Rezultatul operaţional a crescut cu 19,8% (sau 269,9 milioane lei) faţă de S1 2009 până la 1.634,0 milioane lei (391,2 milioane EUR) pe baza generării continue de venituri si a îmbunătăţirii controlului costurilor. Rezultatul a avut drept principal motor cresterea venitului operaţional (majorat cu 183,6 milioane lei sau cu 8,1% faţă de S1 2009) combinată cu diminuarea cheltuielilor operaţionale (în scădere cu 86,3 milioane lei sau 9,7%) în contextul aprecierii leului (0.72% apreciere medie faţă de EUR) si a unei rate a inflaţiei încă ridicată. Profitul net după impozitare si plata intereselor minoritare s-a ridicat la 488,5 milioane lei (117,0 milioane EUR) în scădere cu circa 19,5% faţă de S1 2009, cauzată în principal de costurile mult mai mari cu provizioanele ca urmare a contracţiei economice, care are un impact major asupra pieţei si a clienţilor BCR.
Raportul cost/venit s-a îmbunătăţit la 32,9% de la 39,5% în S1 2009. Rentabilitatea capitalului (ROE) s-a diminuat la 14,3% cum era de asteptat în contextul menţinerii unui mediu economic dificil.
Formarea creditelor neperformante (NPL) a încetinit în S1 2010 odată cu revenirea pieţei retail contrabalansată însă de cresterea pe segmentele IMM si microîntreprinderi - rata de acoperire a creditelor neperformante se menţine la un nivel confortabil de 128% (garanţii si provizioane). Evoluţia NPL a determinat Costuri de risc de 974,7 milioane lei, cu 24,5% mai mari decât in S1 2009 dar in
scădere comparativ cu S2 2009 .
BCR si-a menţinut cota generală de piaţă în cea mai mare parte susţinută de cresterea creditării pe zona corporate, în timp ce creditarea retail a fost încetinită de scăderea abruptă a cererii eligibile.
Banca are o poziţie puternică în ceea ce priveste lichiditatea si baza sa de capital.
"BCR a continuat sa demonstreze capabilitatea de a se adapta unor situaţii de piaţă dificile. Foarte probabil aceste condiţii vor continua sa îsi producă efectele in al doilea semestru din 2010. BCR este bine pregătita pentru a face fata situaţiei si va continua sa îsi sprijine clienţii pe parcursul acestei perioade dificile. " a declarat Dominic Bruynseels, CEO al BCR.
În S1 2010 profitul operaţional al Grupului BCR a crescut cu 19,8% de la 1.364,1 milioane lei (324,2 milioane EUR) la 1.634,0 milioane lei (391,2 milioane EUR), ca rezultat al cresterii semnificative a venitului operaţional combinată cu un control eficient al costurilor.
Venitul operaţional s-a majorat cu 8,1% de la 2.253,2 milioane lei (535,5 milioane EUR) la 2.436,8 milioane lei (583,4 milioane EUR). Principalul motor al acestei îmbunătăţiri a fost cresterea puternică a venitului net din dobânzi la nivelul Grupului BCR (cu 9,7% sau 167,9 milioane lei) până la 1.905,5 milioane lei (456,2 milioane EUR) desi s-a aflat sub presiunea generată de diminuarea ratelor dobânzilor si a volumelor mai reduse faţă de S1 2009.
Venitul net din taxe si comisioane a fost destul de stabil înregistrând o usoară scădere anuală cu numai 2,9%, reflectând nivelul încă redus al cheltuielilor de consum ale clienţilor, care se suprapune cu strategia BCR de a încuraja clienţii să utilizeze tranzacţiile fără numerar, mai ieftine si mai comode.
O contribuţie pozitivă la venitul operaţional a rezultat din cresterea semnificativa a venitului net din tranzacţionare care a crescut cu 12,6% fata de anul precedent, de la 198,5 milioane RON la 223,5 milioane RON, beneficiind de o rata de schimb favorabila.
Cheltuielile operaţionale au coborât cu 9,7% de la 889,1 milioane lei (211,3 milioane EUR) la 802,8 milioane lei (192,2 milioane EUR), ca rezultat al administrării mai bune a costurilor, bazată pe implementarea unor programe si acţiuni dedicate de eficientizare, în contextul unei rate a inflaţiei în continuare ridicate cu impact negativ asupra cheltuielilor administrative. BCR a continuat investiţiile în "costurile bune" care aduc valoare pentru clienţi, cum sunt extinderea reţelei de unităţi (+16 noi unităţi crestere anuală), dezvoltarea canalelor alternative de distribuţie si a activităţii de carduri, precum si dezvoltarea IT.
Profitul înainte de impozitare a scăzut cu 19,7% la 585,1 milioane lei (140,1 milioane EUR) în principal din cauza cheltuielii mai mari cu provizioanele, care, la rândul ei, este generată de contracţia economiei care are un impact negativ major asupra clienţilor BCR. Profitul net consolidat după impozite si plata intereselor minoritare se ridică la 488,5 milioane lei (117 milioane EUR) cu 19,5% mai mic comparativ cu S1 2009.
BCR a realizat o ajustare a provizionării riscurilor corespunzătoare mediului economic în continuare
dificil.
Ritmul de formare a NPL s-a diminuat în S1 2010 pe fondul reducerii ratelor de dobândă, al stabilizării monedei naţionale si al reducerii provizioanelor pentru creditele retail negarantate. Costurile nete cu provizioanele de risc pentru credite si avansuri a totalizat 974,7 milioane lei (233,4 milioane EUR) conform asteptărilor pe fondul constrângerilor resimţite în special de IMM-uri in ceea ce priveste fluxurile de numerar si lichiditatea. Valoarea cheltuielii cu provizioanele arată o evoluţie pozitivă a costurilor de risc comparativ cu S2 2009, chiar dacă este mai mare decât cea din S1 2009.
Portofoliul de credite a evoluat relativ bine, în condiţiile date - NPL s-au menţinut la un nivel suportabil, de 14,7% din portofoliul de credite acordate clienţilor (credite trase) de la 13,1% la sfârsitul anului 2009. Grupul BCR se bucură de o rată de acoperire a creditelor neperformante de aproximativ 128% (garanţii si provizioane).
BCR a continuat să se concentreze pe găsirea soluţiilor potrivite pe termen lung pentru reorganizarea si restructurarea creditelor restante, susţinându-si astfel într-o manieră proactivă clienţii din ambele segmente retail si corporate pentru a face faţă condiţiilor dificile de pe piaţă. Banca se străduie să identifice din timp necesităţile clienţilor săi pentru a-i ajuta să îsi ajusteze strategiile de finanţare si să îsi administreze bugetele astfel încât să prevină incidentele de neplată. În acelasi timp, BCR are o abordare prudentă a creditării, adaptată climatului operaţional actual.
Activele totale ale băncii s-au menţinut relativ stabile - a fost doar o crestere usoară de la 64.526,9 milioane lei (15.231,9 milioane EUR) la 31 decembrie 2009 la 65.572,9 milioane lei (15.005,2 milioane EUR) datorita unei performante îmbunătăţite in T2 2010.
În S1 2010 portofoliul total de credite a evoluat conform asteptărilor. Volumul cumulat al împrumuturilor acordate clienţilor (înainte de provizioane, IFRS) s-a majorat puţin, cu 2,5%, până la 47.689,5 milioane lei (10.912,9 milioane EUR) de la 46.514,1 milioane lei (10.979,9 milioane EUR) la finele S1 2009 si este în continuare bine echilibrat pe segmente de clienţi si industrii.
BCR si-a consolidat poziţia la aproximativ 22% cota de piaţa, conform strategiei sale de afaceri si management al riscurilor.
Creditarea corporate s-a majorat cu 7% în sold faţă de perioada similară din anul trecut susţinută de necesarul de capital de lucru al companiilor si de cererea de finanţare din partea administraţiilor locale, BCR menţinându-si poziţia dominantă pe segmentul finanţării municipalităţilor (peste 75% cotă de piaţă).
Portofoliul de credite retail (inclusiv microîntreprinderile) s-a majorat usor cu 0,4% in concordanta cu evoluţia pieţei si a veniturilor consumatorilor. Creditele garantate (credite de consum garantate si ipotecare) au continuat să crească moderat având ca principal motor programul Prima Casă care a fost insă contrabalansat de declinul creditării negarantate. Impactul pozitiv al programului "Prima Casă" este de asteptat să continue, deoarece BCR este cea mai activă bancă din program - BCR a acordat credite în programul Prima Casă în valoare totală de peste 377,4 milioane EUR, din care 222,4 milioane EUR trase în 2010 - beneficiind de lichiditatea bună, excelenta capacitate de distribuţie si de oferta la costuri atractive.
Cota de credite în monedă naţională din portofoliul BCR - de circa 41,5% din total credite - a scăzut in comparaţie anuală datorita cererii scăzute pentru credite de consum (cele mai multe denominate in RON). Creditele în valută sunt denominate în EUR (56% din total portofoliu) si USD (2,6%).
Creditele acordate clientelei corporate reprezintă 52.5% din total portofoliu în timp ce creditele retail (inclusiv microîntreprinderile) sunt 47,5%. Circa 69% din portofoliul total de credite constituie produse cu garanţii, iar 31% sunt credite negarantate.
Soldul depozitelor de la clienţi a rămas relativ stabil înregistrând o usoara scădere cu 0,7% până la 35.578,3 milioane lei (8.141,5 milioane EUR) de la 35.824,9 milioane lei (8.456,6 milioane EUR) la 31 martie 2009, în principal ca urmare a contracţiei resurselor retail, dar, la nivelul Grupului BCR, diminuarea este echilibrată prin vânzarea altor produse retail de tipul produselor de economisirecreditare ale BpL, produselor de investiţii, schemelor de pensii. Banca si-a menţinut poziţia nr. 1 pe piaţă pe segmentul depozitelor primare. Depozitele clienţilor reprezintă principala sursă de finanţare a BCR, iar banca se bucură totodată de o susţinere puternică din partea băncii-mamă. În acelasi timp,
BCR a continuat în S1 2010 extinderea reţelei de unităţi, dezvoltând în acelasi timp canalele alternative de distribuţie ca urmare a unei strategii menite să încurajeze clienţii sa utilizeze tranzacţiile fără numerar, mai ieftine si mai comode. BCR a deschis 7 noi unităţi în S1 2010 în amplasamente selectate, ajungând la o reţea retail de 668 unităţi la sfârsitul lunii iunie 2010 (+16 noi unităţi retail in ultimele 12 luni). BCR a dezvoltat cu succes funcţionalităţile serviciilor de Internet si Phone Banking, a continuat dezvoltarea activităţii de carduri si si-a extins gama de servicii prin ATM de asemenea. Se remarcă migraţia constantă de tranzacţii către online banking (aproape 1,92 milioane tranzacţii în S1 2010, o crestere de 239% fată de S1 2009) pe fondul ofertei BCR îmbunătăţite constant si a cresterii puternice a utilizatorilor canalelor alternative (+29% anual). BCR si-a consolidat poziţia de lider în domeniul Internet banking fiind premiată recent pentru cel mai mare număr de clienţi înrolaţi în 2009.
BCR a continuat si extinderea reţelei de ATM până la 2.225 unităţi, adăugând 82 noi aparate în S1 2010 (10% crestere anuală) îmbunătăţind totodată gradul de disponibilitate a ATM-urilor, precum si extinderea reţelei de POS la 17.331 unităţi operaţionale la comercianţi (3% crestere anuală).
BCR îsi consolidează poziţia de lider pe piaţa cardurilor de debit si credit - BCR a primit recent trofeul "Banca anului 2009" în industria română a cardurilor - atât ca număr cât si ca volum al tranzacţiilor, concentrându-se permanent pe inovarea produselor si serviciilor. Tranzacţiile cu carduri BCR efectuate la POS-uri pentru plata la comercianţi au crescut cu 26,79% ca număr si cu 18,8% ca volum, în timp ce tranzacţiile cu numerar la ATM-uri cu carduri BCR a scăzut cu 7,64% ca număr si cu 3,34% a volum, ca urmare a campaniilor speciale ale BCR de promovare a plăţilor electronice. În acelasi timp,
reţelele BCR de POS si ATM au înregistrat o crestere a tranzacţiilor cu carduri (indiferent de banca emitentă ) - tranzacţiile la POS-uri au crescut cu 182,22% ca număr si cu 132,05% ca volum, în timp ce la ATM-urile BCR numărul total de tranzacţii a crescut cu 3,54% iar volumul tranzacţiilor a crescut cu 1,74%.