Preşedintele Klaus Iohannis a sesizat Curtea Constituţională în legătură cu neconstituţionalitatea unei legi de modificare a Codul civil, care se referă la contractul de arendă, informează Agerpres. În opinia preşedintelui, prin procedura de adoptare, precum şi prin conţinutul său normativ, Legea pentru modificarea Legii nr. 287/2009 privind Codul civil încalcă mai multe dispoziţii din Constituţie, dar şi prevederi CEDO. Potrivit expunerii de motive, propunerea legislativă a fost iniţiată pentru a răspunde unor dificultăţi apărute în aplicarea dispoziţiilor ce vizează arendarea terenurilor agricole, "dificultăţi ce afectează atât arendatorul, cât şi arendaşul".
Modificările aduse de legea criticată vizează instituirea unui termen minim de 7 ani pentru arendare, eliminarea trimiterii la nulitatea absolută în cazul subarendării totale sau parţiale, introducerea unei excepţii pentru a se evita calificarea schimbului de terenuri drept subarendare, introducerea unor cazuri de încetare sau de menţinere a contractelor de arendă, respectiv reglementarea efectelor noii legi asupra contractelor aflate în derulare. Potrivit jurisprudenţei CCR, "regimul juridic general al proprietăţii, publică sau privată, vizează, ca esenţă, cele trei elemente ale dreptului de proprietate: posesia, folosinţa, dispoziţia, fiind preponderent un regim de drept privat. Regimul proprietăţii şi al dreptului de proprietate, şi încă la nivel general, reprezintă o realitate juridică care guvernează raporturile juridice de o valoare socială semnificativă ce reclamă reglementarea printr-o lege organică".
Totodată, în jurisprudenţa sa, instanţa constituţională a reţinut că "dreptul real de proprietate este acel drept complet care asigură, în plenitudinea sa, dreptul de posesie, folosinţă şi dispoziţie asupra unui bun, acestea fiind atributele sale proprii ("usus, fructus şi abusus") care, atunci când aparţin mai multor titulari şi sunt exercitate separat, dau naştere dezmembrămintelor dreptului de proprietate. (...) Art. 44 din Constituţie garantează dreptul de proprietate, însă, nefiind un drept absolut, conţinutul şi limitele acestuia sunt stabilite de legiuitor. (...) Cu referire la limitarea exercitării dreptului de proprietate privată, art.556 din acelaşi cod prevede că: "(2) Prin lege poate fi limitată exercitarea atributelor dreptului de proprietate", iar "(3) Exercitarea dreptului de proprietate poate fi limitată şi prin voinţa proprietarului, cu excepţiile prevăzute de lege".
"Aplicând criteriul material al normei de reglementare, considerăm că, prin conţinutul său juridic, legea supusă controlului de constituţionalitate conţine norme juridice cu caracter organic, având în vedere că dreptul proprietarului de a dispune material şi juridic de bunul său reprezintă un atribut esenţial al dreptului de proprietate. În plus, 'de lege lata', potrivit art. 641 alin. (4) teza I din Codul civil: "Orice acte juridice de dispoziţie cu privire la bunul comun, actele de folosinţă cu titlu gratuit, cesiunile de venituri imobiliare şi locaţiunile încheiate pe termen mai mare de 3 ani, precum şi actele care urmăresc exclusiv înfrumuseţarea bunului nu se pot încheia decât cu acordul tuturor coproprietarilor (...)", susţine Iohannis.
Contractul de arendă ca tip de locaţiune ce are ca obiect un teren agricol va fi încheiat în mod obligatoriu, potrivit noii soluţii legislative, pe o perioadă mai mare de 3 ani, respectiv de minimum 7 ani. Durata minimă a termenului instituită de legiuitor determină considerarea contractului de arendă, prin raportare la dispoziţiile legale în vigoare nemodificate de legea criticată, drept un act de dispoziţie, expresie a dreptului proprietarului de a dispune material şi juridic de terenul său.
"Considerăm că acest efect al legii criticate are implicaţii semnificative asupra regimului juridic general al dreptului de proprietate privată şi asupra unei vaste categorii de terenuri din România, respectiv terenuri agricole situate în extravilan, şi ar fi impus adoptarea legii criticate ca lege cu caracter organic, nu ca lege cu caracter ordinar", mai spune preşedintele.
