Adrian Oroş, ministrul Agriculturii a susţinut, la un post de televiziune, că soluţia pentru problema forţei de muncă calificată în agricultură o reprezintă învăţământul profesional dual. Declaraţia acestuia este motivată de lipsa specialiţtilor în domeniu în ultimii ani, relatează Agerpres.
Oroş a afirmat: "Este un deficit de forţă de muncă calificată în acest domeniu. Liceele agricole acelea care existau şi formau specialişti cu studii medii, şcolile profesionale, au cam dispărut şi asta este o constatare pe care o facem de câţiva ani, dar mai acut se simte de 2-3 ani, pentru că mai existau vechii agricultori care aveau o calificarea şi care ştiau să facă lucruri, dar între timp s-au pensionat. Pe de altă parte, trebuie să recunoaştem că în unele zone din agricultură şi industrie alimentară se lucrează cu tehnologii foarte performante şi aici trebuie să vină oameni mai tineri care învaţă mai uşor să facă lucrurile. Este un deficit fantastic de forţă de muncă", conform sursei menţionate.
De asemenea, ministrul a subliniat că liceele agricole nu reprezintă o soluţie. El a explicat că învăţământul dual ar favoriza creşterea specialiştilor pe piaţa muncii, dar acest lucru depinde de intervenţia autorităţii publice locale, a inspectoratelor scolare şi a fondurilor.
Acesta a declarat: "Agentul economic pune toată baza practică la dispoziţie şi elevul respectiv lucrează cu capacităţi, cu metode şi cu tehnologii din 2020. Noi dacă am cumpăra acum un tractor sau o fermă sau nişte animale şi le dăm unui liceu, în primul rând nu le-ar putea gestiona şi peste câţiva ani deja tehnologia respectivă ar fi trecută şi ar trebui să cumpărăm, din bani care nu există, alte tehnologii, alte tractoare, alte animale, ori practica se poate face în ferma care există şi care rezistă şi peste un an şi peste doi sau trei ani. Deci acest învăţământ dual care funcţionează în toată Europa este la îndemână", potrivit Agerpres.
Adrian Oroş a dat drept exemplu parteneriatul realizat în comuna Râciu, din Mureş, unde liceul a înfiinţat o clasă de agricultură şi una de mecanizare.
"Este un exemplu, dar se pot face asemenea, nu neapărat licee, în prima fază şcoli profesionale, pentru că există o cerinţă din partea fermierilor şi o cerinţă din partea copiilor de a activa în acest domeniu. Pe de o parte îi asigură o pregătire foarte bună, iar pe de altă parte şi inserţia pe piaţa muncii. Păi, ei de a doua zi sunt angajaţi. De către cine? Exact de către cei care i-au pregătit. Diploma aceea de carton are o acoperire reală. Din păcate, mai ales în zona tehnică, nu îţi oferă întotdeauna nişte competenţe foarte bune", potrivit Agerpres.
1. Profesional???
(mesaj trimis de anonim în data de 30.11.2019, 22:58)
Străinii NE concurează că au SUPERIOR!!!!