• CSA - la raport în faţa Parlamentului, până în martie
Noua conducere a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) trebuie să transmită Parlamentului, până în martie 2013, un raport privind "răspunsurile" la problemele identificate pe piaţa asigurărilor, ne-a declarat Adrian Gurzău, vicepreşedintele Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii.
Domnia sa ne-a precizat: "Aşteptăm ca noul preşedinte al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (n.r. Daniel Tudor) să realizeze o evaluare a pieţei asigurărilor şi să ne prezinte răs-punsurile la acuzaţiile aduse conducerii CSA, pe perioada mandatului domnului Constantin Buzoianu. CSA trebuie să transmită, până în martie 2013, comisiilor de specialitate din Parlament un raport care să cuprindă informaţii despre controalele efectuate de CSA la companiile de asigurare, despre poliţele de reasigurare, despre situaţia PAID şi a asigurărilor obligatorii pentru locuinţe".
Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii a întocmit un raport care a adus acuze dure Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor în perioada mandatului lui Constantin Buzoianu, iar în urma prezentării raportului în Parlament, domnul Buzoianu a fost revocat, în octombrie, din funcţia de preşedinte al CSA.
Adrian Gurzău a subliniat că răspunderea pentru ceea ce se întâmplă în piaţa asigurărilor este una colectivă şi nu aparţine doar domnului Buzoianu, ci întreg boardului CSA.
Domnia sa ne-a declarat: "Problemele din asigurări nu s-au încheiat cu plecarea domnului Buzoianu. Sunt probleme de sistem care trebuie rezolvate. Lucrurile sunt grave, dar nu trebuie să alarmăm oamenii, iar profesioniştii trebuie să-şi facă treaba.
S-a creat un precedent şi asigurătorii cred că ceea ce se întâmplă în piaţă va dura la nesfârşit.
Companiile de asigurări trebuie să-şi reevalueze poziţia în piaţă, astfel încât să pună interesul clienţilor pe primul loc. Trebuie să aibă o atitudine mai aplicată pe necesităţile clienţilor.
Există legături nevăzute între membrii CSA şi mai multe firme de asigurări. Interesul companiilor este să obţină cotă de piaţă, bazându-se pe crearea unor clauze contractuale care să le permită întârzierea la plată a daunelor.
Încrengătura din sistemul asigurărilor este mai mare decât în orice alt sistem".
Vicepreşedintele Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii a atras atenţia că CSA trebuie să devină o instituţie credibilă aşa cum este Banca Naţională a României (BNR).
De asemenea, oamenii nu trebuie să vină în CSA pentru nivelul ridicat al salariilor, potrivit domnului Gurzău, care ne-a mai spus: "Noul preşedinte al CSA trebuie să facă publice veniturile sale şi ale membrilor, pentru a asigura principiul transparenţei. De asemenea, aştept ca domnul Daniel Tudor să-şi reducă cu 50% veniturile de la CSA, aşa cum şi-a asumat în faţa comisiilor din Parlament".
Contactaţi de ziarul "BURSA", reprezentanţii CSA nu ne-au răspuns cu privire la stadiul în care se află raportul pe care trebuie să-l prezinte Parlamentului.
Constantin Buzoianu a fost revocat, în octombrie, de la conducerea CSA, cu 222 voturi "pentru" şi trei voturi "împotrivă". Parlamentarii PDL nu au fost prezenţi la vot, luând decizia de a boicota lucrările plenului reunit.
Domnia sa a declarat la acea dată că sistemul de asigurări se confruntă cu "probleme grave", pe care a încercat să le rezolve, dar iniţiativele CSA au deranjat foarte mult anumite societăţi de asigurare. Constantin Buzoianu a precizat că în ultimii ani, a apărut şi s-a dezvoltat un "sistem de favorizare" a unor societăţi de asigurare, care nu respectă regulile de bază din domeniu.
"Ferească Dumnezeu de producerea unui cutremur de magnitudine ridicată, pentru că o astfel de situaţie va face scandalul FNI să pară un mic accident", potrivit domniei sale.
Raportul Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii menţionează că există o sus-piciune referitoare la o presupusă stare de incompatibilitate în care s-ar fi aflat Constantin Buzoianu, determinată de calitatea de asociat pe care fiul domniei sale, Sorin Buzoianu, o are în mai multe societăţi din domeniul asigurărilor.
De asemenea, raportul menţionează că Ordinul pentru punerea în aplicare a normelor privind forma şi clauzele cuprinse în contractul de asigurare obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor s-a realizat cu încălcarea legii.
În plus, în document se arată că CSA nu a exercitat eficient supravegherea prudenţială în cazul Pool-ului de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID), nu a identificat soluţii pentru protecţia asiguraţilor în cazul despăgubirilor şi a aplicat un tratament diferenţiat în controlul şi supravegherea asigurătorilor.
Service-urile auto reclamă neplata daunelor de către Euroins
Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) reclamă faptul că firma de asigurări Euroins înregistrează întârzieri mari la plata daunelor, existând riscul ca tot mai multe service-uri să refuze să mai execute lucrări de reparaţii pentru beneficiarii de poliţe emise de către această companie.
Durata medie pentru realizarea decontării de către Euroins este de şase luni, existând cazuri în care se înregistrează plăţi restante de anul trecut, ne-a declarat Cristian Muntean, directorul ASSAI.
Sumele pe care asiguratorul le datorează service-urilor membre ale asociaţiei depăşeşte 1,5 milioane euro, ne-a mai precizat domnia sa. Deşi Euroins a fost sesizată cu privire la aceste probleme, compania nu a luat măsuri de corectare acestora, potrivit ASSAI.
Cristian Muntean aminteşte că Euroins a fost amendată, în luna iunie, de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), alături de Astra Asigurări, Omniasig şi Asirom, pentru întârzieri în plata despăgubirilor către asiguraţi.
O altă problemă pe care domnia sa o reclamă este că firma de asigurări implementează, în prezent, plata despăgubirii directe către client, fără să ţină, însă, cont de costurile reale de reparaţie ale autovehiculelor avariate.
"În acest moment, cu mare greutate un asigurat/păgubit Euroins din România va putea găsi un service auto care să îi accepte efectuarea reparaţiilor în baza unei poliţe de asigurare emisă de către această societate", consideră directorul ASSAI. "Majoritatea convenţiilor de colaborare în vigoare, încheiate între service-uri auto şi Euroins, în prezent nu îşi mai produc efectele, această societate de asigurări înregistrând întârzieri uriaşe la plata către service-urile auto partenere, iar clientul asigurat/păgubit va fi nevoit să îşi achite reparaţia din propriul buzunar", a atras atenţia domnia sa.
Cristian Muntean a mai precizat că este "de notorietate" faptul că în ţara noastră există câţiva asigurători care plătesc cu întârziere dosarele de daună sau care încearcă să convingă păgubiţii să accepte, drept despăgubire, sume care nu acoperă valoarea reparaţiilor necesare. Reprezentanţii ASSAI recomandă persoanelor care doresc să încheie o poliţă de asigurare să verifice pagina de reclamaţii a fiecărei companii de asigurare şi să fie precauţi în a alege oferte având preţuri foarte reduse.
ASSAI ia în calcul declanşarea unei acţiuni de protest, în cazul în care Euroins nu va plăti sumele restante către service-urile cu care a încheiat contracte de colaborare.
• Şi concesionarii "Dacia" şi "Renault" protestează faţă de întârzierile la plată ale Euroins
Şi Asociaţia Concesionarilor "Dacia", "Renault" şi "Nissan" din România (ACODAREN) şi-a manifestat nemulţumirea faţă de întârzierile efectuării plăţilor de către Euroins, reprezentanţii acesteia considerând necesară modificarea sistemului de poliţe RCA din ţara noastră. Neplata facturilor de reparaţie de către Euroins, ajunsă la valori greu de suportat, a făcut ca service-urile membre ale ACODAREN să suspende derularea convenţiilor de decontare directă, clienţii trebuind să se îndrepte personal către societatea de asigurări pentru recuperarea sumei, ceea ce le creează un real disconfort şi generează o risipă de timp, lucruri de care ar fi scutiţi dacă Euroins ar achita facturile către service-uri, se arată într-un comunicat al asociaţiei.
"O modificarea a reglementărilor de despăgubire a daunelor prin efectul poliţelor RCA, aşa cum a fost prezentată în presa de specialitate, ar trebui să ducă la o schimbare totală a atitudinii societaţilor de asigurări faţă de clienţii lor şi faţa de partenerii care asigură servicii de calitate în domeniul reparaţiilor auto", a declarat Marius Ghiban, directorul ACODAREN.
Întârzierile la plată ale Euroins către service-urile membre ACODAREN depăşesc şaizeci de zile, sumele datorate ridicându-se la câteva sute de mii de euro, ne-a precizat domnia sa.
Marius Ghiban a amintit de ştirea, apărută la începutul acestei luni, potrivit căreia CSA ar pregăti un proiect de normă care prevede introducerea unui sistem de despăgubire directă a poliţelor RCA, prin care şoferii păgubiţi în accidente să poată să solicite companiei la care are încheiată poliţa achitarea daunelor. Proiectul a fost transmis, spre consultare, către Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR) şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări (UNSICAR), CSA estimând că termenul de implementare ar putea să fie începutul acestui an.
Marius Ghiban consideră că această măsură ar schimba atitudinea firmelor de asigurări faţă de proprii clienţi şi faţă de service-urile partenere. "Nu putem credita fără oprire firmele de asigurări. Proiectul în cauză, dacă va fi adoptat, ar elimina situaţiile în care şoferi care au încheiat poliţe la firme care îşi achită obligaţiile şi care au fost păgubiţi de către şoferi cu poliţe încheiate la asigurători rău platnici ar avea probleme din cauza comportamentului acestor companii", ne-a arătat directorul ACODAREN.
Reprezentanţii Euroins nu au putut fi contactaţi pentru ne oferi poziţia faţă de aceste declaraţii.
Constantin Buzoianu, fostul preşedinte CSA, declara, luna trecută, că în piaţa asigurărilor, în ultimii ani, a apărut şi s-a dezvoltat un "sistem" de favorizare a unor societăţi de asigurare care nu respectă regulile de bază din domeniu, practică tarife RCA nesustenabile, nu achită daunele către păgubiţi, respectiv către unităţile de reparaţii auto, şi împotriva cărora nu au fost luate la timp măsurile necesare, în primul rând din cauza favoritismului practicat faţă de acestea, a traficului de influenţă "şi nu numai".
CSA a sancţionat, în luna iunie, directorii mai multor companii de asigurări, pentru întârzieri la plata despăgubirilor către asiguraţi. Astfel, Alexander Adamescu, preşedintele directoratului Astra Asigurări, a fost amendat cu 30.000 lei, Alin Bucşa, fostul director general al Euroins România, Stamov Stoyanov, director direcţia daune în cadrul Euroins România, Mariana Diaconescu, preşedintele directoratului Asirom, Ovidiu Vădean, director direcţia daune în cadrul Asirom, cu câte 10.000 lei, iar Mihail Tecău, preşedintele directoratului Omniasig, şi Eugen Stoica, director direcţia daune în cadrul Omniasig, cu câte 5.000 lei, ultimii doi pentru situaţia înregistrată la fosta BCR Asigurări. De asemenea, Dumitru Dobrota, şef Departament Daune la Carpatica Asig, a fost sancţionat cu avertisment scris. (ALEXANDRU SÂRBU)
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.11.2012, 19:45)
Bravo d-le Gurzau
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.11.2012, 19:47)
Acu ai realizat ca raspunderea membrilor consiliului CSA e colectiva??????????