Prin Decizia CCR nr. 433/2022, par. 43, analizând incidenţa art.73 alin.(3) lit.m), Curtea a reţinut că, în acel caz, caracterul organic al legii se justifică prin obiectul de reglementare "în sensul că vizează o largă categorie de terenuri din România - terenuri agricole situate în extravilan - asupra cărora se instituie o serie de condiţionalităţi pentru înstrăinarea prin vânzare-cumpărare, printre care obligaţia rezolutorie a cumpărătorului de menţinere a destinaţiei agricole a terenului şi obligaţia vânzătorului de respectare a dreptului legal de preempţiune, ultima grevând dreptul de proprietate ca modalitate de exercitare a prerogativei dispoziţiei. Întrucât dispoziţiile Legii nr. 17/2014 conţin norme speciale în raport cu normele dreptului comun în materie de preempţiune cuprinse în Codul civil - lege organică, iar exigenţele de tehnică legislativă dispun că derogarea se poate face numai printr-un act normativ de nivel cel puţin egal cu cel al reglementării de bază (art. 63 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative), această lege a fost adoptată, la rândul său, ca lege organică".
"În cazul de faţă, legea instituie limitări pentru arendarea tuturor bunurilor agricole, dar şi noi reguli privind încetarea sau menţinerea contractelor de arendare, precum şi limitări în privinţa vânzării terenurilor, prin intervenţia asupra art. 1850 din Codul civil. Prin dimensiunea cantitativă a bunurilor agricole vizate de modificările din legea criticată şi dat fiind că acestea reprezintă o parte importantă a fondului funciar din România, regulile ce configurează regimul lor juridic de înstrăinare se circumscriu şi influenţează regimul juridic general al proprietăţii, reglementat prin lege organică (Decizia CCR nr. 433/2022, par. 45). În concluzie, faţă de argumentele de mai sus, dat fiind faptul că legea criticată a fost adoptată ca lege ordinară, apreciem că aceasta a fost adoptată cu încălcarea dispoziţiilor art.73 alin.(3) lit.m) şi art.76 alin.(1), prin raportare la art.147 alin. (4) din Constituţie, aspect ce atrage neconstituţionalitatea legii în ansamblul său", se arată în sesizarea trimisă CCR.
Preşedintele reclamă şi instituirea unui termen minim de 7 ani al contractului de arendare şi eliminarea posibilităţii reducerii termenelor în caz de refuz al reînnoirii.
Astfel, potrivit art.I pct.1 din lege, art. 1837 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil va fi modificat astfel: "Durata arendării este de minimum 7 ani şi se consideră a fi făcută pe toată perioada necesară recoltării fructelor pe care bunul agricol urmează să le producă". Totodată, denumirea marginală actuală a articolului, respectiv "Arendarea făcută pe durată nedeterminată" va fi înlocuită cu denumirea "Durata arendării". De asemenea, în vederea corelării cu noua soluţie legislativă propusă, prin art. I pct. 3 al legii supuse controlului de constituţionalitate se abrogă art. 1848 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil care, în prezent, prevede că: "Dacă durata contractului de arendare este de un an sau mai scurtă, termenele de refuz al reînnoirii prevăzute la alin. (1) se reduc la jumătate". Aşadar, prin noile prevederi, legiuitorul optează pentru instituirea, chiar prin lege, a unei durate minime a oricărui contract de arendare ce va fi încheiat după intrarea sa în vigoare, înlăturându-se posibilitatea părţilor de a încheia un contract pe o durată mai scurtă de 7 ani. Menţionăm că, potrivit legii în vigoare, doar în situaţia în care părţile stabileau o durată nedeterminată a contractului, arendarea se considera "a fi făcută pentru toată perioada necesară recoltării fructelor pe care bunul agricol urmează să le producă în anul agricol în care se încheie contractul".
Reglementarea raporturilor patrimoniale şi nepatrimoniale dintre persoane, ca subiecte de drept civil, are la bază principiile dreptului privat şi instituirea unor norme juridice ce au cu precădere caracter supletiv, dispozitiv, pentru acele situaţii în care părţile nu au stabilit prin contract altfel, iar nu un caracter imperativ, pornindu-se tocmai de la ideea că, în raporturile juridice de drept civil, părţile contractuale sunt plasate pe picior de egalitate juridică, iar principiul autonomiei de voinţă a acestora este unul fundamental. Desigur, manifestarea de voinţă a părţilor trebuie să fie în acord cu dispoziţiile legale, iar, în acest sens, art. 12 din Codul civil referitor la libertatea de a dispune stabileşte că: "Oricine poate dispune liber de bunurile sale, dacă legea nu prevede în mod expres altfel".
Potrivit legislaţiei în vigoare, arendatorul şi arendaşul au posibilitatea de a încheia un contract de arendă pe o durată determinată, iar în cazul în care părţile prevăd o durată nedeterminată, pentru a proteja interesele şi investiţiile arendaşului şi a asigura un just echilibru, potrivit art. 1837, "arendarea se consideră a fi făcută pentru toată perioada necesară recoltării fructelor pe care bunul agricol urmează să le producă în anul agricol în care se încheie contractul".
"Or, în situaţia de faţă, potrivit modificărilor aduse de legea criticată, sarcina impusă arendatorului este una inadecvată şi disproporţionată în raport cu scopul urmărit - asigurarea unei stabilităţi a investiţiilor realizate de către arendaşi. Acest aspect este susţinut şi de faptul că doar o parte a contractelor de arendare vizează suprafeţe mari, investiţii realizate de către arendaşi care îşi desfăşoară activitatea cu privire la suprafeţe întinse de teren. Aplicându-se tuturor contractelor de arendare ce se vor încheia după intrarea legii în vigoare, fără distincţie, noua soluţie normativă pare că ignoră alte realităţi sociale şi stabileşte, în mod nediferenţiat, aceleaşi reguli şi limitări, indiferent de calitatea părţilor, suprafeţele de teren sau zonele în care se încheie şi se execută contractele de arendare", spune Iohannis.
Astfel, în realizarea testului de proporţionalitate este esenţială analizarea caracterului necesar, adecvat şi proporţional al măsurilor impuse de legea criticată, prin care se stabilesc conţinutul şi limitele dreptului de proprietate, în sensul prevăzut de art. 44 alin. (1) din Constituţie, în conformitate cu etapele testului de proporţionalitate dezvoltate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului.Principiul proporţionalităţii impune astfel ca actele instituţiilor să nu depăşească limitele a ceea ce este adecvat şi necesar în scopul realizării obiectivelor urmărite, prin aceasta înţelegându-se faptul că, în cazul în care este posibilă o alegere între mai multe măsuri adecvate, trebuie să se recurgă la cea mai puţin constrângătoare, iar inconvenientele cauzate nu trebuie să fie disproporţionate în raport cu scopurile urmărite.
Dintr-o altă perspectivă, potrivit art. 1 din Protocolul nr. 1 al CEDO referitor la protecţia proprietăţii în sistemul Convenţiei: "Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului internaţional. Dispoziţiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare reglementării folosirii bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii, sau a amenzilor".
În sesizarea trimisă la CCR se mai invocă neclarităţi în normele privind regimul juridic al subarendării, dar şi modificarea cazurilor de încetare a contractului de arendare şi introducerea unor cazuri de menţinere a acestora.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Icx în data de 10.07.2023, 23:15)
Nu am citit tot articolul, dar știu ca Iohanis are in aceasta problema un interes. Nu a făcut nimic pentru România , pana mu și-a tras partea. Finanțele de ce nu-l șomează sa achite cele 200.000-300.000 euro sau câți o rfi din chiriile încasate ilegal din case? Presupun ca dacă nu-l șomează in final se zice ca se prescrie datoria. Avem deficit, ANAF executa pe oricine care are o datorie de cel puțin 10 lei. La Iohanis de ce nu se aplica legea. Este deasupra legii. Nesimțitul de plavan.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.07.2023, 06:59)
parcela se lucreaza intens intre 3 si 5 ani si pe urma se lasa parloaga / sa se odihnessca 1-2 ani minim.
la 7 ani de lucrat pamantul intense va incepe sa dea rateuri incepand cu anul 6-7… este mai bine sa lasi anul 6 sau / si 7 terenul parloaga.
Aceasta ciclitate a terenurilo rlucrate ca suprafata totala intr-o tara este direct corelata si cu preturile la raft la bunuri si servicii.
Sunt perioade cand mai lulte terenuri sunt lucrate si perioada cadn mai putine terenuri sunt lucrate; se intamnpla ca mareu in faze inflationiste sa scada lucrarea terenurilo rcaci valoarea lo rse ridica si valorea nominala a multiplicatorului de profitabilitate per hectar lucrat scade (adica costurile cresc si este mai rentabil sa il lasi parloaga sau sa il vinzi speculativ). Acest comportament economi cade benefic pentru a frana fermierii si a debalansa supraproductia exercitata in ciclul trecut; odihna terenurilo rin crestere ca procent din total terenuri lucrate loveste in pret final la raft cetateni.
Terenurile vo rincepe iar lucrul dupa ce se finalizeaza si ciclul solar de umed ploaie - umed rece… si se va trece la uscar cald ca ani consecutivi buni de lucrat si de recolta.
are natura felul ei de a incetini si accelera lucrurile in economie dar si economia poate accelera sau incetini uzura naturii.
ps: cumparati terenuri in ucraina!! o piata inca deflata in valute internationale!
s c c r e t