Preţul cafelei în magazine va continua să crească, unele sortimente urmând să fie mai scumpe cu până la 25%, în contextul majorării costurilor materiilor prime, potrivit Reuters, sursa informaţiilor următoare.
Producători importanţi precum Lavazza, Illy, Nestle şi JDE Peet negociază în prezent cu retailerii pentru a transfera asupra consumatorilor efectele creşterii preţurilor la cafeaua arabica, care s-au dublat în ultimele 12 luni.
Tensiunile dintre furnizori şi lanţurile de supermarketuri au dus la întârzieri în reînnoirea contractelor de aprovizionare, ceea ce a provocat temporar lipsa unor branduri de cafea de pe rafturi. Un exemplu este Albert Heijn, cel mai mare retailer din Ţările de Jos, care a epuizat stocurile unor mărci populare. După finalizarea negocierilor, acestea au revenit la vânzare începând cu 20 martie, dar la preţuri mai mari.
Creşterea globală a preţurilor la cafeaua arabica - peste 20% de la începutul anului şi 70% anul trecut - este determinată în principal de seceta severă din Brazilia, cel mai mare producător mondial. Potrivit estimărilor ING, acest trend ar putea duce la o majorare a preţului cafelei cu 15%-25% pentru consumatori, precizează sursa.
În statele cu monede depreciate faţă de dolar, cum este şi Brazilia, scumpirile ar putea fi şi mai mari. Datele arată că preţurile la cafea pe piaţa braziliană au crescut deja cu 40% anul trecut, iar alte majorări sunt aşteptate în curând.
În acest context, vânzările de cafea au început să scadă în regiunile cu cel mai mare consum global. Conform datelor Nielsen, volumul vândut în America de Nord şi Europa a scăzut cu 3,8% în 2024, pe măsură ce preţurile au crescut cu 4,6%. Totodată, consumatorii încep să se reorienteze spre mărcile private ale supermarketurilor, care au câştigat cotă de piaţă în ultimii ani.