Un episod al serialului de animaţie South Park din 2013 a încercat, cu succes, să oglindească fenomenul iraţional reprezentat de goana după cumpărături, plătită uneori cu preţul vieţii, din Statele Unite.
În ultimii doi ani a început, însă, consolidarea unei tendinţe care ar putea fi caracterizată drept "lungul drum al consumatorilor către raţionalitate".
Generaţia cea mai predispusă la satisfacerea instantanee a dorinţelor din cea mai mare economie a lumii pare că a hotărât să ia o pauză de gândire.
După cum se arată într-un articol recent de pe site-ul MarketWatch, "cash-ul va fi cea mai populară metodă de plată pentru cadourile de sărbători", conform unui sondaj realizat de Princeton Survey Research Associates International, la cererea site-ului financiar Bankrate.
Circa 39% dintre americani vor folosi numerarul la cumpărături, iar 31% vor utiliza cardurile de debit. Doar 22% dintre americani vor plăti cadourile cu ajutorul cardurilor de credit.
"Cumpărătorii tineri sunt cei mai puţin dispuşi să utilizeze cardurile de credit", mai scrie MarketWatch, în condiţiile în care cardurile de debit sunt preferate de 48% dintre cei care fac parte din generaţia Y, iar 36% şi-au exprimat preferinţa pentru plata în numerar.
În ciuda numeroaselor campanii de promovare, plata prin intermediul telefonului mobil nu este populară în Statele Unite, cele mai optimiste prognoze arătând că mai este nevoie de cel puţin cinci ani pentru generalizarea acestora.
Dar de ce preferă o generaţie întreagă, recunoscută pentru apetitul său referitor la comoditate şi satisfacere imediată a "nevoilor", utilizarea "relicvei barbare" numită cash?
"Preferinţa pentru cash pare să fie rezultatul dorinţei de limitare a cheltuielilor", după cum a declarat Mike Cetera, analist de credit la Bankrate.
Sondajul realizat în SUA mai arată că generaţia Y manifestă o tendinţă mai mare de evitare a cardurilor de credit decât generaţiile precedente. Un alt sondaj, comandat de Bankrate în 2014, arată că 63% dintre tinerii generaţiei Y nu au nici măcar un singur card de credit, deoarece "au crescut în timpul Marii Recesiuni şi au văzut ce s-a întâmplat cu părinţii lor". Analistul de la Bankrate a mai precizat pentru MarketWatch că "tinerii nici măcar nu mai concep situaţia de a fi datornici", în special în ceea ce priveşte creditele cu dobânzi ridicate.
Un alt motiv important al evitării mijloacelor "moderne" de plată îl constituie gradul scăzut de securitate al tranzacţiilor electronice.
În aceste condiţii, este posibil ca "nebunia" cunoscută sub numele de Black Friday să fi intrat pe ultima sută de metri.
În alte ţări unde a fost adoptată "moda", cum este Marea Britanie, euforia şi agitaţia din jurul Black Friday se pare că deja a dispărut. Bloomberg scrie că "Marea Britanie ar putea să doarmă în Vinerea Neagră", după dezastrul de anul trecut, când profitabilitatea marilor lanţuri comerciale a fost afectată de "luptele" clienţilor pentru "ofertele" de nerefuzat. Unele reţele de magazine nici nu mai vor să audă de "sărbătoarea retailului", iar cele care vor participa caută să tempereze euforia clienţilor.
"Fenomenul Black Friday este complet lipsit de logică în Marea Britanie", a declarat Richard Perks, analist al companiei de studii de piaţă Mintel, pentru Bloomberg.
La fel de lipsit de logică este şi în Statele Unite, mai ales pentru cei care îşi mai amintesc adevărata semnificaţie a Zilei Recunoştinţei.
Poate că renunţarea la cardul de credit reprezintă adevăratul "pas mic pentru om, saltul gigantic pentru omenire", odată cu realizarea faptului că "fericirea" nu depinde de cumpărarea a tot mai multe "jucării", mai ales când acestea se strică tot mai des, şi mai ales când raportul cost-beneficiu este complet defavorabil cumpărătorului.
Oare a văzut generaţia Y din SUA "lumina" din spatele Vinerii Negre?
1. Nu e deloc simplu...
(mesaj trimis de Dan Coe în data de 27.11.2015, 09:10)
... sa renunti la niste facilitati care iti ofera confort si "fericire", mai ales atunci cand aceste "vicii" ti-au fost transmise "genetic".
Deocamdata am inceput usor, usor sa identificam raul cel mai mare, dar nu va fi deloc facil sa scapam de el...
2. fără titlu
(mesaj trimis de Radu în data de 27.11.2015, 12:38)
Concluzia ca se renunta la mijloacele moderne de plata nu este prea buna.
Se poate vedea ca mai mult de 50% vor plati totusi cu cardul, nu cu cash, iar prin "mijloace moderne" se intelege plata cu cardul, nu plata cu bani imprumutati, care este o metoda veche.
Ce este important este ca cei mai multi dintre cei care platesc cu cardul platesc cu un debit card, adica cu alte cuvinte nu cumpara cadouri cu bani imprumutati de la banca, ceea ce este un lucru foarte normal.