PwC Autofacts: Vânzările de vehicule noi vor creşte uşor, cu circa 1,1%, în acest an

A.B.
Miscellanea / 14 februarie

PwC Autofacts: Vânzările de vehicule noi vor creşte uşor, cu circa 1,1%, în acest an

Vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare noi de pe piaţa românească sunt estimate să crească cu 1,1% în acest an, comparativ cu 2024, România fiind, alături de Slovacia, singurele pieţe din Europa Centrală care vor încheia 2025 pe plus, arată raportul PwC Autofacts realizat pe cinci pieţe din regiune. Piaţa auto din Slovacia ar urma să urce cu 2%, în timp ce Polonia şi Ungaria vor stagna, iar Cehia va scădea cu 3%.

"Piaţa autoturismelor noi a încheiat anul 2024 relativ bine şi perspectivele sunt optimiste pentru 2025. Tendinţa este încurajatoare având în vedere fenomenul de îmbătrânire accelerată a parcului auto din România. Pentru a limita acest fenomen sunt necesare măsuri de stimulare a achiziţiei de maşini noi, de exemplu un nou sistem de taxare a autoturismelor pe principii ecologice. O astfel de măsură este prevăzută în PNRR şi ar trebui îndeplinită pentru cererea de plată numărul patru, în iunie, conform autorităţilor. În opinia noastră, taxarea pe principii ecologice poate lua în considerare măsuri care sunt conforme cu legislaţia europeană şi sunt aplicate de alte state membre, precum revizuirea impozitului anual prin introducerea componentei de mediu, contribuţia de mediu la înmatricularea autoturismelor sau introducerea contribuţiei pentru circulaţie", a declarat Daniel Anghel, Country Managing Partner şi Liderul industriei auto PwC România.

România are al treilea cel mai îmbătrânit parc auto din Uniunea Europeană, cu o medie de vârstă de 15,4 ani, comparativ cu media UE de 12,5 ani, fiind depăşită de Cehia (16,2) şi Grecia (17,5), potrivit celui mai recent raport al Asociaţiei Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA) - Vehicles on European roads January 2025.

Pe şoselele din România circulau 8,1 milioane autoturisme în 2023, conform aceluiaşi raport, din care 6,5 milioane sunt mai vechi de 10 ani. Doar 1,5% sunt electrice, plug-in hybrid sau hybrid electric.

Reducerea subvenţiei de la 10.000 euro la 5.100 de euro în 2024 a dus la scăderea vânzărilor de vehicule electrice în România cu peste 30%.

Previzuni optimiste până în 2028

Dacia rămâne prima marcă de autoturisme ca vânzări la nivel naţional, cu o cotă de 30,2%, în ciuda unei scăderi de 2,8% în 2024 faţă de anul precedent. Doar Toyota (+21,5%), Hyundai (+16,9%) şi Mercedes-Benz (+13,2%) au depăşit creşterea de 4% a pieţei, Hyundai devansând Skoda şi Mercedes-Benz pe Suzuki, arată Autofacts. Se estimează că vânzările de vehicule comerciale uşoare vor scădea cu 7,5% în 2025, Renault reducându-şi vânzările aproape la jumătate. Cu toate acestea, segmentul vehiculelor utilitare uşoare ar trebui să se redreseze până în 2028, alături de creşterea puternică a numărului de autoturisme, avansul total fiind estimat la peste 20% comparativ cu cel înregistrat în 2024.

Producţia va intra pe o traictorie descendentă din acest an

După ce în 2024, producţia din România a crescut cu 9% faţă de 2023, la circa 560.000, din acest an va intra pe un trend descrescător. De la reluarea producţiei de vehicule utilitare uşoare în 2023, după o pauză de zece ani, volumul anual în 2024 a atins 84.000 de unităţi sau o cotă de 15,1%. Deşi se preconizează că ponderea producţiei de vehicule utilitare uşoare va creşte constant până în 2030, când va atinge o cotă de 21,8% din total, estimările arată că per total producţia auto din România (autoturisme şi vehicule comerciale uşoare) va scădea cu 2,7% anual între 2025 şi 2030. Declinul este rezultatul reducerii în continuare a producţiei Renault, în timp ce Ford va urma o traiectorie constantă, potrivit raportului Autofacts.

La nivel regional, vânzările şi producţia vor scădea

În 2024, vânzările de vehicule uşoare pe cele cinci pieţe central-europene analizate au totalizat aproape 1,3 milioane de unităţi, în creştere cu 9,3% comparativ cu anul precedent. Pentru 2025, se prefigurează însă o cu totul altă evoluţie, fiind aşteptată o scădere de 0,2%, sentimentul economic deteriorându-se în ultimul trimestru al anului în toatele statele din regiune.

După revenirea la nivelurile pre-COVID în 2023, producţia de vehicule a scăzut uşor, cu 1,2%, pe pieţele analizate. În ciuda unei creşteri de 30,8% a vehiculelor utilitare, scăderea cu 4% a autoturismelor a avut un impact negativ asupra performanţei generale. Pe termen mediu, producţia de vehicule uşoare este aşteptată să se situeze uşor sub pragul de patru milioane.

De asemenea, până în 2028, topul producătorilor auto din regiune va suferi modificări faţă de 2024, Ungaria urmând să urce de pe locul cinci pe poziţia a treia, ca urmare a creşterii producţiei Mercedes-Benz.

Cehia va rămâne cel mai mare producător din regiune, dar va înregistra cea mai semnificativă scădere a producţiei, urmând să ajungă aproape nivelul din Slovacia, aflată pe locul al doilea.

Următoarele locuri în top vor fi ocupate de Polonia, pe patru, şi România, pe cinci.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Feb. 2025
Euro (EUR)Euro4.9771
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7550
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2715
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9799
Gram de aur (XAU)Gram de aur448.7474

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
thediplomat.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb