Băncile centrale din economiile dezvoltate nu reuşesc să stimuleze inflaţia deoarece viteza de circulaţie a banilor în economie s-a prăbuşit în ultimul deceniu, consideră James Rickards, bancher de investiţii american, care mai este de părere că economiile dezvoltate au ajuns în punctul în care îndatorarea reprezintă un impediment în calea creşterii economice. Rickards a afirmat ieri, într-o conferinţă internaţională, că ratele reale de dobândă, cele care iau în calcul inflaţia, trebuie să fie mult mai negative decât cele din prezent pentru ca politicile monetare să stimuleze cu adevărat creditarea şi economiile naţionale. Rickards a dat un exemplu personal: în anii 1980 a contractat un credit ipotecar, la o dobândă foarte ridicată de 13%, însă inflaţia la vremea respectivă era de 15%, inflaţie care, cumulată cu facilităţile fiscale din vremea respectivă din New York, a făcut ca rata reală de dobândă plătită la creditul respectiv să fie de -8%.
James Rickards a declarat: "Ratele reale trebuie să fie mult mai mici, -2% sau -3 la sută pentru ca economia să fie stimulată. Vedem că Rezerva Federală printează trilioane de dolari şi că Congresul Statelor Unite implementează pachete fiscale pe deficit de trilioane de dolari, dar niciunul dintre aceste planuri nu va funcţiona (în a stimula creditarea şi economia). Banii pe care Fed-ul îi printează (peste 6 trilioane de dolari din 2008 încoace - n.r.) se duc la bănci, pentru ca acestea să cumpere obligaţiuni pe care băncile le dau înapoi Fed-ului sub formă de rezerve în exces. Banii doar stau acolo (în sistem), Fed-ul îi printează drept pasive şi se întorc ca active sub formă de obligaţiuni şi apoi se întorc iar ca rezerve. Deci banii nu ies în economie, nu sunt împrumutaţi şi cheltuiţi, ceea ce ai vrea să se întâmple dacă vrei să mişti economia din nou".
Banii printaţi de Fed se văd totuşi în inflaţia activelor financiare, arată Rickards, care a lucrat 35 de ani pe Wall Street şi a publicat în ultimul deceniu mai multe cărţi despre finanţe, precum Currency Wars: The Making of the Next Global Crisis şi The Death of Money. În privinţa cheltuielilor pe deficit, economistul arată că, în Statele Unite şi în multe ţări dezvoltate, s-a ajuns în punctul în care datoria reprezintă un impediment pentru creşterea economică.
"Există aşa-numitul Keynesian Multiplier (multiplicatorul fiscal - n.r.). Ideea e că tu, ca guvern, împrumuţi un dolar, cheltuieşti un dolar şi primeşti înapoi mai mult de un dolar la PIB. Poate 1 dolar şi 20 de cenţi, 1 dolar şi 30 de cenţi. Există dovezi empirice în acest sens. Asta funcţionează, însă, în anumite condiţii: dacă abia ieşi dintr-o recesiune sau eşti într-o recesiune şi ai un nivel scăzut al datoriei şi multă capacitate (de producţie) nefolosită. Atunci da, dacă oamenii nu vor să cheltuiască, poate să o facă guvernul, cu anumite rezultate (pozitive). Dar vine un moment când multiplicatorul ajunge sub 1, iar raportul a fost identificat la 90% din PIB, când datoria ajunge la 90% din PIB. Deci împrumuţi un dolar, cheltuieşti un dolar, dar primeşti doar 80 de cenţi sau 90 de cenţi înapoi la PIB. Nu primeşti dolarul întreg şi nici ceva pe deasupra, tot ce faci este să-ţi sapi o groapă şi mai mare pentru că te împrumuţi cu un dolar şi PIB-ul creşte cu mai puţin de un dolar, iar asta face raportul datoriei în PIB mai rău. Deci am trecut de punctul în care datoria guvernamentală suplimentară poate crea PIB sau avuţie. Chiar devine un impediment pentru creşterea economică pentru că oamenii se uită la asta şi se gândesc că nu se poate termina decât foarte rău: ori vom avea inflaţie, care este doar o taxă ascunsă, ori o să se majoreze taxele ca să se plătească datoria. Asta face ca oamenii să economisească mai mult şi să cheltuie mai puţin, exact opusul a ceea ce vor factorii de decizie. Asta e reacţia umană naturală", explică Rickards.
Acesta adaugă: "Politica monetară nu funcţionează (în stimularea economiei) pentru că nu ai o viteză suficientă de circulaţie a acestor bani tipăriţi, iar politica fiscală nu funcţionează pentru că raportul datoriei în economie este deja prea ridicat. Poate Fed-ul să printeze bani? Da. Poate guvernul să cheltuiască bani pe care nu îi are? Da, dar nu stimulează".
• Rickards: "Legarea dolarului de aur reprezintă singura cale pentru erodarea datoriilor"
Rickards arată că, pentru factorii de decizie, există o singură soluţie în situaţia actuală, respectiv stimularea inflaţiei pentru erodarea datoriilor.
