Fiind un ecosistem relativ tânăr, ecosistemul startup-urilor din România s-a adaptat rapid pentru a face faţă provocărilor generate de şocul pandemiei COVID-19. Cererea sporită de soluţii digitale, pe o piaţă cu un nivel relativ scăzut de digitalizare, în combinaţie cu disponibilitatea mai mare a capitalului şi cu un apetit mai mare pentru investiţii în etape early-stage, a permis ecosistemului startup-urilor din România să prospere, în ciuda nesiguranţei şi a dificultăţilor din economie, scrie un studiu Roca X.
În baza datelor oferite de EY România şi Crunchbase privind startup-urile care au obţinut cel puţin o rundă de investiţii, suma totală a rundelor de investiţii conduse de către investitori români în startup-urile din România a crescut de la 14,7 milioane de euro în perioada martie 2019-martie 2020, anul de dinainte de izbucnirea pandemiei de COVID-19, până la 25,3 milioane de euro în perioada martie 2020-martie 2021.
Cele mai mari tranzacţii au fost coordonate de către VC-uri, inclusiv cele cu Druid, Questo, Soleadify, Milluu şi CODA Intelligence. Pe de altă parte, investitorii de tip "Angels" au susţinut cele mai multe dintre rundele cu valoarea mai mică de 500 de mii de euro.
Întrucât nu au mai fost limitaţi de capacitatea şi energia investită pentru a obţine deal flow nou, capitalul angel investor-ilor a fost alocat unor verticale care anterior au fost ignorate de către VC-uri. Înainte de COVID-19, finanţarea viza în mare măsură startup-urile din domeniul eCommerce (din cele cinci runde mari de investiţii, trei erau legate de eCommerce). Cu toate acestea, în ultimul an, Digital Health-ul si EdTech-ul au atras considerabil mai multe investiţii decât în anul anterior, iar Enterprise SaaS şi eCommerce au înregistrat creşteri solide.