TradeVille: Porturile româneşti sunt la mare căutare

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 25 ianuarie

TradeVille: Porturile româneşti sunt la mare căutare

Transport Trade Services a finalizat modernizarea infrastructurii din portul Giurgiu

Traficul total de mărfuri din porturile româneşti a atins un nou nivel record în 2023, ajungând la 92,5 milioane de tone, în creştere cu 22,5% faţă de anul anterior. Avansul pare că nu se va opri aici, Comisia Europeană aprobând recent o schemă de ajutor pentru modernizarea porturilor româneşti, în valoare de peste 120 de milioane de euro şi de pe urma căreia poate beneficia şi Grupul Transport Trade Services SA. De asemenea, pentru următorii ani sunt planificate investiţii de peste 750 de milioane de euro în Portul Constanţa, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille

TTS (Transport Trade Services) este o companie de logistică şi unul dintre cei mai mari transportatori de mărfuri din bazinul Dunării. Compania deţine cea mai mare flotă fluvială din România, cu o capacitate de peste 800.000 de tone, opt macarale plutitoare, precum şi terminale portuare proprii în şapte locaţii dunărene şi în Constanţa. Activitatea TTS se desfăşoară pe trei segmente principale: expediţie internaţională de mărfuri (produse agricole, minerale şi produse chimice); transport fluvial; operare portuară.

Fondatorul şi preşedintele Consiliului de Administraţiei al TTS, Mihăilescu Alexandru Mircea, deţinea, la 30.06.2023, cea mai semnificativă parte din capitalul social, anume 25,3%, restul de 74,7% fiind împărţit între persoane fizice şi juridice. Din acţionariatul companiei mai fac parte nume importante, precum NN Group NV, Pavăl Holding, Aegon Pensii şi Utilico Emerging Markets PLC (fond de investiţii listat pe Bursa din Londra). În luna noiembrie 2023, TTS a informat piaţa cu privire la depăşirea pragului de 5% din capitalul social de către Metropolitan Life Asigurări Metlife Europe.

Nivel record de mărfuri în porturile româneşti

În anul 2023, traficul total de mărfuri care au ajuns în porturile româneşti s-a ridicat la 92,5 milioane de tone, în creştere cu 22,5% faţă de anul anterior, atingând un nou nivel record. În acest sens, traficul maritim s-a majorat cu 18% faţă de 2022 (71 milioane de tone), în timp ce traficul fluvial a crescut cu 40%, ajungând la 22 de milioane de tone. Dintre acestea, 25 de milioane de tone au provenit din relaţia comercială cu Ucraina, cerealele originare din această ţară reprezentând peste 14 milioane de tone. De asemenea, creşteri semnificative s-au înregistrat şi pe categoria de oleaginoase, minereuri de fier, produse petroliere şi îngrăşăminte.

Investiţii de peste 756 milioane euro în Portul Constanţa, în perioada următoare

La începutul anului 2024, Comisia Europeană, notificată de România, a aprobat o schemă în sumă de până la 126 de milioane de euro în vederea sprijinirii investiţiilor în porturile care se confruntă cu fluxuri în creştere, ca urmare a războiului din Ucraina. Astfel, principalul scop al proiectului este de a reduce blocajele create de creşterea bruscă a volumului de mărfuri ce tranzitează aceste porturi. În acest sens, societăţile de logistică care îşi desfăşoară activitatea în porturile maritime şi interioare româneşti (Constanţa, Galaţi, Giurgiu, Poarta Albă, Midia, Năvodari, Mangalia) vor putea primi granturi de până la 10 milioane de euro, dar nu mai mult de 65% din costurile eligibile ale proiectului.

Până la acest moment, sunt planificate investiţii totale de 756 de milioane de euro în Portul Constanţa, după ce, în perioada 2016-2022, managementul portului a atras din fonduri europene doar 42 de milioane de euro. În 2023 s-au finalizat investiţii din fonduri europene în valoare de 27,7 milioane de euro, preconizandu-se pentru 2024 că suma va depăşi 43 de milioane de euro.

Tot la începutul anului, conducerea TTS a anunţat finalizarea proiectului de modernizare a infrastructurii din portul Giurgiu. Mai precis, compania a modernizat danele 1 şi 2 prin lucrări asupra platformei portuare, a utilităţilor şi a căilor de acces, costul proiectului ridicându-se la 23,9 milioane de lei, dintre care 14,4 milioane de lei reprezintă finanţare nerambursabilă. Principalele rezultate obţinute în urma implementării proiectului se referă la creşterea volumului mărfurilor transportate cu aproximativ 75.000 de tone/an, reducerea parcursului autocamioanelor grele şi îmbunătăţirea reţelei de alimentare cu apă şi energie electrică.

Nou port la Marea Neagră

Totodată, pentru a reduce presiunea de pe Portul Constanţa, apărută odată cu izbucnirea conflictului din Ucraina, au fost demarate lucrările pentru construirea unui nou port la malul Marii Negre. Construcţia viitorului Port Ovidiu a început deja, urmând a se finaliza în vara anului 2025. Acesta este situat pe malul stâng al Canalului Poarta Albă Midia Năvodari şi va avea rolul de a prelua o parte din traficul din Portul Constanţa.

Noul port va fi construit pe o suprafaţă de 33.000 mp, permiţând acostarea barjelor care vin de pe Canalul Dunăre Marea Neagră, având o capacitate de operare de peste 21 de mii de tone şi trei dane de operare. Costul preconizat pentru finalizarea acestui port este de 80 milioane de lei, urmând să fie achitat din fonduri europene. Noul proiect de infrastructură va reprezenta primul port din Constanţa construit după revoluţie.

Întrebat de intenţiile pe care le-ar avea Grupul TTS cu privire la acest nou port, Gabriel Ţecheră a răspuns că TTS este în continuă căutare de oportunităţi şi nu ar exclude o eventuală prezenţă în viitorul Port Ovidiu, investiţia în suprastructura unui port fiind o oportunitate extrem de rară, notează TradeVille

Preţul acţiunilor TTS a urcat cu peste 140% în ultimul an

În ultimul an, cotaţia acţiunii TTS a înregistrat o evoluţie spectaculoasă, apreciindu-se cu 141,2% şi depăşind performanţa indicelui BET de aproape cinci ori. La finalul şedinţei de tranzacţionare de vineri, preţul acţiunii se situa la 28,7 lei, având media mobilă simplă de 50 de zile la 26 lei, iar pe cea de 200 de zile la 19,4 lei, cu 32,4% sub preţul actual.

În luna decembrie 2023, TTS s-a poziţionat pe locul al 12-lea în clasamentul celor mai tranzacţionate acţiuni de la BVB, înregistrând o valoare a tranzacţiilor de 24,9 milioane de lei, adică 1,2% din valoarea totală a tranzacţiilor cu acţiuni incluse în Categoria Premium. Valoarea medie a volumului zilnic de acţiuni TTS din decembrie 2023 a fost de 37.374 acţiuni, cu 66,8% mai mare decât pragul de lichiditate necesar pentru includerea în FTSE Russel Global SmallCap Index.

Pe 5 decembrie, Erste Group a actualizat preţul ţintă pentru TTS, preconizând că acţiunea va atinge, în următoarele 12 luni, o valoare de 30,4 lei, ceea ce înseamnă un plus de 6,7% faţă de preţul de închidere din 19 ianuarie.

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în TTS

Oportunităţi

- Cerere în creştere: cererea susţinută pentru transportul fluvial şi pentru operaţiunile portuare este prognozată să continue şi în 2024, cu atât mai mult cu cât acordul privind exportul de cereale ucrainene prin Marea Neagră nu a fost prelungit, iar relaţiile comerciale pe ruta Odesa sunt la un nivel foarte scăzut.

