Creşterea preţurilor (75%) şi diminuarea veniturilor disponibile (51%) sunt principalele motive invocate de părinţii care spun că intenţionează să cheltuiască mai puţin anul acesta pe produse necesare pentru începerea anului şcolar, iar bugetul alocat pentru fiecare copil în acest scop ar putea să scadă cu 10% faţă de 2022, reiese din studiul Deloitte back-to-school 2023. Acest comportament se manifestă în condiţiile în care 31% dintre participanţii la studiu se confruntă cu o deteriorare a situaţiei financiare comparativ cu anul trecut.
Conform studiului, procentul celor care spun că vor cheltui mai mult anul acesta pe produse destinate şcolii a scăzut la 32%, de la 37% anul anterior, dar motivul creşterii sumelor alocate este legat tot de majorarea preţurilor (75% dintre cei care spun că vor cheltui sume mai mari invocă acest motiv).
În aceste condiţii, cheltuielile cu hainele şi cele cu produsele de tehnologie urmează să scadă cu 14%, respectiv 13%, dar cele cu rechizitele clasice ar putea creşte cu 20% faţă de 2022. Per total, conform estimărilor cuprinse în studiu, piaţa produselor necesare începerii şcolii se va reduce cu 9% comparativ cu anul trecut.
Cu toate acestea, mulţi părinţi sunt dispuşi să cumpere produse mai scumpe, din categoriile îmbrăcăminte şi/sau accesorii (57%) şi produse de tehnologie (56%), pentru a beneficia de o calitate mai bună sau pentru a-şi mulţumi copilul.
Fiind preocupaţi să economisească cât mai mult, 49% dintre cumpărători se documentează online înainte de a cumpăra fizic din magazine, iar 55% se informează cu privire la politica de retur înainte de a cumpăra. Astfel, sunt preferaţi comercianţii care oferă preţuri competitive, indiferent dacă vând fizic sau online, dar, în cazul celor din urmă, contează mult modul de returnare - 59% dintre cei care optează pentru această variantă spun că ar cumpăra doar de la comercianţii care oferă returul gratuit.
"Contextul economic al ultimilor ani a fost dominat de incertitudine şi, astfel, a generat un comportament prudent în privinţa cheltuielilor. După cum reiese şi din studiu, consumatorii se concentrează pe cumpărăturile esenţiale şi caută cele mai bune oferte din perspectiva preţurilor. Dar percepţia începe să se îmbunătăţească, cel puţin la nivel european, inclusiv în România. Potrivit unui studiu publicat la jumătatea acestui an de Comisia Europeană, proporţia cetăţenilor europeni care consideră că situaţia economiei UE este bună a crescut de la începutul anului (cu cinci puncte procentuale, la 45%), iar numărul pesimiştilor este în scădere (cu şapte puncte procentuale, la 44%). Inflaţia rămâne o preocupare majoră, dar mai puţin decât la începutul anului. În consecinţă, comercianţii trebuie să acorde o atenţie sporită consumatorilor în această perioadă şi să vină în întâmpinarea cerinţelor acestora, pentru a depăşi împreună obstacolele momentului", a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.
În actualul context financiar, preocuparea pentru protecţia mediului şi sustenabilitate scade. Dacă în 2022 jumătate dintre participanţii la studiu susţineau că ar alege produse prietenoase cu mediul sau sustenabile, anul acesta procentul a scăzut la 35%.