Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită din nou introducerea costului minim de referinţă în transporturile rutiere naţionale, după ce în Ungaria a devenit funcţional de săptămâna trecută, conform unui comunicat de presă al organizaţiei.
Potrivit reprezentanţilor UNTRR, costul de referinţă asigură competiţia loială şi sustenabilitatea în piaţa de transporturi.
Costul de referinţă reprezintă costurile tipice de operare pentru un vehicul greu de marfă utilizat pentru transporturile rutiere regionale sau internaţionale. În Ungaria, Spania sau Franţa, de exemplu, costul minim de referinţă deja funcţionează (în unele ţări, încă din anii 50).
"Un sistem legal de stabilire a costului de referinţă în transporturile rutiere naţionale ar oferi protecţie transportatorilor, permiţându-le să respecte legislaţia şi să includă toate costurile legale, care trebuie transferate clienţilor. Prin această măsură, s-ar putea realiza actualizarea automată a costului de referinţă în transporturile rutiere naţionale cu preţul la motorină, taxele de drum şi orice alt cost, care ar trebui să meargă automat către clienţi, fiecare transportator având posibilitatea să negocieze liber cu clienţii marja de profit. Similar, costul de referinţă este ca EURIBOR - rata de referinţă pentru piaţa monetară în euro, la care se adaugă marja specifică a fiecărei bănci. În al doilea rând, costul minim de referinţă asigură concurenţa loială în transporturi. Pentru asta, toţi trebuie să ne raportăm la acelaşi cost de referinţă, care reglează concurenţa pe piaţă şi pe care îl solicităm autorităţilor de 16 ani. În consecinţă, ca să crească încasările la stat din activitatea transportatorilor este nevoie ca statul să creeze pârghiile legale pentru respectarea concurenţei în această piaţă. Deci cerinţa noastră nu este altceva decât un win-win firesc, privind şi exemplul Ungariei care a reuşit să legifereze costul de referinţă chiar de săptămâna trecută", a declarat Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR.
Transportatorii semnalează că presiunea clienţilor pe tarife şi includerea în serviciul de transport şi a altor obligaţii suplimentare precum încărcarea - descărcarea mărfii sau raportările pentru sustenabilitate, ca şi lipsa unor prevederi legale în România de co-responsabilizare a expeditorilor conduc la situaţii abuzive pentru transportatorii rutieri, precum supraîncărcarea vehiculelor sau plata unor tarife sub costuri, care distorsionează competiţia pe piaţa de transport şi afectează viabilitatea firmelor de transport rutier.
Sursa citată menţionează că, la acest început de an, firmele de transport rutier se confruntă cu numeroase provocări precum majorarea accizelor, costurile cu asigurarea RCA, timpii mari de aşteptare la frontiere şi costurile legate de respectarea noilor prevederi ale legislaţiei naţionale şi europene.
"Estimăm o creştere generală a costurilor de operare ale transportatorilor rutieri de până la 15% în 2024, în timp ce marja de profit va scădea, în lipsa implementării costului de referinţă în transporturile rutiere, pentru că tarifele de transport nu vor absorbi integral creşterea costurilor, ceea ce va afecta serios competitivitatea tuturor companiilor de transport, funcţionarea, şi chiar viabilitatea unora dintre acestea, care deja se confruntă cu dificultăţi serioase Firmele mici de transport se vor lupta să supravieţuiască. Impactul va fi major în economie, angrenând creşteri de preţuri în lanţ, dacă luăm în calcul faptul că transportul rutier de mărfuri constituie 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim), potrivit studiului UNTRR - 'Piaţa Transporturilor rutiere 2018-2030'", se mai arată în comunicat.
Totodată, mai susţin transportatorii, neaplicarea unui cost de referinţă se va simţi şi în exportul de servicii al României deoarece transporturile reprezintă aproape jumătate din acesta.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional. În cei 34 de ani de activitate numără peste 16.000 de firme înscrise, respectiv operatori care realizează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi de persoane.