"Se poate întâmpla un singur lucru din trei posibile, la aceste niveluri. În primul rând, nu poţi să te împrumuţi ca să ieşi din problema asta pentru că, după cum spuneam, când te împrumuţi un dolar, îl cheltuieşti şi primeşti înapoi mai puţin, îţi majorezi de fapt raportul datoriei, ceea ce devine o problemă pentru creştere. Poţi să creşti din problema asta, majorând numitorul (PIB), însă nu există vreo dovadă că acest lucru se va întâmpla. Chiar pot să trec prin câteva propuneri ale administraţiei Biden care vor afecta negativ creşterea economică, majorarea taxelor, creşterea reglementărilor, etc. Practic, sunt doar 3 căi de scăpare: prima este incapacitatea de plată, a doua este inflaţia şi a treia este taxarea mai ridicată. Aceasta din urmă poate fi scoasă din ecuaţie pentru că dacă problema este că economia nu creşte, taxarea va afecta şi mai mult creşterea economică. De asemenea, nu există niciun motiv pentru ca Statele Unite să intre în incapacitate de plată. Putem printa banii şi la fel poate şi Australia sau orice altă ţară care se împrumută în moneda proprie. Problema Argentinei, de exemplu, este că printează peso dar împrumută dolari. Asta nu funcţionează. Dar dacă te împrumuţi într-o monedă pe care o printezi, poţi să o faci. Deci nu vom intra în incapacitate de plată, majorarea taxelor nu este o soluţie, iar singura soluţie rămasă este inflaţia. Problema este că băncile centrale nu ştiu cum să genereze inflaţie. Încearcă de 12 ani şi au eşuat complet. (...) Tot ce trebuie să facă este să lege valoarea dolarului de aur (să revină la etalonul aur - n.r.) şi de aici va apărea inflaţia. Aurul, cotat la 15.000 de dolari sau mai sus, ridică preţul la orice. Lumea aurului cotat la 15.000 de dolari este lumea ţiţeiului de 400 de dolari şi lumea a 10 dolari pe litru de combustibil la pompă, lumea argintului de 100 de dolari, a cuprului de 20 de dolari. Face ca toate celelalte preţuri să crească. Asta a făcut Franklin Delano Roosevelt în 1933 şi Richard Nixon în 1971. Roosevelt a făcut-o intenţionat pentru a rupe tendinţa deflaţionistă din Marea Depresiune. Nixon a făcut-o accidental pentru că nu ştia cu adevărat ce face şi apoi a fost distras de Watergate. A durat ceva ani să se întâmple, dar în ambele cazuri dolarul a fost devalorizat în raport cu aurul şi inflaţia a fost imediat în spate. Aceasta este calea de scăpare din acest haos. Dar probabil că nu va veni imediat, ci vom avea mai întâi deflaţie înainte să ajungem la genul de inflaţie despre care vorbesc", detalizară James Rickards.
• "Scânteia care aprinde inflaţia este viteza de circulaţie a banilor", arată bancherul
Rickards mai arată că masa monetară a Statelor Unite a crescut constant între 2008 şi 2020 şi apoi a urcat vertical (vezi grafic masa monetară M1 SUA), până la peste 7 trilioane de dolari. Acesta precizează că doar printatul de bani nu generează inflaţie, ci este nevoie de o scânteie.
"Când văd asta, oamenii spun «ei bine, uite inflaţia aici, Fed-ul a printat 4 trilioane de dolari şi vom avea inflaţie». Nu, printatul de bani nu generează inflaţie. Majoritatea oamenilor asta cred, asta spunea şi Milton Friedman, asta a fost învăţată toată lumea. Dar este incorect. Inflaţia este cauzată de viteza de circulaţie a banilor. Banii sunt ca lemnele uscate, nu se vor aprinde singuri, este nevoie de o scânteie. Această scânteie este viteza de circulaţie. Pe scurt, dacă ies în oraş la cină şi îi dau un dolar bacşiş ospătarului, iar acesta ia taxiul acasă şi îi dă un bacşiş şoferului, care pune la rândul său benzină de acei bani, dolarul meu are o viteză de circulaţie de trei. Dar dacă stau acasă şi mă uit la televizor, banii mei au viteză de circulaţie zero, pentru că nu i-am cheltuit. Dacă nu ai viteză de circulaţie nu ai o economie. Iar viteza de circulaţie se prăbuşeşte (vezi grafic viteza de circulaţie a dolarului din SUA - n.r.). Aşa se poate înţelege politica monetară. Masa monetară creşte puternic, dar viteza de circulaţie se prăbuşeşte şi asta din 2008. În 2020 a fost o prăbuşire şi mai abruptă. Viteza s-a prăbuşit de la aproape 11 (în 2008) la aproape 3 (în 2020). Asta înseamnă că în 2008 un dolar producea peste 10 dolari în bunuri şi servicii. Astăzi, acelaşi dolar abia produce 3 dolari în bunuri şi servicii şi viteza de circulaţie continuă să se prăbuşească. Este ceva ce Fed-ul nu poate controla, este un fenomen de psihologie comportamentală înrăutăţit de pandemie", afirmă James Rickards.
• "Rata de economisire din SUA a fost de peste 30%, la vârful pandemiei"
Rickards mai arată că rata de economisire din Statele Unite a crescut la peste 30%, la vârful pandemiei.
"În acest moment nu există inflaţie. Ratele de dobânzi cresc pe baza aşteptărilor inflaţioniste şi vreau să accentuez cuvântul, «aşteptări» - avem acest plan fiscal de 1,9 trilioane de dolari în SUA prin care vor fi acordate cecuri de 1.400 de dolari aproape tuturor cetăţenilor. Aşteptările sunt ca oamenii să fugă rapid şi să cheltuie banii, ceea ce va impulsiona PIB-ul peste potenţial şi vom avea inflaţie. Din cauza asta cresc dobânzile. Dar nu, nu se va întâmpla aşa. Da, vom acorda cecurile, dar dovezile sunt destul de solide că oamenii nu vor cheltui banii. Defapt, îi economisesc. Rata de economisire din Statele Unite are un ritm destul de stabil între 5% şi 8% (vezi grafic rată de economisire în SUA - n.r.). Există ceva volatilitate, dar merge destul de constant între 5 şi 8 la sută. În debutul pandemiei a urcat la aproape 35% şi a coborât, dar nu în media istorică, ci undeva la 13% şi în cel mai recent raport a urcat la 14%. Acum, în SUA, avem dobânzi foarte scăzute, ceea ce înseamnă că poţi să acorzi bani oamenilor, dar ei nu-i cheltuie. Ori îi pun în bancă, ori îşi plătesc datoriile. Din nou, să împarţi bani nu face niciun bine dacă nu sunt cheltuiţi, iar oamenii nu fac asta acum. Unii oameni şi-au pierdut locurile de muncă, nu îşi scot prietenii la cină ci pun banii în bancă sau îşi plătesc datoriile. Chiar dacă nu ţi-au pierdut locul de muncă poate îţi faci griji că se poate întâmpla şi ca urmare îi pui la bancă «pentru zile negre».
