Deşi se află pe poziţia a şaptea în topul atracţiilor turistice, Vâlcea are potenţial imens de dezvoltare, iar oficialii judeţului s-au angajat să ridice ştafeta şi să poziţioneze, pe viitor, zona pe locul 3 în topul destinaţiilor turistice româneşti. Aflat la a treia dezbatere publică, proiectul "Turismul românesc: Între impas şi oportunitate", a adunat împreună reprezentanţii mediului de afaceri de la nivel local şi naţional, pe cei ai administraţiei publice locale şi judeţene, pentru a identifica soluţii care să ofere zonei vizibilitate crescută şi oportunităţi de transformare într-un pol turistic important al ţării, beneficiind de turism tot timpul anului, conform unui comunicat remis redacţiei.
Prefectul Judeţului Vâlcea, Sebastian Fârtat, este de părere că o strategie de dezvoltare durabilă a judeţului ar poziţiona zona în top trei atracţii turistice din România.
"În perioada pandemică, persoanele care au trecut prin boală au beneficiat de recuperarea medicală post COVID rapidă şi eficientă cu ajutorul apelor termale, lucru care a sporit numărul de turişti. Beneficiile izvoarelor termale din zona Vâlcea trebuie recunoscute la nivel naţional, iar turismul balnear alături de cel religios, cultural şi etnografic poate deveni un pilon de dezvoltare a zonei. Ne propunem, de asemenea, să creăm zona metropolitană a Vâlcei: Călimăneşti-Olăneşti-Ocnele Mari şi să facilităm transportul turiştilor pentru a dezvolta o zonă de agrement şi petrecere a timpului liber într-un mod cât mai plăcut" a declarat Sebastian Fârtat.
La rândul său, preşedintele Consiliului Judeţean Vâlcea, Constantin Rădulescu, a vorbit despre potenţialul zonei şi despre acţiunile pe care administraţia locală le va întreprinde pentru a avea turism tot timpul anului.
"Ne dorim ca printr-un efort comun să reuşim să înfiinţăm OMD -ul (Organizaţia de Management a Destinaţiilor) care reprezintă un instrument eficient de promovare şi gestionare integrală a unei destinaţii turistice. Printr-un parteneriat public-privat eficient putem dezvolta zona noastră pentru a avea turişti pe tot parcursul anului", a concluzionat preşedintele CJ Vâlcea.
Primarul Municipiului Râmnicu Vâlcea, Mircia Gutău, a achiesat la ideea creării OMD-ului, în plus, crede că este impetuos ca agenţii de turism din teritoriu, angajaţi ai Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului să fie monitorizaţi şi responsabilizaţi în funcţie de rezultatele obţinute în promovarea pe plan naţional a destinaţiilor turistice. De asemenea, a adus în discuţie şi problema forţei de muncă din HORECA, cât şi eforturile pe care autorităţile le fac pentru a păstra forţa de muncă în zonă.
,, Lucrăm împreună cu mediul de afaceri să dezvoltăm învăţământul dual şi profesional şi să păstrăm cât mai mulţi tineri în zonă. Stimulăm antreprenorii din turism prin faptul că aceştia nu sunt obligaţi să plătească taxa de turist întrucât întelegem greutăţile cu care se confruntă şi venim astfel în sprijinul lor. Pentru a putea însă înlesni accesul turiştilor în zona Vâlcea, dezvoltarea infrastructurii - drum expres sau autostrada spre Sibiu, este esenţială şi va aduce beneficii în toate sectoarele economice", a concluzionat primarul municipiului Râmnicu Vâlcea.
"Românii au descoperit în perioada pandemică că pot avea o multitudine de atracţii în propria ţară, nu doar clasicele destinaţii, litoral şi Valea Prahovei, o bună parte dintre ei optând pentru turismul verde, în natură, unde beneficiază de condiţii de izolare, turism balnear, religios, cultural, turismul rural şi agroturistic ca formă de turism. România are un avantaj major, numărându-se printre ţările cu potenţial turistic mare. Ne dorim să găsim soluţii pentru a poziţiona turismul ca axă prioritară de dezvoltare, motiv pentru care am iniţiat proiectul naţional Turismul Românesc: Între impas şi oportunitate. Cred că împreună cu autorităţile locale, antreprenorii din domeniu şi factorii decizionali, vom reuşi să găsim pârghii de repoziţionare strategică a turismului, utilizând la maxim potenţialul de care dispunem la nivel naţional. Conlucrarea tuturor factorilor implicaţi s-a dovedit un real succes în cadrul proiectului "Pactul pentru muncă" rezultând soluţii concrete, aplicate ulterior de guvernanţi în vederea flexibilizării pieţei forţei de muncă. Ne dorim ca acest exemplu de consens politic şi parteneriat între autorităţi şi mediul de afaceri să fie urmat şi în domeniul turistic", a declarat iniţiatoarea proiectului, Cristina Chiriac, preşedinta CONAF.
Alianţa pentru Turism s-a alăturat proiectului, fiind reprezentată la Vâlcea de purtătorul de cuvânt, Daniel Mischie. Domnia sa a vorbit despre "gura de oxigen" pe care turismul trebuie să o primească în pandemie cât şi despre importanţa acestui sector în dezvoltarea economică a judeţului, îndemnând autorităţile să demareze crearea OMD-ului ca principal mijloc de promovare a zonei. "Cred în parteneriatul public-privat pentru a dezvolta OMD-ul atât de necesar fiecărei zone din ţară. Cu un management privat şi cu susţinerea autorităţilor locale, fiecare zonă în parte poate să se promoveze corespunzator la nivel naţional şi internaţional. OMD-ul în zona Vâlcea ar urma să pună în aplicare strategia de dezvoltare, să coordoneze activitatea în zona turismului. Trebuie cu toţii să venim, fiecare cu aportul lui, fiecare să înţeleagă faptul că trebuie să găsim un consens căci numai aşa vom putea să reuşim să dezvoltăm turismul şi la nivel local", a declarat puratorul de cuvânt al APT.
La eveniment au luat parte: prefectul judeţului Vâlcea Sebastian Fârtat, preşedintele Consiliului Judeţean Vâlcea Constantin Rădulescu, primarul municipiului Râmnicu Vâlcea Mircia Gutău, primarul oraşului Călimăneşti Florinel Constantinescu, purtătorul de cuvânt al Alianţei pentru Turism Daniel Mischie, Ionuţ Marica acţionar Ramada Râmnicu Vâlcea, directorul general Ardava şi acţionar unic hotel Orizont Cozia Constantin Vlăduţu şi directorul general Călimăneşti Căciulata SA Dorel Fleşeriu.
Evenimentul a fost moderat de către Andreea Negru, preşedinta Asociaţiei pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton şi Magda Popescu, preşedinta CONAF Vâlcea.
Proiectul "Turismul românesc: Între impas şi oportunitate" va continua în octombrie la Suceava, în noiembrie la Cluj şi în decembrie la Bucureşti. Demersul vine în sprijinul operatorilor din turism şi servicii conexe, în vederea identificării de soluţii la problemele cu care aceştia se confruntă şi cu scopul poziţionării turismului românesc pe axa de dezvoltare sustenabilă. Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin subliniază că a iniţiat acest proiect naţional în contextul în care turismul, lovit crunt de criza coronavirus, caută soluţii pentru revenirea la normalitate.