ADMINISTRATIA PORTURILOR MARITIME CONSTANŢA: Au fost finalizate lucrările de prelungire a digului de larg al portului

Adina Lateş
Companii #Construcţii / 4 noiembrie 2015

Au fost finalizate lucrările de prelungire a digului de larg al portului

Compania naţionala "Administratia porturilor maritime" SA Constanţa (APM SA) a anunţat incheierea recepţiei lucrărilor la investiţia gigant "Prelungirea digului de larg al portului Constanţa". Proiectul a constat în extinderea cu 1.050 metri a acestui dig, respectiv de la 4.850 metri la 5.900 metri, în vederea atingerii lungimii din proiectul iniţial, informează un comunicat remis astăzi redacţiei.

Conform sursei citate, scopul urmărit a fost acela de îmbunătăţire a condiţiilor de exploatare prin diminuarea valurilor în întreg acvatoriul portuar, sporirea siguranţei navelor prin asigurarea unei protecţii a şenalelor de circulaţie a navelor, precum şi reducerea efectelor distructive ale valurilor asupra amenajărilor din incinta portuară.

"Este vorba de o lucrare hidrotehnică complexă şi dificilă. Partea vizibilă a digului se ridică până la 7 metri deasupra apei. Aceasta este aşezată pe o piramidă cu baza de 170 metri şi înălţimea de 25 metri. Pentru prelungirea digului s-au folosit aproximativ 16.000 de elemente prefabricate din beton ("acropozi" - cea mai eficientă structură hidrotehnică, care rezista celor mai puternice valuri) de diferite tipuri: de 3, 9 şi 12 metri cubi, care cântăresc fiecare câte 7, 12 si 29 tone. Acropozii sunt realizati dintr-un beton de trei ori mai rezistent decât cel normal, iar datorită greutăţii si formei lor se autoblochează la montarea pe poziţie. Piatra utilizată, aproximativ 3 milioane tone, de diferite dimensiuni, a costat în jur de 50 de milioane de euro, pentru transportul ei în larg fiind nevoie de efectuarea a circa 3.300 de drumuri. La aceste materiale de construcţie s-au adăugat şi 11.000 de metri cubi de beton, turnat în coronament", se arată în comuncatul amintit.

Proiectul a fost finanţat prin programul operaţional sectorial în transporturi (POS-T 2007 - 2013), din fonduri structurale ale Uniunii Europene (85%) şi de la bugetul statului (15%), în conformitate cu contractul de finanţare nr.29/29.01.2010. Valoarea totală a proiectului s-a ridicat la 616.104.412 lei.

Contractul de execuţie lucrărilor a fost încheiat cu compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors, la o valoare de 420.451.165 lei (fără TVA) şi pentru o durată de execuţie de 23 de luni, iar cel de supervizare a execuţiei lucrărilor a fost semnat cu firma de consultanţă Haskoning DHV Netherlands BV, la o valoare de 9.077.463,37 lei (fără TVA). Consultantul a emis ordinul de demarare a lucrărilor pentru data de 8.03.2013. Din data de 3 noiembrie 2015 investiţia a intrat în perioada de garanţie de 24 de luni, a anunţat conducerea companiei APM SA.

"Această investiţie a trezit multe pasiuni în faza licitaţiei de atribuire a lucrărilor de execuţie, inclusiv în plan internaţional, ca urmare a valorii sale imense, ea ajungând sa fie blocată trei ani, din cauza contestaţiilor si a valului de procese ce au urmat. Demarată în februarie 2010, procedura de selectare a executantului proiectului a stârnit un scandal consumat în mai multe episoade. Imediat după finalizarea licitaţiei, câştigată iniţial de Möbius Bau GmbH (Germania), ceilalţi ofertanţi au făcut contestaţii. Iniţial, compania Van Oord se classe pe locul al doilea, însă restul ofertanţilor au atacat, iarăşi, în instanţă deciziile reprezentanţilor statului român şi tot aşa până în anul martie 2013, când Curtea de Apel Bucureşti a pus punct scandalului. Adică, cu cinci luni înainte de o posibilă blocare a finanţării europene", se explică în comunciatul amintit.

"Prelungirea cu 1.050 metri a digului de larg a fost un vis mai vechi al administraţiei portului Constanţa. Fără acest tronson, danele 126 şi 127, precum şi molul III, nu erau suficient de protejate atunci când vântul suflă dinspre Est. De-a lungul timpului, pe vremea când respectivele dane adăposteau "cimitirul" de nave al companiilor «Navrom», «Romline» şi «Petromin», au avut loc numeroase incidente cu nave desprinse din parâme din cauza valurilor mari. Costurile enorme, estimate iniţial la 121 milioane euro, au împiedicat mult timp realizarea proiectului, punerea lui în practică devenind posibilă abia după aderarea României la Uniunea Europeană", a spus Dan Nedelcu, reprezentant al Administraţia porturilor maritime SA Constanţa.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb