Educaţia sexuală aşa cum se desfăşoară ea, acum, în cele mai multe şcoli ale lumii este insuficientă şi ar trebui să atingă unitar probleme de context social mai larg - de la bullying la violenţă domestică, de la consimţământ la consumul media, argumentează într-un nou raport pe teme de educaţie Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare în Europa (OECD). Apelul vine în condiţiile în care România a ajuns să discute la nivel de Curte Constituţională o interdicţie a referirilor la identitatea de gen în şcoli, iar educaţia sexual-sanitară a devenit minge de ping-pong legislativ între parlament şi preşedinţie, potrivit g4media.
La nivel naţional, abordarea temelor legate de sexualitate în şcoli a fost ţinta unor acţiuni legislative care au produs consternare în mediile academice:
La Curtea Constituţională este aşteptat, încă, după multe amânări un verdict în privinţa unei legi de modificare a Legii educaţiei, ce interzice în instituţiile de învăţământ referirile la identitatea de gen. Cel mai recent, subiectul a fost amânat pentru şedinţa CCR din 16 decembrie. Interdicţia a stârnit reacţii puternice din partea comunităţii academice şi chiar a unor raportori internaţionali.
Tot în 2020, noţiunea de "educaţie sexuală" a fost înlocuită, în lege, cu cea de "educaţie sanitară". Dar în cele din urmă preşedintele a cerut Parlamentului să reexamineze legea care a produs această schimbare - şi care a introdus obligativitatea obţinerii unui acord scris al părinţilor pentru programe de educaţie sanitară.
La nivel internaţional, lucrurile stau altfel, după cum reiese dintr-un nou raport OECD ce tratează rolul educaţiei sexuale în şcolile lumii, raport dat joi publicităţii. Acesta notează că, în cele mai multe ţări, se face simţită o creştere a programelor de educaţie pe teme de sexualitate în unităţile de învăţământ, evoluţie "importantă", dar insuficientă: la fel de importantă este, potrivit experţilor organizaţiei internaţionale, "abordarea contextelor sociale reale în care se dezvoltă relaţii, dar şi normalitatea plăcerii contactelor afective şi sexuale." O astfel de abordare cuprinzătoare nu este numai aliniată intereselor şi drepturilor copiilor şi adolescenţilor, ci impune respect faţă de drepturile, demnitatea şi siguranţa tuturor indivizilor, arată documentul citat.