• (Interviu cu domnul Kumar Ramachandran, şeful diviziei de Consumer Banking "Citibank" România)
Reporter: Ce potenţial de dezvoltare vedeţi în sistemul bancar local?
Kumar Ramachandran: Văd un potenţial semnificativ de dezvoltare a sistemului bancar românesc. Din perspectiva produselor pentru persoane fizice, băncile s-au axat pe produsele de împrumut, în timp ce oportunităţile pentru persoanele care doresc să îşi diversifice averea sunt limitate, în principal, la depozitele tradiţionale şi în unele cazuri, la proprietăţi imobiliare. În al doilea rând, din perspectiva distribuţiei, bancile au optat pentru construcţia unor reţele mari de agenţii, dar cu investiţii limitate in tehnologie. Clientul modern nu are timp să petreacă ore în şir în trafic, să găsească un loc de parcare şi să viziteze agenţiile băncilor.
Reporter: Cum estimaţi că vor evalua creditele neperformante anul acesta?
Kumar Ramachandran: Dezvoltarea semnificativă a celor mai multe bănci din România în ultimii ani, determinată în principal de condiţiile relaxate ale creditării pentru persoane fizice, va continua să genereze cele mai multe dintre pierderile din 2010. Dacă aceste pierderi au atins deja nivelul maxim sau încă se mai pot agrava depinde de contextul macro-economic - evoluţia PIB-ului, şomajul, ratele de schimb valutar, deficitul fiscal, restructurările din sistemul bugetar. Cel mai probabil, având în vedere nivelul înalt de risc, neperformanţa creditelor de nevoi personale fără garanţii nu a atins încă un maximum şi va continua să se deterioreze în 2010, deşi băncile au adoptat o serie de măsuri pentru limitarea potenţialelor pierderi.
Contextul economic actual a determinat băncile să îşi regândească valorile şi strategiile şi a creat un echilibru pe piaţă. Băncile au realizat că dezvoltarea permanentă a reţelelor de distribuţie nu este cea mai potrivită soluţie indiferent de context, fiind necesară o contrabalansare a acesteia cu o strategie solidă, selectivitate şi calitate ireproşabilă a serviciilor.
Reporter: Care este cel mai mare credit de nevoi personale pe care l-aţi acordat până în prezent? De asemenea, care este creditul mediu pe care clienţii l-au solicitat băncii în ultima perioadă?
Kumar Ramachandran: Cel mai mare împrumut pe care îl acordăm este de 60.000 lei, iar creditul mediu contractat de către clienţii noştri este în jur de 35.000 lei.
Reporter: Credeţi că nivelul creditelor va fi mai mare în acest an în comparaţie cu 2009? Aţi observat până acum vreo dezgheţare a pieţei?
Kumar Ramachandran: După cum ştiţi, am repoziţionat oferta noastră de împrumuturi, trecând de la conceptul "CitiFinancial" la înglobarea întregii game de produse sub marca Citibank, orientându-ne astfel şi către un segment de piaţă diferit. Ţinta noastră o reprezintă clienţii care aparţin unor segmente speciale, precum reprezentanţii diferitelor categorii profesionale şi angajaţii marilor companii. În cadrul acestui nou grup ţintă, ne aşteptăm la un nivel mai mare al creditelor în 2010, prin comparaţie cu anul trecut.
Reporter: Va deschide sau închide Citibank unităţi în acest an?
Kumar Ramachandran: Strategia noastră de distribuţie are la bază strategia de business şi o ofertă cât mai performantă de produse şi servicii. Dorim să aducem banca aproape de client şi nu invers. Conform acestei strategii, prin distribuţie noi înţelegem numărul de angajaţi necesari satisfacerii nevoilor clienţilor noştri oricând şi oriunde au nevoie şi nu construcţia neîntreruptă a structurilor din cărămidă şi mortar. În orice caz, dacă vom identifica o nevoie din partea clienţilor noştri în vederea dezvoltării reţelei de agenţii, cu siguranţă vom satisface aceasta cerinţă.
Reporter: Care este strategia pentru următorii ani la Citibank ?
Kumar Ramachandran: Strategia Citibank România pentru oferta destinată persoanelor fizice este de a asigura un nivel cat mai înalt de performanţa serviciilor şi produselor de care beneficiază clienţii noştri, mai ales că din punctul meu de vedere există loc pentru mai bine pe piaţa locală. Oferta noastră permite clienţilor efectuarea facilă şi confortabilă a operaţiunilor bancare uzuale prin intermediul tehnologiilor performante. În acelaşi timp, ea oferă clienţilor acces la produse inovatoare, depăşind zona produselor bancare tradiţionale reprezentată de depozite şi împrumuturi.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre oferta Citigold?
Kumar Ramachandran: Citigold este un serviciu bancar exclusivist creat special pentru a oferi un grad mai mare de atenţie şi informare, precum şi servicii personalizate clienţilor cu disponibilităţi financiare semnificative. În cadrul pachetului Citigold, oferim produse şi servicii bancare şi non-bancare personalizate unui segment de clienţi cu nevoi financiare complexe. În centrul ofertei Citigold se află un bancher personal care evaluează şi înţelege nevoile financiare ale fiecărui client, obiectivele sale şi apetitul de risc, cu scopul de a-i pune la dispozitie o varietate de opţiuni de investiţii compatibile cu aşteptările sale. Fiecare relationship manager este responsabil pentru un număr mic de clienţi, ceea ce permite asigurarea unor servicii cu adevărat individualizate.
Serviciile de "wealth management" reprezintă o abordare complexă a nevoilor financiare ale clientilor. Aceste servicii permit efectuarea operaţiunilor bancare uzuale, oferind în acelaşi timp şi posibilităţi de economisire, creştere şi protecţie a activelor.
Reporter: Vă mulţumesc!
Kumar Ramachandran, şeful diviziei de Consumer Banking "Citibank" România, ne-a împărtăşit cu amabilitate părerile sale referitoare la situaţia bancară locală, precum şi strategia pe care o foloseşte pentru a oferi clienţilor Citibank produse şi servicii complexe şi moderne.