Rickards arată că dobânda nominală pe 10 ani din SUA este aproape de 1,6%, în timp ce inflaţia este undeva tot în aceeaşi zonă, ceea ce duce la o rată reală de circa 0%. Când datele privind inflaţia sub aşteptări vor fi publicate, dobânzile vor reveni la nivelurile şi mai scăzute din ultimele luni, a spus Rickards.
Ieri, Departamentul pentru Muncă din Statele Unite a comunicat că rata inflaţiei a crescut în ritm lunar cu 0,4% în februarie, de la un ritm lunar de 0,3% în ianuarie. Evoluţia, deşi a reprezentat cea mai rapidă creştere a preţurilor de consum din iulie încoace şi a noua creştere consecutivă, a fost în linie cu aşteptările economiştilor, ceea ce a calmat din temerile inflaţioniste din pieţele financiare.
Rata anuală a inflaţiei din SUA a accelerat, astfel, până la 1,7% în februarie, cel mai ridicat nivel din ultimele 12 luni. Inflaţia de bază (Core), cea pe care Fed-ul, banca centrală a Statelor Unite, o ia în considerare în deciziile de politică monetară, a venit sub estimarea din piaţă, la un plus an/an de 1,3% în februarie faţă de estimarea de 1,4%.
Indicele preţurilor ce exclude produsele alimentare şi energia a urcat cu 0,1% în februarie faţă de ianuarie, mâncarea s-a scumpit cu 0,2% în SUA în februarie, energia pe total s-a scumpit cu 3,9% - în principal pe fondul majorării preţurilor la ţiţei care s-a tradus în creşterea preţului combustibilului -, preţurile biletelor de avion s-au ieftinit cu 5,1%, indicele articolelor vestimentare a scăzut în ritm lunar cu 0,7% după o creştere de 2,2% în ianuarie, asigurările s-au scumpit cu 0,7%, iar preţul chiriei a scăzut la cu 0,1% la cel mai redus nivel din august 2011.
1. Hm
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 01:34)
Sa vezi cand o iau ranza si leaga dolarul de bitcoin sau ceva.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Cititor în data de 11.03.2021, 10:15)
Sunt rămași în urmă mult americanii ăștia. Mai au până învață de la noi cum se cheltuie 10 dolari pentru a produce 3 !
2. Spălare de bani
(mesaj trimis de Cristian în data de 11.03.2021, 05:06)
"Banii doar stau acolo (în sistem), Fed-ul îi printează drept pasive şi se întorc ca active sub formă de obligaţiuni şi apoi se întorc iar ca rezerve"
Pai, toată lumea își dorește o imprimantă de bani acasă, care sa printeze bani reali, cu care sa se cumpere active reale și care să se întoarcă înapoi că titlu de datorie (hârtii care nu vor fi încasate niciodată).
E vorba de un uriaș mecanism de spălare de bani - banii băncilor centrale nu intră in economia reală, în proiecte Green Deal sau infrastructura ci în imobiliare, active din bursă, Bitcoin sau chiar în conturile oligarhilor, care cresc total decuplate de economia reală. Atunci, cum poți să ai pretenții de inflație daca banii sunt scoși pe un circuit paralel cu economia și se întorc înapoi la băncile centrale ca "titlurile de datorie perpetuă"?
Din 2008 până în prezent s-au produs trilioane de dolari fi euro "datorie perpetuă" care nu au mișcat inflația cu un deget, cum s-o miște daca banii nu au intrat în economie ci într-un complex mecanism paralel se spălare de bani la nivel mondial?
Băncile centrale nu-s interesate de ajustarea acestei datorii globale, de diminuarea ei, sunt interesate doar de dobândă, datoriile pot rămâne în bilanțuri pe vecie, ele sunt baza sclaviei mondiale care va urma.
Dar, bani cu termen de valabilitate redusă, care trebuie cheltuiți până la sfârșitul anului, precum tichetele de masă, daca nu au fost încă inventati, se vor inventa, odată cu moneda exclusiv electronică. Atunci vei incasa un salariu in bani electronici direct pe cip biometric și vei fi obligat să-l pompezi in economie și în conturile corporațiilor într-o perioadă dată. Odată cu salariul ți se va injecta pe cip și o cota de "datorie perpetuă" (cu titlu de impozit la Guvernul Mondial) care iti va diminua lunar salariul cu o sumă, iar toate aceste contribuții vor anula o cotă de datorie perpetuă la nivelul băncilor centrale.
E un mecanism de menținere a planetei in sclavie perpetua, cu ajutorul datoriei, cum nu s-a mai inventat până acum.
La început de an, fiecare mândru cetățean al Planetei va primi de la Guvernul Mondial o injecție de datorie pe cip pe care va trebui s-o anihileze într-o perioadă dată. De asemenea, va trebui sa consume intreg salariul tot într-o perioadă dată, altfel banii vor dispărea din conturi. Astfel Guvernul Mondial își va primi partea iar banii injectați în economie vor produce inflație perpetuă într-o cota stabilită în calculatoarele Guvernului Mondial.
Nimeni nu va mai putea pune nimic deoparte, toți banii vor fi la vedere și se vor evapora din conturi și de pe cip, lunar.
2.1. trecerea la euro (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de vinny în data de 11.03.2021, 08:03)
Cum sa obligi pf sa cheltuie?. Poti sa oferi ceva stimuli in acest sens (un salar mai mare daca cheltui x%), dar pe firme cum le motivezi ?
Este mai degrabă o chestiune politicianista, care sa nu blameze un guvern sau altul. De asta as merge pe varianta inflatie.
O sa ne doara rau cand euro o sa ajunga ron 8 in decurs de cateva luni. Noi nu putem printa ron insa inflatie importata o sa avem si evident si dublarea datoriei existente care este in valuta.
2.2. Nu te obligă nimeni (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Cristian în data de 11.03.2021, 08:36)
Nu te obligă nimeni, doar pierzi banii, dacă nu-i cheltui sau ti-i confiscă Guvernu Mondial, doar te anunță printr-un mail că ai câștigat sa faci o donație in semn de solidaritate cu planeta. O sa vezi.
Va fi ușor să-i cheltui. Din motive neomarxiste, banii in viitor vor fi ca și tichetele de masa, doar cat sa nu mori de foame. Nu vei avea ce sa pui deoparte și nici nu vei avea cum, că va fi ilegal sa pui ceva deoparte, va fi contrar principiilor neomarxiste de solidaritate cu planeta.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 09:50)
Offff Cristiane!
Se vede ce mult cunosti istoria monetar a lumii!
Ca neomarxism, comunism, socialism, democratie.... tiranie.... etc.
Principiul de creare si distrugerea a valutei tranzactionate a re acelasi curs!
Nu tine cont de politica, tine cont de actiunea mecanica - ciclica exercitata de oamenii / institutii pe axul respectiv de timp.
Asemenea mecanism au fost repetate si in Italia 1400, si in Franta 1700, si in Olanda, Suedia, Romania..... nu are treaba cu neomarxismul!
Daca ai stii cat de putin cum functioneaza economia nu ai comenta laturi pe langa.
Fiecare "valuta" / "Banii" NOI au in paralel in sistemul Financiar (inainte de a se varsa in piata reala ) o DOBANDA MARE (pin emitere de BONDURI).
DOBANDA mare LA BONDURI si in REPO demonstreaza ca VALUTA este PUTERNICA / NOUA ....
Baga te rog intr-un sistem de calcul / calculator financiare de yielduri: O dobanda MARE si o Cantitate de BNAI (suma) si TIMP (perioade).... o sa constati din SATELIT curba EXPONENTIALA pe final de ciclu.... in timp ce zeci de anii curba aproape ca nu creste (mentinerea stabilitatii valutei respective) ca pe vinal sa aibe o curba exponentiala (momentele ciclice in care se atinge inflatia si hiperinflatia in masa monetara circulata - zerousi multe pe bancnotele circulate).
Interesant este ca, ciclic masa monetara ciruclata si zerourile multe pe bancnote si preturi produse cade ciclic cu trendul de coborare a Datoriilor din sistem (cand datoriile scad zerourile sau masa monetara circulata creste spaland una pe alta; aici in functie de economie - daca este financiarizara poate sa grabeasca ciclul de spalare a datoriei prin directionare masa monetara in active inflate - bursa- imobiliare - etc active financiare -> unde banca centrala poate aplica o tehnica deflatoare / curatare din datorie pin ridicarea dobanzii la termen lung in tavan si reducand drastic creditul si masa monetara ciruclata - acesta este soc deflationist prin achitarea datoriei -> este opusul hiperinflatiei -> USA 1929-1933 in timp ce simultan in GERMANIA 1923-1927 se propaga ca si contrabalansare Hiperinflatia urmata de emiterea alei bancnote ciruclate NOI... cu o alta dobanda mare atasata prin emiterea de bonuri... prin alta uzura viitoare ..
Exemplul bun este si la Leul nostru ce a schimbat ciclic Denumirea si Forma Juridica/Constitutionala pe fiecare schimbare Politica.
Vezi Dobanda mare din Bonduri si din REPO la schimbarea LEului (taiatul zerourilor) e clar ca se anticipeaza ciclic uzura aceste valute pe ciclu (nu crezi vezi cu scade dobanda la termen scurt in sistemul financiare - repo -> e clar ca Leul se face ferfelita).
Par ramane ca forma finala doar increderea Populatiei (investitorilor) in valuta prin pastrarea bancnotelor in sistem (ca pondere) si amanarea scoaterilor din sistem in cumparare de "active la reducere" atunci cand se ieftinesc.
Unde ii prind pe oameni ciclic comportamentul lor de scoatere / creare masa monetara (sau mutarea electorinica din sistemul financiare din active in pasive / din condrui depozite in conturi credit - plat; sau din conturi refinantari in conturi depozite si iar in conturi credit) atunci cand activele se ieftinesc -> si iar masa monetare se varsa exponential in sistem -> iar se umfla activele si toate produsele in piata -> iar banii se invart la o viteza in piata -> iar masa monetare in exponentialitate da semnale si temeri de inflatie / hiperinflatie chiar daca in realitate pe trend se propada DEFLATIA (deflatia care se refera la ACTIVE - comoditati in termeni reali si nu in termeni nominali - vezi istoricul - graficul la ciclul activelor financiare si al comoditatilor inca din 1700).
Nu banca centrala perpetueaza comportamentele inflationiste sau deflationiste!
Ea va actiona mereu asimetric cu piata ca sa prelungeasca valuta tranzactionata pana la final de ciclic cand nu are ce sa mai faca (comportamentul - frenezia populatiei nu mai poate sa fie oprita - fuga lor in active - varsarea si creditarea lor exponentiala in active - comoditati - a etc "Bani" detinuti - creat - multiplicati - umfla si mai rau ciclul... pana cand se produce o ruptura in societate intre PRET - productivitate real - CREDIT si ciclul se repeta).
semnat comenturi "cretine"
2.4. Nu ti-e rusine? (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 10:06)
Domnule, este adevarat ca nici tu nu intelegi ceea ce scrii?
