Barometrul de încredere Edelman 2025 relevă creşterea resentimentelor economice, cu 60% dintre respondenţi exprimând nemulţumire faţă de guvern şi mediul de afaceri. Potrivit comunicatului remis redacţiei, aceştia consideră că elitele beneficiază în detrimentul oamenilor obişnuiţi. Teama de discriminare a crescut cu 10 puncte, ajungând la 63%, cu o creştere semnificativă în rândul albilor din SUA.
"În ultimul deceniu, societatea a evoluat de la temeri la polarizare şi acum la resentiment", a declarat Richard Edelman, CEO al Edelman. "Lideri din SUA, Marea Britanie, Franţa, Germania, Coreea de Sud şi Canada au fost înlăturaţi din funcţie pe fondul furiei alegătorilor legată de pierderea locurilor de muncă, globalizare şi inflaţie. Observăm acum o mentalitate de sumă zero, care legitimează măsuri extreme, precum violenţa şi dezinformarea, ca instrumente pentru schimbare. Barometrul evidenţiază un decalaj de 30 de puncte în încrederea în instituţii între cei cu nemulţumiri mari şi cei cu nemulţumiri mici (36 faţă de 66). Reducerea acestui decalaj ar putea aduce speranţa pentru un viitor mai bun."
"De 10 ani, de când Links Associates este afiliat la cea mai mare reţea independentă de PR din lume, Edelman, prezentăm rezultatele Barometrului de Încredere Edelman. Anul acesta însă, cercetarea surprinde criza fără precedent de încredere prin care trece umanitatea. Valul uriaş de resentiment, lipsa de speranţă şi confuzia devin tot mai mari în toate societăţile din lume, iar sistemele noastre politice şi economice se află sub cea mai mare presiune, ca urmare a polarizării şi inegalităţilor resimţite. În acest context tulbure, comunicatorii din toate instituţiile cheie au rolul de a recalibra mesajele liderilor către o perspectivă mult mai umană. În mod particular, comunicarea mediului de business trebuie să aibă ca obiectiv refacerea punţilor de dialog între consumatori şi branduri într-un mod autentic, integru şi care să răspundă aspiraţiilor şi nevoilor reale ale acestora", a declarat Corina Vinţan, CEO Links Associates.
Resentimentul provine din patru factori cheie. Primul este lipsa de speranţă pentru generaţia viitoare - doar 36% dintre respondenţi cred că lucrurile în ţara lor vor fi mai bune pentru următoarea generaţie, cu scăderi semnificative în democraţiile occidentale: Franţa (9%), Regatul Unit (17%) şi SUA (30%). În al doilea rând, există o diferenţă de încredere condiţionată de venit - respondenţii cu venituri mici (48%) au cu 13 puncte mai puţină încredere în instituţii decât cei cu venituri mari (61%). În al treilea rând, există o lipsă de încredere fără precedent în liderii instituţionali - o medie de 69% dintre respondenţi se tem că oficialii guvernamentali, liderii de afaceri şi jurnaliştii îi induc în eroare în mod deliberat, ceea ce reprezintă o creştere cu 11 puncte în ultimii 4 ani. În cele din urmă, există o confuzie generală cu privire la informaţiile credibile - 63% dintre respondenţi spun că este din ce în ce mai greu să stabileşti dacă ştirile provin dintr-o sursă respectabilă sau sunt tentative de înşelăciune.
În mod alarmant, 4 din 10 respondenţi, dintre care 53% dintre cei cu vârste între 18 şi 34 de ani, aprobă una sau mai multe forme de activism ostil pentru a determina o schimbare, inclusiv atacarea persoanelor online, răspândirea intenţionată a dezinformării, ameninţarea sau comiterea de acte de violenţă şi deteriorarea proprietăţii publice sau private. De asemenea, prevalează o mentalitate de sumă nulă, respondenţii considerând victoriile celor cu politici opuse ca fiind în detrimentul lor. Această perspectivă este de două ori mai frecventă în rândul celor cu nemulţumiri mari (53%) decât a celor cu nemulţumiri mici (23%).
Mediul de afaceri şi mass media sunt instituţiile de la care oamenii aşteaptă să remedieze problemele pe care le-au creat. În schimb, ONG-urile sunt singura instituţie privită ca unificatoare. Mediul de afaceri a devenit soluţia implicită pentru problemele societale, mulţi considerând că întreprinderile sunt mai competente (+48 puncte) şi mai etice (+29 puncte) decât guvernul. În acest context, mediul de afaceri beneficiază de cea mai mare cotă de încredere (62%), urmat de ONG-uri (58%), guvern (52%) şi mass media (52%). Totuşi, companiile nu au autoritatea de a conduce singure, deoarece opiniile favorabile privind etica mediului de afaceri scad pe măsură ce nemulţumirea oamenilor creşte. Companiile dispun însă de potenţialul de încredere şi de o mare parte din permisiunea publicului de a aborda problemele sociale, dar doar dacă implicarea lor este justificată prin propria contribuţie la crearea problemei şi dacă acţiunile lor ar îmbunătăţi performanţa întreprinderii.
Spre deosebire de anii trecuţi, organizaţiile neguvernamentale (ONG-uri) au recâştigat încredere. Acestea sunt văzute ca singura instituţie cu forţă unificatoare în rândul celor nemulţumiţi, având cea mai mare cotă de încredere în acest grup. De asemenea, ONG-urile beneficiază de încrederea a 53% dintre cei nemulţumiţi moderat, 52% dintre cei foarte nemulţumiţi şi 43% dintre cei puţin nemulţumiţi.
În ceea ce priveşte mass media, există aşteptarea ca acestea să prioritizeze informaţiile de calitate şi să evite conţinutul bazat pe click-uri, astfel încât publicul să poată lua decizii fundamentate.
Alte concluzii ale Barometrului de Încredere Edelman 2025:
1.Lipsă de încredere în economiile mari: Cinci dintre cele mai mari economii globale sunt şi printre cele mai puţin încrezătoare naţiuni din indexul de încredere: Japonia (37%), Germania (41%), Regatul Unit (43%), SUA (47%) şi Franţa (48%).
2.Naţiuni în curs de dezvoltare mai încrezătoare: China (77%), Indonezia (76%), India (75%) şi Emiratele Arabe Unite (72%) sunt cele mai încrezătoare naţiuni intervievate.
3.Încrederea rămâne locală: În pofida unei scăderi de 3 puncte la încrederea în angajatori, "angajatorul meu" continuă să fie instituţia cu cea mai mare încredere.
4.Insecuritatea locurilor de muncă: Temerile legate de nesiguranţa locului de muncă au crescut semnificativ, având drept cauze globalizarea, conflictele comerciale internaţionale (62% dintre angajaţi sunt îngrijoraţi), concurenţa din partea companiilor străine (59%), offshoring-ul (54%), recesiunea (63%), automatizarea (58%) şi depăşirea competenţelor (58%).
5.Cei bogaţi sunt consideraţi problema: Majoritatea consideră că persoanele foarte bogate evită să plătească impozitele corect (67%) şi sunt responsabili pentru multe dintre problemele societăţii (65%).
Edelman este o companie globală de comunicare, parteneră pentru afaceri şi organizaţii, cu 6.000 de specialişti în peste 60 de birouri din întreaga lume.
Opinia Cititorului