Cinci furnizori de reţele publice de comunicaţii electronice sau de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au înregistrat 410 incidente cu impact semnificativ asupra securităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în scădere cu aproximativ 30% faţă de anul 2020, arată ANCOM, potrivit unui comunicat de presă.
La fel ca în anii precedenţi, cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative sunt cele de telefonie mobilă şi SMS (3,3milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (2,8 milioane de conexiuni), internet fix (aproape 520 de mii de conexiuni), retransmisia programelor media audiovizuale (aproximativ350 de mii de conexiuni) şi telefonie fixă (aproape 1 milion de conexiuni).
"Conform datelor Autorităţii, în contextul continuării utilizării intensive a serviciilor de comunicaţii electronice în 2021, incidentele de securitate s-au redus semnificativ comparativ cu anul anterior, cu aproximativ 30%, atât în ceea ce priveşte numărul lor total, cât şi cel al conexiunilor afectate. Serviciile cu cei mai mulţi abonaţi, respectiv cele de telefonie mobilă şi internet mobil, au fost mai puţin afectate de incidente în raport cu anul precedent, cu alte cuvinte în aceste cazuri măsurile de securitate adoptate au produs efecte pozitive în privinţa creşterii rezilienţei reţelelor. Aşa cum am mai atras atenţia anterior, întreruperea alimentării cu energie tinde să devină principala sursă a incidentelor de securitate din sectorul telecom - aproape jumătate din incidentele înregistrate în 2021 sunt corelate cu probleme în alimentarea cu energie electrică, fie din partea furnizorului, fie din partea partenerilor acestuia. Prin contrast, operatorii telecom nu au raportat Autorităţii niciun incident semnificativ de securitate cibernetică care să fi afectat confidenţialitatea, integritatea sau autenticitatea informaţiilor. Concluzionând, realitatea domeniului telecom din România ne arată faptul că stăm foarte bine la capitolul securitate cibernetică a reţelelor, dar în schimb sunt probleme numeroase legate de întreruperile alimentării cu energie electrică a echipamentelor, iar măsurile pentru preîntâmpinarea reapariţiei acestora au o eficienţă foarte limitată", a declarat Eduard LOVIN, vicepreşedintele Autorităţii.
Potrivit sursei citate, continuă trendul de scădere a numărului de conexiuni afectate în cazul serviciilor mobile, cu 41%, precum şi în cazul serviciilor de retransmisie a programelor media audiovizuale, cu 37%. Pe de altă parte, în cazul serviciilor de telefonie fixă se poate constata o creştere semnificativă, de peste 100%, a numărului de conexiuni afectate în condiţiile în care numărul de conexiuni fixe de telefonie continuă să scadă.
Numărul mediu de conexiuni afectate de un incident în 2021 este de 18.577, în scădere faţă de20.582 conexiuni în anul 2020. Defalcat pe servicii însă, situaţia indică o creştere a numărului mediu de conexiuni afectate în cazul serviciilor de telefonie fixă şi în cazul serviciilor de internet fix şi o scădere în cazul serviciilor mobile şi a serviciilor de retransmisie a programelor media audiovizuale.
Durata totală a incidentelor raportate în anul 2021este de 2.276 ore şi 44 de minute, în scădere semnificativă comparativ cu anul anterior, când durata incidentelor a fost de 3.339 ore, în timp ce durata medie a fost de 5 ore şi 30minute, similar cu cea înregistrată în 2020(5 ore şi 48 de minute).
Din punctul de vedere al ariei geografice afectate, în 2021, cele mai multe dintre incidente au afectat un singur judeţ (225 de incidente), un număr comparabil de incidente au afectat între 2 şi 10 judeţe simultan (183 de incidente) şi doar două incidente au avut efecte la nivel naţional.
Cele mai afectate din punctul de vedere al numărului de incidente au fost judeţele Dâmboviţa(43 de incidente), Teleorman (42 de incidente), iar cel mai puţin afectate au fost Tulcea (4incidente) sau Brăila şi Vrancea, cu câte 6incidente cu impact semnificativ petrecute în 2021.
Din punctul de vedere al resurselor afectate, cele mai multe incidente au afectat mediile de transmisiune(237 de incidente) şi staţiile de bază şi controlerele mobile (116 incidente).
În cadrul a 13 dintre incidente au fost afectate concomitent mai multe categorii de resurse, spre deosebire de anul precedent, când cele mai multe dintre aceste tipuri de incidente au avut drept cauză fenomene naturale (cod galben şi portocaliu de vreme severă, vânt puternic, ninsori abundente, viscol), în 2021 cele mai multe incidente au fost din categoria Cauză externă/Parte terţă/Eroare umană (lucrări efectuate de terţi la partea carosabilă, alimentare cu apă etc.) şi care au afectat multiple categorii de echipamente care au rămas fără alimentare cu energie electrică, se mai arată în comunicat.