Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) va ajuta România să se dezvolte din punct de vedere economic şi social, iar acest lucru va duce implicit la o creştere accelerată a firmelor româneşti, conform unui comunicat remis redacţiei. Odată cu această ascensiune, în unele firme ar putea apărea oportunităţi perfecte pentru cei tentaţi să obţină mai mulţi bani prin mijloace frauduloase, afirmă avocata Alina Roşca, fondator şi partener în cadrul Casei de Avocatură TGS România - Roşca Law Office.
Alina Roşca: "Cu toţii ne uităm şi ne întrebăm ce evenimente va aduce această toamnă şi care vor fi implicaţiile acestora. Cu siguranţă că nu putem să preîntâmpinăm tot ce se va întâmpla, dar măcar evenimentele care sunt previzibile pot fi luate în cal-cul. Unul dintre aceste evenimente este cu siguranţă legat de faptul că multe proiecte vor fi sprijinite de Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
PNRR va ajuta România nu numai să atingă ţinta impusă prin planul Comunităţii Eu-ropene pentru dezvoltarea economică a zonelor cheie precum mediul, socialul şi guvernarea, dar şi că firmele romaneşţi să crească.
Fondatorii şi managerii de companii trebuie să se întrebe dacă firma poate creşte alert
Întrebarea cheie pe care aceste firme trebuie să şi-o adreseze este dacă sunt pregătite să pună în aplicare astfel de planuri şi dacă sunt pregătite să crească într-un ritm alert.
De ce să ne punem o astfel de întrebare în loc să primim bani din PNRR?
Pentru că o creştere alertă precum şi sume mari primite într-o perioadă de timp relativ scurtă pot crea dezechilibre. Unul dintre cel mai certe va fi creşterea evaziunii în ca-drul firmei respective. În contextul în care costul vieţii a crescut şi nivelul de trai, indu-bitabil, va scădea, atunci ne vom întâlni cu situaţii în care se va crea o oportunitate perfectă pentru cei care sunt tentaţi să obţină mai mulţi bani prin mijloace frauduloase.
Vă veţi întreba cum este posibil să existe astfel de oportunităţi, mai ales în propria so-cietate comercială. Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să luăm în calcul trei elemente: oportunitate, stimulent şi realizare.
Ce poate duce la posibile fraude din partea angajaţilor
Oportunitatea apare ca urmare a faptului că procedurile existente sunt insuficiente sau sunt inaplicabile pentru că nu mai răspund noilor cerinţe.
Stimulentul este tocmai faptul că nivelul de trai este în scădere combinat, în multe ca-zuri, cu faptul că presiunea socială de a avea şi de a consuma cât mai mult ne îm-pinge de multe ori în direcţia greşită.
Realizarea este susţinută de faptul că deşi persoana respectivă ştie că este greşit ce face, totuşi îşi găseşte explicaţii în faptul că nu a fost tratată cum trebuia în cadrul so-cietăţii comerciale, nu a primit promovarea sau bonusul binemeritat sau pur şi simplu explicaţia "Toată lumea face aşa! De ce nu şi eu?"
Desi această schemă este "clasică", totuşi cred că în contextul faptului că inflaţia nu a mai atins astfel de cote de 40 de ani şi coroborat cu sumele mari de bani care vor veni prin PNRR va apărea o situaţie unică pentru un astfel de fenomen. Astfel, unii an-gajaţi vor fi tentaţi să nu respecte indicaţiile care sunt înmânate beficiarilor banilor din PNRR. Când ai un budget mai mult decât suficent şi nevoile tale personale au crescut devine tentat să îţi arogi parte din buget în mod direct sau sub formă de comision pentru facilitarea obţinerii poziţiei de furnizor cerută în cadrul proiectului pentru care au fost obţinute fondurile din PNRR.
Prevenirea prin regulamente şi proceduri - cheia pentru a opri fraudele
Acum că am identificat una dintre problemele care poate apărea, trebuie să vedem care ar fi rezolvarea, care, de fapt, este simplă - PREVENIREA. Am constatat în ultimul timp faptul că multe societăţi comerciale au regulamente interne, fişa postului, con-tracte individuale de muncă (şi contract colectiv de muncă), DAR acestea sunt de mul-te ori incomplete ori inaplicabile.
Mai mult decât atât, procedurile nu sunt respectate şi sunt luate în calcul doar când apar probleme serioase cu angajaţii, situaţii în care se observă că în multe cazuri an-gajaţii nu au luat la cunoştinţă procedurile interne şi activitatea lor urmăreşte doar într-o mică parte fişa postului. O altă meteahnă a sistemului românesc este faptul că salar-iatul este angajat pe un post, dar de fapt atribuţiile lui în cadrul societăţii comerciale sunt specifice unei poziţii complet diferite.
Un alt factor de risc este modelul apărut recent: munca prestată în altă parte decât loc-ul de muncă obişnuit. Deşi această metodă este foarte populară, ea nu este însă foarte bine implementată şi/sau reglementată în cadrul societăţilor comerciale. Acest lucru ne expune la evenimente care, din păcate, pot degenera în multiple litigii între angajaţi şi angajatori.
Managementul societăţii va fi expus la o multitudine de situaţii neprevăzute în contex-tul actual şi cel mai bine este să ia în serios lucruri precum reguli interne, modul de aplicare a acestor reguli, precum şi sancţiuni pentru a preîntâmpina nu numai neregu-lile, dar şi cheltuielile inutile.
Spre exemplu, în practică, în contextul actual, sunt des întâlnite bugetele dispropor-ţionate pentru târguri şi conferinţe sau costurile pentru locul în care se desfăşoară ac-tivitatea. Totodată, multe societăţi şi-au micşorat spaţiul pentru birouri gândind că mulţi salariaţi nu vor mai opta să lucreze de la sediu. Insă ulterior au fost puse în situaţia în care un număr substanţial de angajaţi să vrea să se întoarcă la muncă şi, prin urmare, au trebuit să găsească soluţii care de multe ori au presupus un cost mult mai ridicat decât cel pe care îl plăteau pentru birourile iniţiale deoarece piaţă imobiliară a speculat rapid oportunitatea.
Concluzionând, sunt convinsă că nu putem preveni toate situaţiile care vor apărea, dar cu siguranţă putem să preîntâmpinăm litigii lungi şi costisitoare cu angajaţii într-un moment în care acestea sunt susţinute de evenimentele actuale şi un număr tot mai mare de avocaţi care se implică în aceste acţiuni în instanţă pentru o plată "success fee", precum şi adaptarea la un nou stil de muncă (cea din locul pe care ţi-l doreşţi).
Dar, aşa cum ştim, orice exagerare a unui lucru bun îl transformă într-un lucru rău cu multiple consecinţe neplăcute. Sunt sigură că în afară de aceste situaţii, pe care le-am semnalat, fiecare dintre noi poate identifica multe altele care şi ele, la rândul lor pot fi prevenite, înainte de a ajunge să creeze prejudicii".
Alina Roşca, fondator şi partener în cadrul Casei de Avocatură TGS România - Roşca Law Office, este avocat cu peste 25 de ani de experienţă. Alina Roşca este specializată în domeniile real estate, wealth management şi drept comercial.