Studiul reprezentativ la nivel naţional urban, realizat de Reveal Marketing Research pentru programul România Eficientă, analizează percepţia românilor cu privire la importanţa eficienţei energetice în clădiri şi consumul responsabil al resurselor de energie.
Comparativ cu anii anteriori, rezultatele actuale confirmă că adoptarea comportamentelor eficiente energetic se află pe un trend ascendent.
În opinia românilor, cel mai mare impact al eficienţei energetice se înregistrează, în continuare, la nivelul costului utilităţilor (19%), urmat îndeaproape de efectele benefice asupra sănătăţii personale (16%), confortului individual (15%) şi sustenabilităţii/ mediului (12%).
Evoluţia comportamentelor de economisire a energiei în gospodărie
Comparativ cu anul 2023, au crescut majoritatea procentelor referitoare la adoptarea comportamentelor eficiente energetic acasă, în special numărul intervievaţilor care declară că sting lumina când ies din încăpere (de la 65% la 71%) şi a celor care scot din priză aparatele electronice pe care nu le folosesc (de la 34% la 41%).
Cele mai frecvente comportamente eficiente energetic adoptate de români includ stingerea luminii atunci când pleacă din încăpere (71%), stingerea televizorului (59%) şi utilizarea maşinii de spălat rufe sau vase doar atunci când sunt pline (46%).
Motivaţia de a investi în eficientizarea energetică a locuinţei
Pentru 72% dintre respondenţi, principalul avantaj al unei locuinţe eficiente energetic este reprezentat de reducerea costurilor cu energia, un procent chiar mai ridicat, de 78%, înregistrându-se în cadrul eşantionului cu vârsta de peste 45 de ani.
Ferestrele termopan rămân cea mai populară investiţie de eficientizare energetică, fiind prezente în 87% dintre locuinţe, în special în gospodăriile persoanelor de peste 45 de ani (93%). Pe următoarele locuri se situează izolarea exterioară (62%) şi electrocasnicele eficiente energetic (60%). În plus, utilizarea termostatului pentru controlul temperaturii a înregistrat o creştere semnificativă, de la 56% (2023) la 60% (2024).
Opinia Cititorului