Piaţa externalizării creanţelor a scăzut cu 28%, anul trecut faţă de 2013, la 1,25 miliarde euro, în mare parte din cauza creanţelor externalizate B2C (business to consumer), potrivit Asociaţiei de Management al Creanţelor Comerciale (AMCC). Valoarea creanţelor colectate a urcat cu 24%, la 475 milioane euro, anul trecut faţă de 2013, în timp ce creanţele externalizate în intervalul 2011-2014 au creat o piaţă de colectare în creştere cu 12%. Valoarea creanţelor colectate a înregistrat o creştere cu 7%, în perioada 2011-2014.
În acest an, se preconizează că sectorul va fi constant, datorită stabilităţii pieţei şi a mediului politic. Piaţa de colectare a creanţelor este mixtă, distribuţia pe domenii de activitate fiind următoarea: B2C-60%, B2B-8%, Debt Purchase-32%, potrivit datelor asociaţiei.
"Dacă vorbim de creditele negarantate, trendul externalizării de creanţe este de scădere sau stabilizare în continuare", a declarat Georg Kovacs, preşedintele Asociaţiei de Management al Creanţelor Comerciale (AMCC), în cadrul unei conferinţe de presă.
Iancu Guda, membru AMCC, a menţionat: "Vedem o politică generalizată a banilor ieftini. E bine să avem bani ieftini, dar nu este suficient".
Domnia sa menţionează că, dacă în 2008 vedeam în economie 9 milioane de cereri de credit, în 2009 acestea au scăzut la 1 milion.
Pe segmentul persoanelor fizice, au fost înregistrate creanţe externalizate, în 2014, de 1,08 miliarde euro, iar în rândul companiilor au fost externalizate creanţe de 169,25 milioane euro.
Deşi numărul creanţelor externalizate pentru persoanele fizice a crescut cu 7,4%, la aproape 5,24 milioane cazuri, valoarea acestora a scăzut de la circa 1,65 miliarde euro. Valoarea medie a unei creanţe s-a redus de la 338 euro la 207 euro.
"Cu toate că piaţa de externalizare a scăzut cu 28%, veniturile colectate din creanţe s-au mărit pentru că încă mai colectăm din portofoliile achiziţionate în anii trecuţi. Însă, simţim o presiune pe preţurile de colectare", a explicat Kovacs.
Colectarea pe segmentul persoanelor fizice a consemnat un avans de 25%, anul trecut, la 432,25 milioane euro, în timp ce creşterea numărului de debite colectate a fost de 28%, la 4,18 milioane cazuri. Veniturile realizate de companiile de colectare a creanţelor au înregistrat, în 2014, o creştere cu 24%, la aproape 33,04 milioane euro, de la 26,72 milioane euro în 2013, iar veniturile obţinute pe zona persoanelor fizice au fost mai mari doar cu 3%.
"Companiile de colectare a creanţelor din România rămân concentrate pe etapa de colectare a creanţelor pe cale amiabilă, iar corespondenţa scrisă rămâne cea mai utilizată metodă pentru colectarea creanţelor în România", a mai spus Kovacs.
Cele 15 companii membre AMCC reprezintă aproximativ 80% din totalul pieţei de colectare a creanţelor.