- Situaţia financiară: compania are o poziţie financiară solidă, cu un grad de îndatorare redus, urmând să investească sume importante în dezvoltarea Grupului, inclusiv în Decirom.

- Conducerea TTS îşi propune să distribuie anual dividende şi să mărească regulat cuantumul acestora.

- Bariere mari de intrare: din pricina costului ridicat cu investiţia iniţială şi a spaţiului limitat din Portul Constanţa şi porturile dunărene.

- Randament şi lichiditate: cotaţia acţiunii s-a apreciat cu aproximativ 140% în ultimul an, pe fondul unei lichidităţi în creştere, fiind constant în top 10 cele mai tranzacţionate companii de la BVB în 2023.

- Operarea portuară: TTS a reuşit să devină, pe lângă un transportator important din regiune, şi un jucător în segmentul de logistică, lucru confirmat şi de ponderea acestei linii de afaceri în totalul veniturilor. De asemenea, investiţiile majore anunţate în porturile româneşti pot oferi companiei scenariul perfect pentru continuarea creşterii operaţionale.

Riscuri

- Diversificarea redusă: compania este dependentă de cele trei sectoare pentru care realizează expediţie şi transport fluvial: produse agricole, minerale şi produse chimice, care, la rândul lor, sunt afectate semnificativ de preţurile energiei şi de cotaţiile de pe bursa de mărfuri.

- Seceta: în cazul unui astfel de scenariu, care a fost prezent şi în anii anteriori, condiţiile de navigare pe Dunăre ar putea fi îngreunate, ceea ce ar conduce la scăderea volumului transportat de companie şi costuri mai mari de operare.

- Încheierea războiului din Ucraina: restabilirea vechilor rute (prin portul Odesa) ar putea conduce către o scădere a volumului de mărfuri ce tranzitează porturile româneşti, afectând activitatea operaţională a Grupului TTS.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: rapoarte şi comunicate companie, BVB, focuspress.ro, Euronews, TradingView, BVBResearch.

------------------------------------------------------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Transportul maritim constănțean este suprafinanțat (în sfârșit) prin fonduri europenene nerambursabile, în noul context geopolitic.

    SOCEP este singura companie portuară listată la BVB, care beneficiază de cel mai mare avantaj, deoarece este polispecializată în: transbordări de mărfuri generale și vrac, depozitare de mărfuri în magazii și pe platforme, transbordări de containere, depozitare de containere, expediții interne și internaționale de mărfuri și containere etc. Trebuie subliniat un aspect esențial: este singura companie din România listată la BVB care transbordează containere. 

    Operațiunile bursiere sunt cu un succes garantat pe termen lung, la SOCEP, ținând cont că urmează o avalanșă de investiții în zona portuară din Constanța, iar pentru SOCEP, deja s-a aprobat o finanțare europeană uriașă și este doar începutul accesării unor fonduri europene nerambursabile.

    Deja, retehnologizarea la SOCEP a prins contur și este doar începutul creșterii capacității de funcționare la parametrii de mare performanță. 

    1. Transportul maritim constantean inca n-a ajuns la suprafinantare, mai e cale lunga.

      In rest, draguta "pompa" :) 

      daca ai actiuni pe la ei sau de ce le faci reclama. stii macar cine controleaza compania asta?

    Felicitari TTS pentru modernizarea danelor 1 si 2 din Giurgiu!

    Sunte mult, mult, mult sub bulgari chiar si dupa acest proiect. 

    Oricine se poate edifica folosing Google Maps, si vizualizand portul RUSE comparativ cu Giurgiu. 

    Oricine se poate edifica folosisng Google searc si vizualizand traficul portuar din Ruse versus Giurgiu. 

    Transportul containerelor, petrol^derivatelor si de autoturisme sunt marile lacune ale TTS!

    Speram sa fie capabile autoritatile accesarea finantarilor de la UE pentru porturile dobrogene! 

    Importatorii de droguri, marfuri contrafacute si gunoaie cauta porturile romanesti.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb