizate. În plus, compania a finalizat în proporţie de 90% lucrările pentru rezervoarele patru şi cinci, cu o capacitate de 5.000 de tone fiecare. Cel de-al şaselea rezervor de 5.000 de tone este ridicat în proporţie de 10%", se menţionează în comunicat şi în raportul semestrial de al BVB.

Executantul lucrărilor terminalului acuză JT Oil de diseminarea de informaţii false privind gradul de realizare a rezervoarelor

E-Dynamic Structures susţine că cele prezentate de JT Grup Oil în comunicat şi în raportarea de la BVB nu sunt conforme cu realitatea din teren. Mai mult decât atât, lucrările la terminal au fost sistate încă din data de 10 septembrie, pe motiv de neplată.

Conform E-Dynamic, contractul aferent construcţiei terminalului include patru societăţi: JT Oil Grup în calitate de beneficiar, Klaus Industrial - antreprenor, Partener Construct General - contractant şi E-Dynamic Structures - subcontractant executant.

Potrivit unei adrese din 24 septembrie trimise prin avocat de E-Dynamic către Partener Construct General şi JT Oil Grup, la jumătatea lunii septembrie, stadiul lucrărilor celor opt rezervoare se prezenta astfel: Bazinul B6 - realizat în proporţie de 97,8%, Bazinul B8 - 95,6%, Bazinul B3 - 95,8%, Bazinul B7 - 94,2%, Bazinul B5 - 77,7%, Bazinul B2 - 31,3%, Bazinul B1 - 10,9%, Bazinul B4 - 0%. Informaţiile sunt preluate dintr-o minută încheiată de E-Dynamic împreună cu reprezentanţii celorlalte trei firme implicate în proiect, în urma unei întâlniri pe şantier din data de 15 septembrie.

Printre acuzaţiile lansate de E-Dynamic către JT Grup Oil se numără:

- neîndeplinirea unor obligaţii contractuale esenţiale privind livrarea/punerea la dispoziţie a materialelor şi/sau documentaţiei tehnice necesare finalizării şi recepţiei rezervoarelor B3, B6, B7 şi B8 (cele realizate în proporţie de peste 90%);

- refuzul de a plăti o sumă restantă de aproape 1,76 milioane lei, plus neîndeplinirea obligaţiei privind predarea a zece bilete la ordin în alb, ce ar fi trebuit să garanteze plata execuţiei lucrărilor executate;

- o conduită dolosivă în relaţia cu E-Dynamic prin: (i) întârzieri repetate, în mod deliberat, privind furnizarea materialelor necesare pentru montarea rezervoarelor, cu scopul creării unui aparent pretext de neplată a lucrărilor executate; (ii) interpunerea în mod fictiv a societăţii Partener Construct General în raporturile dintre E-Dynamic şi JT Grup Oil pentru zădărnicirea şanselor de recuperare a preţului lucrărilor executate; (iii) constrângerea E-Dynamic să continue lucrările sub ameninţarea neefecturării plăţii sumelor restante.

E-Dynamic solicită suma de 8,45 milioane lei de la JT Oil, reprezentând contravaloarea lucrărilor executate, despăgubiri, restanţe şi penalităţi

Executantul terminalului ceruse onorarea unora dintre obligaţiile contractuale menţionate mai sus printr-o adresă din data de 10 septembrie. În caz contrar, invocând prevederile art. 1.556 din Codul Civil, E-Dynamic considera că Partener Construct General şi, implicit, JT Grup Oil denunţau unilateral contractul. Odată cu denunţarea se activa o clauză conform căreia: "Contractantul va achita executantului valoarea tuturor lucărilor executate la zi precum şi o penalitate/despăgubire de 50% din valoarea lucrărilor rămase neexecutate, ca urmare a deciziei sale de denunţare a contractului".