2.5. Delir bolborosit (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 10:24)
Alo, Bursa, in Regulamentul comentariilor scrie ca "Redacţia îşi rezervă dreptul să elimine opiniile neinteligibile în mod grav ". Este cazul acum. Postarea de la 2.3. este o bolboroseala deliranta.
2.6. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 11.03.2021, 10:34)
...
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de Ina în data de 11.03.2021, 12:25)
Cristian ai dreptate. Asta este prevazut în planul guv mondial, de aceea și chestia :fără proprietate, dar fericit, nu mai ai nici o posesiune, totul este produs de guv mondial și doar imprumutat ție, nu mai ai voie sa deții nici aur, nici valute, nimic. Se va trece la consumul obligatoriu și la instituirea unei ipoteci pe fiecare cetățean al planetei(la repezeala, Statele bogate gen SUA, Canada, UE, Australia, Japonia, etc) in contul datoriei perpetue a statelor. Planul este vechi. Nici măcar moștenire nu vom mai putea lasă urmașilor. Ce bine ca putem muri.
2.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 14:18)
Mai, Ina, despre care Guvern Mondial vorbesti? Despre acelasi Guvern Mondial cu cel al lui Cristian, despre cel al lui Anghel Rugina si Marius Tuca, despre cel al Fiarei, despre 666, despre cel al fascismului pur corporatist, despre cel iudeohitlerist?
Exista un presedinte mondial?
Exista vreun premier, niste ministri?
Cum de nu-i stie nimeni?
Nici Cristian nu-i stie.
Ina, tine-ti firea, mamicuta, toate astea sunt elucubratii.
2.9. E scris.. (răspuns la opinia nr. 2.8)
(mesaj trimis de Cristian în data de 11.03.2021, 17:13)
"Feriţi-vă de proorocii mincinoşi, care vin la voi în haine de oi, iar pe dinăuntru sunt lupi răpitori.
După roadele lor îi veţi cunoaşte." (Matei 7, 15)
2.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.9)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 17:47)
Atat timp cat ECONOMISTII refuza sa bage in baza de calcul Trendul Demografic (piramida populatiti) ce va generea variatiile ciclice aferente VARSTEI, Politicul si Institutionalul vor pereptua comportamentele pana in ruputra ciclica a transferului intergenerational (atat cei ciclic scurt -valurile ciclice scurte de suprapuneri cat si cel ciclic lung la 30 si 50-60 de ani valurile ingroparii generatiei vechi).
Cine nu crede exista cea mai buna baza de CALCUL valurile ciclice ale DECESELOR pe varste si sexe (din trecut) se vor probaga aproape la INDIGO cu pedioadele descendente economice.
Sunt SCRISE, sunt NOTATE.... pana si un POPA de biserica iti poate zice cand au fost valuri de decese mai mari si valuri de nasteri mai mari (ii apare pe balante la profit pierdere - etc prestari servicii ca pondere, cat si anii in care a avut mai multi bani de investit in biserica si cand nu a avut ca pondere - bine asta e variatia ciclica pe zona, dar e ca exemplu de vizualizare).
O economie are anticipatie EXACTA RELATIVa odata cu plecarea din fundul depresiei (EX BUN este AFICA plecata din depresie -saracie, cu cate 5 copii pe cap de familie -> va propaga un val ascendent de productivitate, consum, investitii... exponential mai mare ca alte natii ce au val descendent; India la fel).
Daca imi spui in ce an se naste ca pondere peste 30% din populatie iti spun cu aproximatie toate ciclurile prin care va trece acesta generatie, ce variatii economice vor propaga, ce interese economice vor genera, ce afinitati culturale, ce obigeiuri de consum.... etc.
Fondurile de Pensii, Institutiile Monetare (banci, fonduri, etc) si de Asigurari au in "bookkeepingul lor cand trebuie sa onoreze platile - semnal clare de cunoastere ca pondere a finalului economic -al generatiei ce va pune presiune descendenta in economie.
Banca Centrala si Bancile Comerciale au pe balante ca pondere perioada cnd au fost acordate credite ca intensitate si perioada cand se vor incheia creditele ca intensitate!
Govul are in intern etc Recensaminte ce anticipeaza destul de bine nevoiile viitoare ciclice si poate sa corecteze / sa atenueze socruile depresive, asata daca nu se axeaza numai pe CORUPTIE CICLICA si doreste cu adevarat sa dezvolte societatea pe care o reprezinta.
Raman mut la uimirile altora din jur cand zic "vai a venit criza", "Vai e mai grav ca aia din trecu"...vai ...vai....
Le spun frumos Domnilor stiam de aceasta criza, toata familia a fost atentionata cu ani in urma, cad despre covidut cine calatoreste prin lume stie ca in Asia se purtau masti din 2016 (Japonia -sars-cov), Indonezia, Thailanda in unele zone din asia din 2018 deci nu era nimic de care sa nu se fi stiut.
Doar ca presa nu a DORIT sa ANUNTE... cade mai bine sa generezi BANICI exac pe sfarsiturile de CIcluri Economice Scurte... se vor plia foarte bine cu politicile bancare si monetare de spargeri pusculite cu bani (nu contest varsarea de bani in piete- este necesara pentru atenuarea socurilor deflationiste si pentru reglarea cat mai rapida a curbelor de randamente Reale din piata cat si a celor Nominale; contest hotia).
Exista solutii ... la crizele ce se repeta ciclic de cand lumea si pamantul... Avem IA (inteligenta artificiala), avem Cloud, avem IT.... etc... se pot integra si se va putea demonstra fara echivoc variatiile ciclice economice umane ce dicteaza real impulsurile economiei.
Caci dupa cum stim... foarte muti nu cred pana nu vad, multi contiuna sa nege ceea ce este de la sine inteles de cand lumea si pamantul.. dar noi continuam sa negam , sa nu educa populatia corect... iar din acest joc mare Financiar fac profiturii doar Fondurile Mari si Bancile, cand se poate foarte usor ridica si calitatea vietii omului prin educare corecta si avertizare periodica.
Printr-o mai buna transparenta EDUCATIONAL Economica nivelul de trai planetar se poate ridica destul de mult, din care sa beneficieze si mai mult si FONDURILE, Banciel si GUVERNELE, mutand o parte din responsabilitatea economica-sociala si pe umerii Populatiei Educata CORECT.
Asa cum am anuntat de criza economica din 2006-2007 si nimeni nu a plecat urechea asa am anuntat si de asta.
Cel mai bun barometru la crize economice sunt SALTURILE PROCENTUALE de pe trendul istoric (nu in sume) la bunuri ce fac parte din categoria materialelor de constructii (semnal de incepere criza - te anunta cu 1-2 ani) iar in plina reparatie - depresie sunt SALTURILE PROCENTUALE la Energie, Servicii Medicale.. urmat de salturile procentuale in Impozite.
Un alt semnal bun sunt: EXPLOZIA MASIVA DE MASINI NOI IN PIATA (active cu rata accelerada de dizolvare - directionare "banii" in canale gresite de investiii => majoritatea sunt pasive reale pentru societate in timp ce se vor devaloriza accelerat => pierderea reala pe ciclul a "Avutiei populatiei respective" ca apui sa o ia iar de la capat in "hording" de cash din piata)
Un alt semnal bun este: valul ciclic MIGRATIONIST in PIETE (atat in interiorul unei tari cat si intre tari).
Exista val migrationist ce se deplaseaza din A in B cu bani si val migrationist ce se delpaseaza din A in B fara bani (in munctie de axul timpului in care se intampla asta iti poti da seama da ca piata /economia respectiva e pe varf sau in depresie).
Sunt Sute de Miii de indici, Grafice, Informatii ce dovedesc ciclic transferul de cauzalitati!
Dar nu se vrea, nu se doreste!
Ce sa mai zic ca exista Indexul Ciclului de Afaceri? Ce balanseaza mereu in piata cand pe Cash cand Pe Credit? Cand nimereste Cash pe Varf cand nimereste Credit pe varf (adica mai mult); Cand nimereste Cash pe depresie cand nimereste Credit pe depresie (adica mai putin).
Bursa! Avem obligatia sa educam Societatea Romaneasca, asta care a mai ramas si care o sa mai ramana (din putinul estimat pana in 2050-15 mil de locuitori), daca dorim sa crestem ca natie si sa nu ajungem o tara vanduta.
Voi cum Credeti ca economia USA a devenit puternica?
Prin alocare de resurse in sutudierea si notarea cat mai multe variatii ciclice ce se repeta (sunt atatea institutii ce au scos cart exceptionale despre fenomenele ciclice ce se repeta intr-o societate).
Romania a oferit Economisti cu Ideologi Socialiste ce abea... abea .. incep sa tinda spre Liberalis - Capitalism ca si putere de intelegere /cuprindere a variatiilor ciclice. Fara a da vina pe entitati mistice, sau ect "lebede negre".
semnat comenturi "cretine"
2.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.9)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 19:27)
Exact!
Esti un prooroc mincinos, care nu are capacitatea sa-si dovedeasca afirmatiile. Pentru ca sunt afirmatii mincinoase.
Iar ti-ai dat cu stangu-n dreptul!
2.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 19:33)
Ce vrei, ma?!
3. Serios
(mesaj trimis de Krixxus în data de 11.03.2021, 10:14)
Au mai murit din fraieri si cei ramasi,fara bani, sau mai desteptat.
4. fără titlu
(mesaj trimis de 79-nr în data de 11.03.2021, 10:37)
Mormolocilor care mereu va dati mari,.....SOLUTIA ESTE ACEEA PROPUSA de JAMES RICKARDS ,
om cu minte si meserias , a CURRANCY WEELER din creerul acestei lumi.
FREE MARKET trebuie sa decida prin instrumentul care s-a dovedit ca , mentine si misca VALOAREA
potrivit dinamici lucrurilor,adica GOLD-ul !!!!
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 11:38)
Si inainte de GOLD a fost free market pe alta unitate de masura!
Nu are relevanta... asta est doar o agatare ciclica idologica la alta schimare monetara pentru restabilire incredere.
De peste 5000 mii de ani de cand omul a inventat CREDITUL si Notele (inscriptiile datorate) au existat socuri comerciale, de datorii, de active etc.
James Rickards are dreptate pe axul respectiv de timp, dar istoria monetar contrazice... caci alte sisteme se vor adopta pentru restabilirea in viitor a increderii in alta valuta... ce iar se va uza si pe acel ciclu.
Cititi carti despre BANI! despre istori economica!
Vad comenturi la oameni ce pierd timpul cu TV-ul si cancanul si isi dau cu parerea dupa ce citesc un articol al etc economist ce doar sustine argumente pro sau contra favorabile din axul respectiv de timp (sau dintr-un ax putin mai intins).
Nu are treaba daca pu aur ca unitate de masura!
Asa cum a mai fost intrecut, oamenii tot au generat colaterale si derivate fara acoperire si pe mentinera unitatilor fixe a bancnotelor circulate in sistem.
Elasticitatea creditarii -nevoii umane nu poate sa fie fiza pe axul timpului!
Oamenii nu sutn CEASURI mecanice, nu ticaie, nu investes, nu traieis la o intensitate constanta ca un ticait de ceas.
