Mocăniţele intră sub controlul Autorităţii Feroviare Române (AFER), potrivit legii 5/2025 promulgată de preşedintele Klaus Iohannis, fapt ce va duce la probleme în procesul de verificare, se arată într-un articol publicat vineri de clubferoviar.ro.
"Dacă anumite componente esenţiale este necesar să fie verificate de AFER, cum ar fi şinele, ansamblurile de rulare ale vagoanelor (osii, boghiuri etc), altele ar putea fi scoase lejer de sub controlul Autorităţii. Mai mult, cum poţi cere documentaţii tehnice, încercări la componente destinate unor locomotive cu abur care nu se mai fabrică de zeci de ani?", precizează sursa citată.
Legea 5/2025 derivă din Ordonanţa Guvernului nr. 30/2024, care prevede autorizarea operatorilor din sectorul feroviar, inclusiv pentru căile ferate turistice sau de patrimoniu. Deşi în anul 2024 operatorii de mocăniţe au fost exceptaţi de la anumite reglementări prin OG 16, noua lege impune autorizarea acestora pentru produsele şi serviciile utilizate, ceea ce include documentaţii şi testări tehnice pentru componente greu accesibile, unele destinate locomotivelor cu abur care nu se mai fabrică de decenii.
Potrivit sursei citate, există un precedent care justifică nevoia de supraveghere, mai ales că în anii 2019 şi 2023 deraierea mocăniţelor din Maramureş şi Bucovina a cauzat răniri uşoare ale turiştilor şi a adus în atenţie starea căii ferate din zonele respective, dar şi a materialului rulant utilizat. Cu toate acestea, între necesitatea unui control adecvat şi impunerea unor cerinţe excesive, diferenţa este semnificativă.
Articolul citat precizează că Asociaţia pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste a trimis mai multe solicitări Ministerului Transporturilor, în august, septembrie şi octombrie 2024, cerând exceptarea liniilor cu ecartament îngust de la reglementările suplimentare. Răspunsurile au întârziat sau au lipsit cu desăvârşire, iar OG 30 a fost adoptată în august, transformându-se în lege abia în 2025.
Un alt aspect problematic este creşterea TVA pentru vânzările de bilete, de la 5% la 19%, ceea ce face ca activitatea operatorilor din acest domeniu să fie şi mai costisitoare.
Faţă de noile prevederi, Simona Istrate, preşedinta Organizaţiei Patronatelor Societăţilor Feroviare Private din România, a afirmat pentru sursa citată că Ministerul Transporturilor promovează reglementări fără dezbateri publice, iar AFER impune măsuri "din ce în ce mai stufoase" într-un context în care traficul feroviar este deja în declin.
Opinia Cititorului