Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat, anul trecut, un act adiţional cu compania Alstom, stabilind un nou grafic de livrare a trenurilor Coradia, care ar fi trebuit să ajungă la operatorul de stat de transport feroviar de persoane încă din 2024, a afirmat, recent, într-o conferinţă de presă, Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători. El a precizat că, din cauza întârzierii livrării trenurilor, CFR Călători ar fi înregistrat o pierdere financiară operaţională de 30 milioane lei, sumă pe care intenţionează să o recupereze de la ARF, printr-un proces pe care îl va deschide în instanţă.
Traian Preoteasa a declarat: "Noi am făcut licitaţii de adjudecare a ramelor. Noi am semnat un contract cu ARF în decembrie 2023, în care aveam un grafic de livrare. Noi trebuia să avem cele 12 rame în februarie 2024. Este contractul semnat de ARF cu Alstom. A trecut un an. Noi n-avem nicio ramă preluată. (...) Dacă aveam cele 12 rame, nu vreau să fac un calcul cu încărcare maximă pe ruta Bucureşti - Constanţa - Braşov, unde circulă aceste trenuri, eu am făcut dintr-un calcul, aşa..., este un minus de neîncasări de vreo 30 milioane lei. Noi vom face o sesizare în instanţă şi vom da în judecată ARF-ul, iar dacă statul român îşi permite să plătească aceste penalităţi mie şi să nu le recupereze de la cei care au creat acest prejudiciu, respectiv de la Alstom, nu e treaba mea. În schimb, tot pe la jumătatea lunii decembrie, s-a semnat un adiţional între ARF şi Alstom, care a modicat integral graficul de livrare a ramelor. Deci, se semnează de către ARF un adiţional în care modifică graficul de livrare şi mi se spune că toate ramele vin în 2025. Practic, ce ai făcut cu acest adiţional? Ai anulat toate penalităţile care trebuiau facturate în anul 2023 - 2024. Odată modificat graficul de livrare, automat aceste penalităţi cad. Am un act semnat tot de ARF, în care se spune că «se poate considera că s-a creat un avantaj evident la Alstom Ferroviaria SPA şi Alstom Transport într-un mod care nu a fost prevăzut în contractul iniţial, acesta având posibilitatea să livreze ramele electrice interregionale într-un termen mult mai mare decât cel ofertat şi cel maxim admis de ARF prin caietul de sarcini, care se află trecute în condiţiile iniţiale şi procedurile de atribuire». Deci, astea sunt acte ale ARF-ului: unde a semnat odată un grafic de livrare nou şi care depăşeşte 31 de luni de la data adjudecării se consideră neconformă. Iniţial Alstom a spus că livrează, dar acum deja s-a ajuns la 36 de luni, deci n-a avut din start această părere. (...) Deja au intrat în întârziere şi pe graficul nou. Trebuia să vina una (n.red. -o ramă) în decembrie. Suntem în februarie. Am văzut că a intrat în România, este la ei. Eu cred că graficul este îndeplinit când trenul ajunge la noi, nu când intră la ei. Deci, trebuia să intre în noiembrie una, să zicem că este aceasta cu care am plecat, în decembrie una, nu s-a întâmplat, în martie una, în aprilie două, în mai patru, în iunie trei. Noi, la ora asta, nu am preluat de la Alstom nicio ramă".
Referitor la actul adiţional încheiat de ARF, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a declarat, ieri, la Palatul Parlamentului, că nu ştia despre încheierea acestui document, dar a precizat că noul grafic de livrare a trenurilor Coradia nu intră în contradicţie cu penalităţile pe care compania Alstom va trebui să le achite către ARF pentru îndeplinirea cu întârziere a obligaţiilor contractuale. Sorin Grindeanu a spus că, dacă Alstom va refuza plata penalităţilor de întârziere pentru nelivrarea la timp a trenurilor prevăzute în contract, ARF va da în judecată compania respectivă, şi se aşteaptă să câştige în instanţă aşa cum s-a întâmplat recent cu penalităţile datorate de compania franceză în cazul Metrorex.
Potrivit directorului general al CFR Călători, niciun tren nu a fost oficial preluat de operatorul de stat de transport feroviar, singura ramă Coradia aflată în circulaţie, fiind operată "în convenţie", cu doar o cursă (dus-întors) pe zi pe ruta Bucureşti-Braşov, după care se retrage în depoul Alstom pentru "mici probleme de remediat".
Opinia Cititorului