Practica funcţionarilor din cadrul Ministerului Transporturilor şi ai Autorităţii Rutiere Române de a încasa, personal, sume consistente de bani, pentru participarea, în calitate de examinatori la centrele de formare profesională în domeniul transportului rutier, continuă, deşi raportul din 8 septembrie 2020 întocmit de Direcţia Generală Corp Control şi Anticorupţie arăta că fondurile respective ar trebui încasate de ARR şi nu de funcţionarii respectivi. Acest lucru reiese dintr-o sesizare trimisă Redacţiei de Petru Bordeianu, preşedintele Federaţiei Naţionale a Formatorilor Auto din România (FNFAR).
Despre modul în care funcţionarii ARR au încasat considerabile sume de bani în ultimii patru ani de la cursanţii centrelor de formare profesională în domeniul transportului rutier, ziarul BURSA a relatat în ediţiile din 15 septembrie 2020 şi 19 martie 2021, în articolele "Grup infracţional organizat în cadrul Ministerului Transporturilor" şi "Bani deturnaţi de la Ministerul Transporturilor".
În materialul trimis, Petru Bordeianu ne critică pentru seria de articole demarată în 19 martie şi afirmă despre Sandor Gabor, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, în domeniul transportului rutier, că este singura persoană competentă să rezolve situaţia descrisă de noi conform raportului întocmit anul trecut de inspectorii anticorupţie. Mai mult, preşedintele FNFAR ne acuză că prin articolele noastre l-am atacat pe ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, când de fapt noi i-am atras atenţia cu privire la raportul de anul trecut, care stă în nelucrare în cadrul ministerului, şi cu privire la alte situaţii semnalate ziarului BURSA de către directori din cadrul Autorităţii Rutiere Române.
"Criticii domnului Sandor urmăresc menţinerea actualei stări de lucruri şi îl «pârăsc» ministrului că a accesat baza de date a Ministerului Transporturilor pentru a o transmite către IFPTR. Dar o analiză ştiinţifică a acestor date, care nu s-a făcut până acum, precum numărul de cursanţi şcolarizaţi, rezultatele obţinute, coeficientul de promovabilitate înregistrat de fiecare institut, etc., poate constitui premiza unor decizii şi măsuri necesare pentru viitor. Situaţia acestor Institute (n.red. - de formare profesională în transportul rutier) este asemănătoare cu cea a universităţilor particulare apărute în România după 1989; la ora actuală sunt peste 300 de asemenea «Instituţii», unele funcţionând în oraşe mici precum Moineşti sau Paşcani. Dacă în domeniul universităţilor particulare, situaţia s-a reglementat prin înfiinţarea ARACIS-ului, pentru
aceste Institute nu există un asemenea organism de control", afirmă Petru Bordeianu, preşedintele FNFAR.
Despre criticile la care se referă domnul Bordeianu, ziarul BURSA v-a relatat în articolul "Sandor Gabor, acuzat de directori din ARR că a folosit ilegal baza de date a Autorităţii".
Referitor la finalizarea cursurilor de formare profesională a viitorilor instructori şi profesori din domeniul transportului rutier, şeful FNFAR arată că aceştia susţin un examen în faţa unei comisii formată din specialişti ai Ministerului Transporturilor.
"Aceşti «specialişti» sunt de fapt ingineri mecanici, economişti sau jurişti, şefi de birou, şefi de servicii, directori de departamente, fără o pregătire pedagogică necesară, care au doar un certificat de formator, ce nu acoperă competenţele necesare. Absolvenţii unor universităţi cu profil tehnic, care s-au reprofilat şi predau discipline tehnice în licee, au fost obligaţi să absolve un modul pedagogic. Nici măcar 10% din «profesorii» din şcolile de conducători auto sau din «examinatorii» Ministerului Transporturilor nu au absolvit un asemenea modul pedagogic", arată Petru Bordeianu.
Mai mult, acesta menţionează că "«specialiştii» din Ministerul Transporturilor se deplasează în zilele de sâmbătă şi duminică în teritoriu pentru a-i examina pe viitorii conducători auto, taximetrişti, instructori auto, profesori de legislaţie rutieră şi manageri în transporturi, primind pentru activitatea respectivă sume importante de bani".
"De ce e nevoie ca la fiecare examen să vină trei persoane din Bucureşti, plătite din banii cursanţilor? ARR nu are oameni competenţi în filialele judeţene? De ce nu îşi constituie Ministerul Transporturilor un corp de examinatori care să posede competenţele necesare unei asemenea activităţi?", întreabă Petru Bordeianu, preşedintele FNFAR.
Răspunsul se află în faptul că, nici până astăzi, raportul din 8 septembrie 2020 al Direcţiei Generale Corp Control şi Anticorupţie din Ministerul Transporturilor nu a fost valorificat, deşi inspectorii anticorupţie afirmau că faptele săvârşite de funcţionarii ministerului intră sub incidenţa legii penale, vorbeau despre un grup infracţional organizat la ARR şi Direcţia de Transport Rutier şi susţineau că trebuie sesizată Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.
Afirmaţiile făcute de preşedintele FNFAR în scrisoarea trimisă Redacţiei se regăsesc sub o altă formă într-un document semnat tot de el, întocmit în anul 2017 şi adresat Ministerului Transporturilor, document în posesia căruia am intrat recent.
"Tuturor angajaţilor Ministerului Transporturilor să li se interzică să presteze orice fel de activitate retribuită sau neretribuită în cadrul centrelor de pregătire profesională, sau în cadrul unităţilor de învăţământ. (...) În cadrul Direcţiei Rutiere a Ministerului Transporturilor să fie personal specializat pentru funcţia de examinator, aşa cum este şi în cadrul Ministerului de Interne la DRPCIV, pentru evitarea conflictului de interese, a traficului de influenţă, în aşa fel încât cei ce concep normele pentru acest domeniu al învăţământului auto şi al pregătirii profesionale, să nu fie indivizi cointeresaţi-corupţi", afirma Petru Bordeianu, în adresa trimisă Comisiei de Dialog Social din cadrul Ministerului Transporturilor în data de 25 iunie 2017.
De atunci, se vor împlini în curând patru ani şi lucrurile au rămas neschimbate în privinţa examinării în centrele de formare profesională şi ale sumelor de bani încasate ilegal de funcţionarii ARR şi ai Ministerului Transporturilor.
Aşteptăm ca, prin proiectul de modificare a OMT nr.733/2013, iniţiat de ministrul Cătălin Drulă şi secretarul de stat Sandor Gabor, situaţia descrisă în ultimele şase luni de ziarul BURSA să înceteze.
Mai rămâne să vedem cum va recupera Ministerul Transporturilor cei 4,37 milioane euro, încasaţi ilegal, conform raportului din 8 septembrie 2020, în perioada 1 ianuarie 2016 - 12 martie 2020, de 107 funcţionari publici din cadrul respectivei instituţii publice şi al ARR.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.04.2021, 09:41)
draga mister ministru
nu e nici o problema
de aici probabil ca ai si tu parte asa ca nu te deranjeaza zona din subordine
inca o data m ai convins ca esti un adevarat barbat cu mana pe arma tot timpul
cu siguranta ca il vei urma asap pe colegul de la Sanatate
2. Dezinteres
(mesaj trimis de Papa de la Voluntari în data de 19.04.2021, 10:24)
Exista un dezinteres total de a taia bratele caracatitei cea dolofana si generoasa.
Love intre Suruleasca si Alecu...
Hai Sandore
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.04.2021, 13:05)
jaful continua peste tot , pentru ca gardienii , impart cu hotii , simplu fara filozofie !
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.04.2021, 14:30)
Pe scurt, aveți dreptate!!!!