Astfel, în adresa din 24 octombrie, E-Dynamic solicita plata debitelor datorate în sumă totală de 8,45 milioane lei (3,17 milioane lei - lucrări executate la zi; 3,17 milioane lei - despăgubirile de 50% din valoarea lucărilor rămase neexecutate; 1,76 milioane lei - rest rămas de achitat dintr-o factură fiscală; 0,34 milioane lei - penalităţi de întârziere).

E-Dynamic susţine că sumele sunt datorate în solidar atât de contractantul Partener Construct General cât şi de beneficiarul real JT Oil Terminal, invocând în acest sens "caracterul simulatoriu/fictiv al mecanismului contractual" şi art 1.856 din Codul Civil conform căruia: "În măsura în care nu au fost plătite de antreprenor, persoanele care, în baza unui contract încheiat cu acesta au desfăşurat o activitate pentru prestarea serviciilor sau executarea lucrării contractate au acţiune directă împotriva beneficiarului, până la concurenţa sumei pe care acesta din urmă o datorează antreprenorului la momentul introducerii acţiunii".

În plus, E-Dynamic Structures arăta că pentru execuţia rezervoarelor au fost accesate fonduri nerambursabile prin POIM (Programul Operaţional de Infrastructură Mare) dar societatea E-Dynamic nu fusese declarată drept subcontractor, conform obligaţiilor stipulate în contractul de finanţare.

E-Dynamic mai susţine că valoarea contractului pentru execuţia rezervoarelor, semnat de către Partener Construct General în calitate de contractant, este de 21 milioane lei, în vreme ce contractul semnat de E-Dynamic în calitate de executant pentru exact aceleaşi lucrări este de 15 milioane lei, de unde rezultă o diferenţă de şase milioane de lei, sumă ce a revenit lui Jean Tucan, acţionarul majoritar al JT Grup Oil şi unui apropiat al acestuia.

De asemenea, E-Dynamic acuză JT Grup Oil de inducerea în eroare a investitorilor prin comunicarea de informaţii false, în condiţiile în care societatea este "în incapacitate de plată, starea de insolvenţă fiind relevată de imposibilitatea plăţii datoriilor curente".

JT Grup Oil: "Din informaţiile furnizate de către antreprenorul general am aflat că executantul lucrărilor nu s-a încadrat în graficul de execuţie"

JT Grup Oil susţine că acuzaţiile aduse de E-Dynamic privind neplata datoriilor către furnizori şi sistarea lucrărilor la terminal sunt false, fiind formulate de către o societate care nu se află în relaţii contractuale cu JT, conform unui răspuns pe care conducerea companiei l-a trimis Ziarului Bursa la finele lunii trecute, la solicitarea noastră.

"E-Dynamic Structures nu a fost parte contractuală a JT, ci un executant contractat de antreprenorul general. Din informaţiile furnizate de către antreprenorul general am aflat că acest executant nu s-a încadrat în graficul de execuţie. Astfel, din cauza problemelor de organizare internă şi a întârzierilor acumulate, contractul cu acest executant a fost sistat, fiind adoptate (n.r. de către antreprenor) toate măsurile de înlocuire şi reorganizare a echipei de lucru, conform obligaţiilor contractuale pentru a asigura continuitatea lucrărilor", ne-a transmis JT Grup Oil.

Distribuitorul de carburanţi afirmă că, deoarece relaţia contractuală se derulează exclusiv între JT şi antreprenorul general, acesta din urmă este responsabil pentru executarea lucrărilor la terminal. "Prin urmare, nu avem cunoştinţă de detaliile relaţiei dintre antreprenorul general şi subcontractorii acestuia, inclusiv E-Dynamic Structures, acestea nefiind opozabile JT", ne-a transmis conducerea societăţii.

Potrivit JT Grup Oil, plăţile pentru lucrările executate sunt efectuate la zi, fără întârziere, iar compania dispune de toate resursele financiare pentru a onora toate obligaţiile contractuale. "Am respectat integral obligaţiile de plată faţă de contractorul general, unicul faţă de care avem o obligaţie contractuală pentru execuţia acestui terminal, achitând la timp şi în proporţie de 100% toate lucrările executate. Astfel, nu există nicio datorie restantă din partea noastră faţă de acesta", potrivit distribuitorului de carburanţi.