Activitatea umana este impulsiva ca bataiile inimii, asa si creditarea si investitiile, si aversiunea la risc, si imbatranirea si consumul, ...si etc....
Semnat comenturi "Cretine"
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 11:44)
Si ce?
4.3. Nu poți mai clar ? (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Cristian în data de 11.03.2021, 13:17)
Nu poți să te exprimi mai clar și mai concis sa înțeleagă lumea ce vrei sa exprimi?
Fa un rezumat, nene, în 10 rânduri și e suficient.
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 14:10)
Nu, pe bune, ce vrei tu, ma?
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 16:57)
... inflatia in america va aparea din cu totul alte motive ... domnul rickards, capitalist get-beget, ar putea invata cate ceva din experienta romaniei pre si post comunista ... din nefericire pentru america, pana si "dictatorii" lor sunt vanduti capitalului ... pentru ca tocmai bacherii si marii industriasi impiedica inflatia, dupa cum chiar dansul explica ... inflatia poate aparea si ca efect al unui deficit de produse/servicii disponibile ... dar asta ar inseamna "moartea" corporatismului (paradoxul pandemiei) ... standardul aur este cea mai buna solutie doar ca este politic-incorecta - ar devaloriza marile averi si ar forta realismul economic ... alternativa ramasa este conflictul perpetuu (subventionat din tiparire) si imigratia masiva (subventionata cu venit minim garantat) ... ceea ce va avea acelasi efect dar un pic intaziat - daca nu distruge lumea pana atunci ...
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 18:23)
America Neaga ce au negat "Nemtii in 1912 - 1923" ... doar ca ai au avut o nota de plata de dus si cu un razboi pierdut!
America are o nota de plata de dus cu Plata Creditorilor Externi (ceva de genul cu germania)!
Cand se ajunge la maxim de ciclu economic / valutar .... -> sispar ca pondere serviciile si produsele ce ofereau un "coctail floral" de varietate.
Incep sa domine institutii, produse si servicii Maput (monopol) in timp ce piata SARACESTE in Termeni REALI de " diversitate economica".
USA inca are avantajul de piata FINANCIARA si de CREDITOR de ORDIN FINAL, pana nu se rupe aceasta legatura ... nu vor atinge prea repede ciclul de hiperinflatie si devalorizare.
Si Germania Era Creditor important pe Europa (nu era de ordin final) iar caderea ei a transferat propagari in tata Europa, chiar daca a CAstigat UK si Franta militar... economic a dat de pamant cu toti din regiune (chiar si in USA cand au fost depalasari de capital din cauza panicii de hiperinflatie din germania).
Nu este de gluma cand un CREDITOR de ordin Prim sau Secund face DEFAULT (nu este inca cazum USA)!
Cine a calatorit prin USA stie foarte bine cum arata o inflatie!
Un meniu "fastfood" 6 dolari in 2014 iar acum 12,5 dolari (peste 100% in 6 ani asta inflaie reala); sa nu mai zic de iaurturi, sucuri la peturi, covrigi... e cata mai nesimtita de inflatie.
Se vede ca ... usor ... usor ... curba exponentiale pe final de "valuta uzata" incepe sa urce..... oricum finalul o sa fie scurt si la obiect (poate chiar sa nu fie final hiperinflationist daca aplica tehnica deflatore prin bursa -reducand masa monetara din circulatie - dar putin probabil; Caci pursa in treut a fost 1929 inflata pe Credit cumpara Actiuni iar acum e inflata pe CAsh cumpara Actiuni si Credit cumpara ACtive tangibile => deci rezulta o posibila inflare de nominale circulate in acitare credit la tangibile, adica din piata reala , adica bani circulati din mana in mana / respectiv conrurile oamenilor).
Daca ma uit si la S&P VS Real Estate se vede o bula pe bursa ca in 1999 in timp ce in termeni REALI Imobiliarele nu atinsese maximul din 2005 (mai tine mite in ro cineva cnd au fost taiate zerourile exact pe maximul inflationist la noi? ceva de genu si la ei in viitor daca se mareste masa monetara circulata; aici depinde de nulti factori- daca reusesc sa ii exporte in alte piete atunci e bine...).
semnat comenturi "cretine"
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 18:59)
... trendul americii este suicidal (din pacate) ... pietele (inclusiv fed-ul) au inceput a functiona asemenea unui comitet de stat pentru preturi si tarife (totalitarism inversat) ... dar america nu se va angaja la plata datoriei (cum a facut romania) ci va cauta a-si impune statul (de ordin final) militar ... simultan, imigratia (saraca), feminismul, genderismul, social justice, cancel culture etc. accelereaza trendul ... tu cum vezi acest context? ...
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 19:37)
Nu, pe bune, tu chiar crezi ca spui ceva?
5.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 20:19)
Intra pe congress gov USA.... sunt emise deja acte normative de schimbare legislatie si pregatire transfer valutar.
Cum a facut Romania in anii 47-53 cu furtul averii populatiei ce detinea mai multe Valute (nominale circulate interne cat si internationale) la o preschimbare / confiscare / denominare / paritate defavorizanta in economie.
Urmata de fuga AFACERISTILOR si inceperea alte ideologii economice (gen si argentina si venezuela si cile mai nou... socurile aferente, schimbari ideologice si reset pe o alte crestere monetar).
India a dat reset acum ceva an iar prin implementare "moneda electronica" si iar schimbarea nominalelor circulate la paritati defavorizate in piata.
cauta actele normative urmatoare:
S.2563 - ILLICIT CASH Act
S.3571 - Banking for All Act
Sistemul monetar se pregateste deja... schimbarile se vor propaga in urmatoarea decada ...generand panici bancare in unele tari (respectiv multi bani negrii vor cauta rapid refugiu in active tangibile de frica pierderii prin conversii si taieri de paritate fata de noua "valuta / moneda" adoptata in circulatie).
Exista un document emis si de IMF ce pregates bancile sa se pregateasca sa puna blocade la retrageri si transferiuri mari de bani; sa se pregateasca de atoptarea si trensferul / conversia dobanzilur viitoare datorate pe o alta "moneda -digitala"; sa se pregateasca de BAIL-in-uri ca forma rapida de plata /aparare active financiare; de bail-uturi unele guverne ce nu au consumat aceasta posibilitate (sunt documente inca din 2012 .. si altele chiar mai recente 2018)... ca mai nou sa apara si diagrama IMF pentru noua politica monetara -sociala de urmat.
Te rog sacaut documente emise in bancile centrale, fonduri monetare, etc... acolo sunt anuntate mereu tot ce se pregateste (sunt platforme institutionale pentru investitori).
semnat comenturi "cretine"
5.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 20:36)
Cat despre datorie deinde!
Cauta graficul ISTORIC USA cu : " US Debt to GDP " pereu au avut capacitatea Istoric de a plati (printe care si UK, Germania, Franta, Olanda, Suedia, Romania, etc)... foarte putine tari au reusit sitoric sa chite fara defaultui (exceptant inflarea de nominale prin forma de plata care e tehnic tot default real dar nu in cifre).
US Debt to GDP a avut varfuri 1790-1792 > pe urma crestere inflatie masa monetara, paritate diferita, reconversi, alte printari, alte emiteri, etc... de circulate; 1865-1867 .... pe urma plata -> crestere monetara in piata (adica inflatie)...... 1918 W1 (circulatele - nominalele - bancnotele aveau alta valoare - forma juridica - vezi inscriptiile si formele de con vertibilitate de la vremea aia), 1945-147.. se modifica iar forma si sensul juridica in sistem monetar.. alt varf in 2020 (si cat o mai tine minuea panica covid)... se pregateste deja alta forma juridica monetara o alta conversie... un alt pact... monetar la nivel global....
Toate bulele de credit din US cand au fost scazute au dus la crestere masei monetare in piata, in unele piete a dat socuri inflationiste - hiperinflationiste -devalorizzari masive (ex rubla ce se imprumuta la dolar; sau leu ce se imprumuta la dolari; cand dolarul incepe sa curete din datorie devine mai puternic in timp ce imprumutatul trebuie sa tina pasul cu datoria prin productivitate si achitare accelerata- sau default- sau devalorizare ca forma de plata).
America nu are unde sa mai urce (guvernu) in Datori pe trent (poate 1-5 ani maxim) dar graficul istoric arata ciclul de crestere si descrestere, anticipez 99,99% ca urmeaza sa intre pe trend ca Japonia prin achitare- absorbire datorii cu inflatie-hiperinflatie nu sunt inca sigur ... caci asta este parsiva, ataca mereu in ultimii 2-3 ani si cel mai seve in ultimele 8 luni din viata valutei uzate.
semnat comenturi "cretine"
5.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 20:38)
... multumesc pentru raspunsul indirct, apreciez comenturile cretine ... ca tara mica, ma gandesc ca ar fi mai benefic ca activele "negre" sa se intorca cat mai repede in economie ... doar daca justitia nu le-ar "facilita" transferul extern ;) ...
5.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 21:20)
Oricum la scimbari "Valutare" raman trilioane de nominale vechi fara valoare = disparitie = spalare credit din sistem cat si disparitia "puterii de cumparare" a celor ce le detineau pana in reset.
Ironic este ca, istoric... Afaceristii, Boierii, Camatari, Bancherii, Fariseii, Politicienii Corupti, etc... institutii - oameni ce stiua acest joc nu vor ramane niciodata cu "nominale multe" in conturi.
Prost este ca tocmai "populatia" turma, carnea de tum, cade ciclic in teapa asta... ei de frica, de saracie acumuleaza orbeste in conturi si in fonduri de pensii hartii fara valoare in comparatia cu resetul economic (persoanele ce cad intre resetul valutat pierde din star avutia la o paritate diferite).
Oamenii, institutiile invata cu "a produce" bani... la "negru", la "gri".... nu vor sta niciodata cu banii la saltea sau in conturi... ci in active tangibile si pe cat posibile favorizate si in taxe mici, derecieri, aprecieri, folosind tocmai legiel oferite de pietele respectiva.
Si cei care fac activitati "ilegale" cunos acest joc vechi de cand lumea, Avem si noi milionarii nostri dupa 90.... toti cunos jocul iar acumse dau "curati".
Cat despre justitie, banci si gove... vezi efectul canttilon.. e vechi de cand lumea, nu ai ce face, asta e jocul.
Din acest motiv tot spun oamenilor si prietenilor: Trebuie sa te aliniezi cu politicile celor mai puternice institutii ce au doninat Pamantul - Economia: Guverne si Banci Centrale".
Imita ceea ce fac ei (in forma legal) si contrabalanseaza mereu reactiile asimetrice ce le vor propaga ciclic.
Ai grija ca, din coruptie, prostie, indiferenta, neatentie, calc pe cei mici si prosti sii i ajuta pe cei mari, puternici. etc. ... sa devina mai puternici.
Pana cand sistemul se "devoreaza" singur si Bestia devine mielusel...iar mieluselul devine hranit de populatie iar bestie.
semnat comenturi "cretine"
5.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.03.2021, 21:48)
... oh! simt din nou sa intreb si sa afirm ... dar unde este contradictia in opiniile noastre? ... nobletea este un efect or nu o cauza ... lumea merge inainte, mai important este cum mergem noi alaturi de ea ... pe bune! inca purtam numele unui imperiu ... dar nu asta este important ... ceea ce unii viseaza, noi am trait deja ...