Între 2012 şi 2022, activitatea de transport din UE pe căile navigabile interioare a fost volatilă. Din 2017, datele arată o alternare a creşterilor cu scăderile în activitate, în timp ce datele pentru 2022 indică un declin substanţial de 10% (13 miliarde tone-kilometri) comparativ cu 2021, arată datele publicate joi de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat),conform Agerpres.
O tendinţă similară poate fi observată între 2012 şi 2022 în privinţa tonelor, cu o scădere de 5% (sau 29 milioane tone).
Ţările de Jos şi Germania au fost responsabile anul trecut pentru aproape trei sferturi (73%) din performanţa UE în domeniul transportului pe căile navigabile interioare (tone-kilometri). Performanţa în transporturi a scăzut în 2022 comparativ cu 2021 în toate statele membre UE, exceptând Lituania (251%) şi Finlanda (31%).
Totuşi, aceste creşteri au legătură cu valoarea iniţială scăzută înregistrată per tone-kilometri şi corespunde unei creşteri de şapte milioane tone-kilometri pentru Lituania şi 45 milioane pentru Finlanda. Cel mai semnificativ declin în 2022 comparativ cu 2021 a fost în Bulgaria (minus 35%), Croaţia (minus 29%), Polonia (minus 25%), România (minus 20%), Ungaria şi Slovacia (ambele cu minus 19%).
În valori absolute, Germania a înregistrat cea mai mare scădere în 2022 (minus patru miliarde tone-kilometri, sau minus 8%).
În 2022, mai mult de jumătate din transportul de marfă pe căile navigabile interioare din UE a fost realizat cu nave înmatriculate în Ţările de Jos (51%). Urmează Germania (16%) şi Belgia (9%).