Cumpărăturile casnice de bunuri de larg consum au înregistrat în România o creştere modestă de numai 2,2% în 2019, în timp ce în 2018, ritmul de creştere a fost dublu, iar în 2017 piaţa urca cu peste 7%, arată o analiză realizată de GfK privind evoluţia cheltuielilor pentru consumul casnic în 2019.
Sub influenţa majorării preţurilor la alimente în medie cu 5,6% (conform Eurostat), românii au cumpărat aceleaşi volume anul trecut, însă au ales segmente inferioare de preţ. În ceea ce priveşte comportamentul de cumpărare pentru acasă, familiile din România au mers la cumpărături mai rar pe parcursul anului trecut decât în 2018, însă au plătit în medie cu 2 lei mai mult la o vizită în magazin, relevă analiza citată.
Din perspectiva cumpărăturilor de produse de larg consum cu destinaţie casnică, canalele moderne de retail au continuat şi în 2019 să câştige teren în faţa formatelor tradiţionale şi au ajuns la 64% cota de piaţă, arată analiza GfK.
"Magazinele de tip discount sunt cele care au alimentat mare parte din această creştere ca urmare a faptului ca românii au cumpărat mai des din aceste formate. Şi magazinele de proximitate şi-au continuat ascensiunea în cadrul cumpărăturilor pentru acasă şi au câştigat noi cumpărători. În schimb, hipermaketurile, supermarketurile, dar şi retailerii tradiţionali au fost vizitate mai rar pentru cumpărăturile casnice", potrivit GfK.
De asemenea, cu excepţia alimentelor proaspete (fructe, legume, carne, ouă), toate segmentele mari de produse de larg consum au înregistrat creşteri pe parcursul anului 2019.
"Românii şi-au majorat cheltuielile cel mai mult pentru produsele destinate îngrijirii şi curăţeniei locuinţei, dar şi pentru lactate (în special pentru iaurt, kefir, specialităţi de brânzeturi, cremă de brânză)", se mai arată în document.
Şi pentru băuturi, românii ai cheltuit mai mult în 2019 faţă de anul anterior, mai ales pentru băuturile răcoritoare şi apa îmbuteliată. Un ritm similar de creştere au avut şi produsele pentru îngrijire personală, în special produsele destinate îngrijirii părului.
Potrivit analizei GfK, nu la fel de accelerat a crescut însă şi segmentul alimentelor. Printre acestea, există însă şi excepţii de grupe de alimente unde a fost mai mult dinamism, ca snacksurile şi conservele.