JT Grup Oil: "Nu am primit o solicitare din partea antreprenorului general pentru a ne exprima acordul cu privire la desemnarea E-Dynamic Structures drept subcontractant"

Conducerea JT Grup Oil susţine că lucrările la terminal nu au fost sistate, ci continuă într-un ritm alert, iar contractorul principal a luat măsuri eficiente pentru a respecta termenele stabilite, în deplină conformitate cu prevederile contractuale şi cu legislaţia în vigoare.

"În acest moment (n.r. finalul lunii octombrie), din numărul total de opt rezervoare de carburant, patru sunt finalizate, unul este aproape gata, iar ultimele trei urmează să fie complet ridicate în următoarea perioadă. Toate rezervoarele vor fi finalizate la termen, astfel încât în februarie 2025 terminalul va fi complet finalizat şi operaţional", ne-a transmis distribuitorul de carburanţi.

Legat de declararea E-Dynamic Structures drept subcontractant, JT Grup Oil afirmă că această responsabilitate cade în totalitate în sarcina antreprenorului general, care are obligaţia de a-şi desemna şi gestiona subcontractanţii, colaboratorii şi executanţii conform prevederilor contractului şi legislaţiei aplicabile. "În calitate de beneficiar, JT nu a fost parte în acest proces de desemnare şi nu a primit o solicitare din partea antreprenorului general de a-şi exprima acordul cu privire la desemnarea E-Dynamic Structures drept subcontractant numit după semnarea contractului", ne-a transmis conducerea distribuitorului de carburanţi.

Partener Construct General şi Klaus Industrial nu au răspuns solicitării noastre pentru a clarifica rolul lor în contractul pentru construcţia terminalului JT Oil

Conform informaţiilor disponibile pe Portalul Instanţelor de Judecată, E-Dynamic Structures a cerut luna trecută insolvenţa Partener Construct General, contractantul proiectului. Societatea a fost înfiinţată în anul 2013, are sediul în Năvodari, judeţul Constanţa, şi se ocupă cu lucrări de instalaţii energetice şi industriale. Anul trecut a avut o cifră de afaceri de 16,1 milioane lei, în creştere cu aproape 140% faţă de cea din 2022 şi un profit net de 6,9 milioane lei, cu mult peste cel de 0,9 milioane lei înregistrat în anul anterior, potrivit termene.ro.

Conform unui articol publicat în aprilie acest an de publicaţia Ziua de Constanţa, Partener Construct General este deţinută de asociaţii Maria Magdalena Bîlea şi Andrei-Iustin Găliceanu, fiecare cu câte 50% din capitalul social. Administrator este Maria Magdalena Bîlea.

Klaus Industrial a fost înfiinţată în anul 2014, are sediul în Măneşti, Prahova, obiectul de activitate al societăţii conform codului CAEN fiind "lucrari de instalatii sanitare, de încălzire şi de aer condiţionat". Anul trecut a avut o cifră de afaceri de 55,7 milioane lei, faţă de numai 0,87 milioane lei în 2022, în vreme ce profitul net s-a ridicat la 0,69 milioane lei, faţă de 0,24 milioane lei în anul anterior. În 2023, societatea a avut opt angajaţi, potrivit termene.ro. Nicolae Giunior Onea este asociat unic al firmei, iar Georgiana Daniela Savu este administrator, conform publicaţiei Ziua de Constanţa.

Partener Construct General şi Klaus Industrial nu au răspuns solicitării Ziarului Bursa pentru a clarifica rolul lor în contractul aferent construcţiei terminalului de combustibil şi a comenta poziţia E-Dynamic Structures, respectiv a JT Grup Oil.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb