ALEXANDRU PĂUNESCU, CSALB: "Băncile vor dori să se înţeleagă cu clienţii decât să preia mii de apartamente în contul datoriei"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 16 februarie 2017

"Băncile vor dori să se înţeleagă cu clienţii decât să preia mii de apartamente în contul datoriei"

Băncile vor fi dispuse să ajungă la o înţelegere cu clienţii, având în faţă perspectiva preluării câtorva mii de apartamente în contul datoriilor, este de părere Alexandru Păunescu, preşedintele Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Opinia domniei sale vine în contextul în care, atât Asociaţia Română a Băncilor (ARB), cât şi administratorii Grupului clienţilor cu credite în franci elveţieni (GCCC) le-au recomandat clienţilor să se adreseze CSALB şi băncilor să meargă la negocieri prin intermediul acestei entităţi, în vederea soluţionării amiabile a litigiilor din contractele de credit.

Domnul Păunescu a subliniat: "La Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar vin din ce în ce mai multe solicitări de rezolvare amiabilă a diferendelor apărute în contractele de credit în CHF. Ne aşteptam la acest trend şi suntem pregătiţi din punct de vedere logistic să le facem faţă. Sper ca şi consumatorii şi comercianţii să aibă maturitatea să se aşeze, în sfârşit, la masa negocierilor prin intermediul unui conciliator CSALB. După tot ce s-a întâmplat în ultimii ani, cred că băncile vor fi dispuse să ajungă la o înţelegere, având în faţă perspectiva preluării câtorva mii de apartamente în contul datoriilor. De asemena, după constatarea impreviziunii în cazul dării în plată, băncile ar putea găsi alternative mai avantajoase pentru clienţi, poate chiar reducerea soldului. Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar ar putea avea un rol important în renegocierea contractelor şi în găsirea unei soluţii care să fie acceptată atât de clienţi, cât şi de bănci".

Până în prezent, aproape 40 de consumatori au reuşit, prin CSALB, să-şi rezolve litigiile cu băncile şi IFN-urile cu care aveau o relaţie contractuală, subliniază un comunicat de presă. Dintre acestia, niciun consumator nu a contestat până acum soluţia propusă de conciliator. Deciziile au fost pronunţate, în medie, în timp de 30 - 40 de zile, termenul maximal fiind de 90 de zile.

În acest moment, sunt 275 de cereri trimise de consumatori către CSALB, aflate în diverse stadii de analiză sau soluţionare.

Cele mai frecvente solicitări adresate de consumatori sunt legate de comisioanele aplicate la soldul creditului, de dobânzile considerate de consumatori ca fiind mărite în mod abuziv sau mult peste nivelul actual, de clauze calificate de către consumatori ca fiind abuzive, de aplicarea unor dobânzi penalizatoare, de restituirea sumei ce a rezultat din majorarea marjei dobânzilor sau din reducerea marjei şi îngheţarea cursului valutar la data încheierii contractului de credit.

Alexandru Păunescu a precizat, anul trecut, la şase luni de la funcţionarea Centrului: "Am ajuns la concluzia că nevoile oamenilor care derivă din litigiile cu instituţiile financiar bancare şi nebancare sunt extrem de variate. Şi, indiferent că vorbim de litigii însemnate financiar sau doar simbolice, ele sunt la fel de importante pentru consumatori, asemeni nevoii de a le rezolva".

CSALB anunţă cea mai rapidă soluţionare dintre un client şi o bancă

CSLB anunţă că a finalizat cea mai rapidă soluţionare a unui conflict dintre un client şi o bancă, perioada în care a fost rezolvat litigiul fiind de nouă zile.

Comunicatul CSALB menţionează: "Litigiul dintre o consumatoare din Bucureşti şi banca la care avea un credit de nevoi personale în lei s-a stins amiabil în doar 9 zile. Este vorba despre o doamnă de 69 de ani care a depus o cerere la sediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, prin care a solicitat eliminarea unui comision de administrare aplicat la soldul creditului şi recuperarea sumelor plătite pe acest comision în ultimii 3 ani. În urma procedurii SAL cu soluţie propusă, conciliatorul CSALB a obţinut eliminarea comisionului din contractul de credit şi plata unor despăgubiri în valoare de 3.200 de lei, sumă cu care a fost achitat creditul în avans (consumatoarea mai avea de plătit rate lunare încă un an şi jumătate).

Soluţionarea acestui dosar a fost cea mai rapidă de până acum". CSALB a mai prezentat, succint, alte două cazuri de conflict dintre clienţi şi bănci, rezolvate cu succes prin intermediul său: "Precedentele recorduri au fost înregistrate în lunile iulie şi august 2016. În 17 zile, litigiul dintre o consumatoare din Botoşani şi banca la care avea un credit s-a stins amiabil. Schimbul de documente şi informaţii a fost doar pe e-mail şi la telefon, deci clienta nu a fost nevoită să vină la Bucureşti. În acest caz, rata lunară i-a scăzut cu aproape 100 de euro (de la 330 la 234 de euro), comisionul de administrare a fost eliminat din contractul de credit, iar consumatoarea din Botoşani a primit şi 800 de euro despăgubire de la bancă.

În alt caz, în 21 de zile, unui domn din Bucureşti i-a fost eliminat comisionul de administrare aplicat la soldul creditului şi a primit înapoi o parte din banii plătiţi pe acest comision, bani cu care şi-a achitat, ulterior, tot creditul în avans".

Relaţia dintre bănci şi clienţii cu dificultăţi la plata ratelor se va derula în baza negocierii directe, este de părere Sergiu Oprescu, preşedintele Consiliului Director al Asociaţiei Române a Băncilor, acesta menţionând că "trendul este de negociere directă între bănci şi clienţi" şi că decizia Curţii Constituţionale a României (CCR) pe marginea Legii dării în plată "face trimitere la negocierea directă": "Noi nu putem să facem altceva decât să solicităm o accelerare a negocierilor şi utilizarea instrumentelor existente, cum ar fi CSALB.

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar reprezintă o soluţie viabilă de restabilire a echilibrului dintre consumatori şi instituţiile financiar-bancare, pentru consumatori procedura fiind gratuită şi limitată în timp la 90 de zile, susţine Alexandru Păunescu.

Finanţarea Centrului este asigurată de instituţiile financiar-bancare, suma stabilită în prezent fiind de 600.000 de euro pe an, însă conciliatorii nu vor fi plătiţi direct de bănci, ci vor fi remuneraţi prin intermediul Centrului, indiferent de soluţia dată, în favoarea clientului sau a băncii, a mai spus domnul Păunescu, menţionând că aceşti conciliatori sunt independenţi în relaţia cu instituţia financiară.

Centrul SAL este condus de un Colegiu de Coordonare format din cinci membri, câte unul de la BNR, ANPC, ARB şi asociaţiile de consumatori, iar unul independent, ales de ceilalţi patru.

Încă de la momentul înfiinţării acestei entităţi, în urmă cu circa un an, au apărut controverse legate atât de regulile sale de funcţionare, cât şi de membrii conducerii, de modul de finanţare a Centrului şi de selecţie a conciliatorilor.

În luna mai a anului trecut, de pildă, debitorii se plângeau că, la două luni după intrarea sa în vigoare, CSALB a schimbat regulile - dacă, iniţial, procedura CSALB sublinia că cel care alege conciliatorul este clientul bancar, de la începutul lunii martie, acest aspect s-a modificat, în prezent cel care conciliază disputele dintre bănci şi consumatori fiind desemnat de membrii CSALB.

Reprezentanţii CSALB ne-au specificat că decizia a fost luată de conducerea CSALB în vederea asigurării independenţei şi imparţialităţii specialiştilor desemnaţi.

Alexandru Păunescu ne-a spus, la vremea respectivă, că de soluţionarea propriu-zisă a litigiilor se vor ocupa conciliatorii, selectaţi pe baza unor criterii prevăzute în ordonanţa de înfiinţare a Centrului şi după o metodologie stabilită de conducerea entităţii, respectiv de Colegiul de Coordonare a CSALB.

Opinia Cititorului ( 11 )

  1. -La cata ostilitate si dusmanie crunta e la adresa bancilor te-ai astepta sa nu mai ia nimeni credit in tara asta, dar stau tinerii la coada la Prima Casa mai ceva ca moldovenii la moastele Chivutei.

    Si cica anul asta o sa fie omor mare ca de cand de fapt taierea garantiei de la 50 la 40% inseamna inca un credit in plus la 5 date. Deja pe forumuri ca softpedia, tpu si altele e tineretul tarii disperat sa bage cat mai repede dosarul sa prinda fonduri si case. Poate explica specialistii cum vine asta.  

    1. ca da stiu daca incepem de la Viena sau de la Chisinau. Important e ca dispar cinque miliarde juma din est si apar in vest😊 Singura intrebare Erste: Cine a inventat magia: Josephini sau Generalu...

      Singura intrebare Erste sau Singura intrebare Este; fi explicit maestre Bestea. 

    NU-I ASA CA ACEST PAUNESCU ESTE FINUȚUL LUI MAGAREL ISARESCU ??? SI FINUȚUL SE CONJUGA CU ANGAJATELE DE LA DIRECTIA JURIDICA... EEE PAI ORI SUNTEM GOLANI PANA LA CAPAT ORI NU MAI SUNTEM!!!

    Minunat...40 de cazuri rezolvare...in ritmul asta accelerat in vreo 1000 de ani se vor fi rezolvat aproape toate creditele in Chf.

    Nu intelegeti.ca majoritatea nu au incredere in voi? 

    1. Sau poate aia cu chf isi platesc ratele cinstit si asa cum si-au asumat in contracte. Poate si citesc contractele cu ocazia asta, ca dupa 10-11 ani ar cam fi cazul...

      Daca o instanta a dat o hotarare in acest sens ce rost are ostarea dvs?

      Sentinta a modificat contractul si punct. 

      PROSTACULE CAND AM LUAT CREDITUL CU UN CHF LA 2 RON SI IL PLATIM LA 4.2 RON CINE NU RESPECTA CONTRACTUL PROSTACULE.

      Tu nu respecti contractul ! Daca beleai bine ochii in contractul ala pe care l-ai semnat, ai fi vazut ca tu nu ai luat credit la 2 ron francul. Ci un credit in valuta al carui RISC valutar TI L-AI ASUMAT !!! Ai de capu' vostru de....

      [Fragment eliminat, conform regulamentului.] ca si l-a asumat? I-ai citit tu contractul, ai vazut tu ca spunea ceva de vreun risc? Sau aia de inventara directiva 17 o facura numai asa ca au visat intr-o noapte? Bai baiatule, du-te si te ocupa de lucruri serioase, lasa postaceala.

      Unde scrie ca riscul valutar e 100% al bancii? In ce pargraf scrie ca pe creditat nu il intereseaza cursul valutar? E undeva in vreun contract scris asa ceva [Fragment eliminat, conform regulamentului]?

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb