Meta Platforms Inc. a permis unei reţele de pagini de Facebook să posteze peste 4.100 de reclame politice care atacau candidatul pro-UE Elena Lasconi şi promovau figuri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu, în perioada premergătoare alegerilor prezidenţiale din România, potrivit unui raport citat de Bloomberg.
Campania a avut loc pe 25 de pagini de Facebook aparent separate, dar care împărţeau aceeaşi infrastructură de găzduire, publicitate şi e-mail, indicând un efort organizat de a influenţa alegerile, potrivit grupurilor de cercetare Reset Tech şi Check First. Reţeaua a amplificat postările politice pe Facebook şi Instagram cu cheltuieli publicitare de până la 264.909 euro (279.610 dolari). Identitatea celor din spatele reţelei rămâne necunoscută, conform raportului citat de Bloomberg.
Victoria surprinzătoare a lui Călin Georgescu, un candidat pro-rus şi susţinător al TikTok, în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 24 noiembrie, a ridicat întrebări despre influenţa companiilor de social media, în special TikTok, asupra rezultatelor electorale. Autorităţile române au acuzat platforma de a oferi "expunere masivă şi tratament preferenţial" candidatului naţionalist, iar un raport al grupurilor de cercetare Reset Tech şi Check First sugerează o amplă campanie de influenţare a alegerilor. În urma acuzaţiilor de implicare rusească, instanţa supremă a României a anulat turul de scrutin pe 6 decembrie, după ce au fost publicate documente care indicau posibila coordonare a campaniei lui Georgescu de către "actori statali" străini, într-un context de "atacuri hibride ruseşti agresive". Moscova a negat orice implicare, conform Bloomberg.
"În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în campania electorală din România a fost în centrul atenţiei, noi dovezi arată că platformele Facebook şi Instagram ale Meta au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmaţii neverificate şi discursuri polarizante", au scris autorii raportului.
Meta a refuzat să comenteze conţinutul raportului, dar a subliniat comentariile făcute de Nick Clegg, preşedintele pentru afaceri globale, săptămâna trecută. "Nu vedem nicio dovadă de incidente majore pe platformele noastre în România", le-a declarat el jurnaliştilor, adăugând că Meta a fost în contact "aproape zilnic" cu autorităţile române, a relatat Euronews.
Reclamele descrise în raport îl înfăţişează pe Georgescu, care a declarat autorităţilor că nu şi-a finanţat cu niciun ban campania, ca un "preşedinte patriot" care apără naţiunea împotriva establishmentului politic. Lidera Uniunii Salvaţi România (USR), Elena Lasconi, a fost caracterizată ca un "diavol" şi o marionetă pentru Occident, în timp ce actualul preşedinte, Klaus Iohannis, a fost descris ca un "dictator" pentru sprijinul acordat lui Lasconi, mai scrie Bloomberg. Unele dintre reclame exprimau şi susţinerea pentru George Simion, liderul partidului naţionalist Alianţa pentru Uniunea Românilor.
Cercetătorii au identificat o campanie de influenţare electorală folosind Ad Library al Meta, care oferă informaţii despre agenţii de publicitate pe platformele companiei. Reclamele, vizualizate de 199 de milioane de ori din august, proveneau de pe pagini de Facebook administrate majoritar din România şi se prezentau ca site-uri de ştiri sau divertisment, dar fără informaţii juridice sau editoriale. Multe dintre aceste site-uri erau legate prin adrese IP partajate, design web identic şi configuraţii comune de e-mail, indicând o structură de management centralizată.
Raportul confirmă investigaţiile anterioare ale publicaţiei româneşti Context, care a dezvăluit că Alianţa pentru Uniunea Românilor a creat o reţea de pagini false pe Facebook pentru a amplifica propaganda şi teoriile conspiraţiei. Reţelele sociale sunt populare pentru publicitatea politică şi dezinformare, oferind o direcţionare precisă a mesajelor. În acest context, Meta a dezvăluit că a înlăturat aproximativ 20 de operaţiuni de influenţă sub acoperire în întreaga lume, majoritatea provenind din Rusia, care a fost principalul susţinător al acestor activităţi de manipulare, potrivit unui raport al companiei.
1. Asta ne arata inca o data
(mesaj trimis de anonim în data de 09.12.2024, 15:10)
Asta ne arata inca o data ca nu poti baga pumnul in gura nimanui..tot se gasesc canale pe care sa circule aceste mesaje.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.12.2024, 16:24)
Nene, tu nu știi să citești
Nu e vb de o opinie liber exprimată , ci de o CAMPANIE de a induce opinii...liber exprimate
2. Pentru bani fac orice
(mesaj trimis de anonim în data de 09.12.2024, 15:50)
Unde este responsabilitatea publica.
Cei de bună credință nu sunt de acord cu manipulări, manevre,...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.12.2024, 17:35)
Cred ca sunt mai multe dezavantaje ale rețelelor sociale decât avantaje.
În loc să aducă oamenii împreună,per total înstrăinează oamenii.