Amsterdam îşi propune să crească speranţa de viaţă a locuitorilor săi prin diminuarea emisiilor de CO2.
Deşi în capitala Olandei există mai multe biciclete decât numărul de locuitori, iar oraşul are o reţea foarte bine pusă la punct dedicată bicicliştilor, se confruntă totuşi cu poluarea.
Astfel că, Amsterdam are planuri îndrăzneţe şi îşi propune să interzică toate vehiculele pe benzină şi motorină din oraş până în 2030. Totuşi, pentru a-şi atinge această ţintă, mai are doar un deceniu la dispoziţie să construiască infrastructura necesară pentru a alimenta un oraş de maşini electrice.
Planul autorităţilor din Amsterdam prevede ca începând de anul viitor anumite vehicule diesel să fie interzise din centrul oraşului. Începând cu anul 2022, autobuzele şi autocarele vor fi permise în centrul oraşului numai dacă au motoare electrice sau cu hidrogen, iar până în 2030, toate transporturile din oraş trebuie să fie fără emisii.
Viceprimarul Amsterdamului, Sharon Dijksma, a explicat, potrivit CNN: "Pentru Amsterdam, este o problemă de sănătate, cu obiectivele climatice ca omolog direct. Urmărim un aer curat pentru toată lumea din Amsterdam, făcând traficul fără emisii şi reducând emisiile din alte surse."
Autorităţile oraşului speră ca un aer mai curat să crească speranţa medie de viaţă a rezidenţilor cu trei luni şi să reducă emisiile de CO2 cu până la 9%.
Şi alte oraşe au început, deja, să diminueze numărul vehiculelor poluante. Paris, Madrid, Atena şi Mexic s-au angajat în 2016 să interzică vehiculele diesel până în 2025. Londra a început în acest an să impună taxe mari vehiculelor din centrul oraşului care nu res-pectă standardele stricte de emisii, iar mai multe oraşe din Germania au impus deja restricţii vehicule diesel.
Amsterdam are în prezent cinci zone cu emisii reduse, unde vehiculele care provoacă cea mai mare poluare sunt interzise. Aceste zone vor fi extinse, iar reglementările se vor înăspri.
Rezidenţii sunt încurajaţi să apeleze la vehicule electrice prin programe şi subvenţii auto-share. Oraşul anticipează că alimentarea atâtor vehicule electrice noi până în 2025 poate necesita de 23.000 de puncte de încărcare.
Amsterdam are deja aproximativ 3.000 de puncte de încărcare în locurile de parcare publice. Până la 1.000 de noi puncte de încărcare sunt instalate pe străzile oraşului şi oricine cumpără o maşină electrică va putea solicita un punct de încărcare în vecinătatea sa.
Vattenfall, o companie europeană care produce energie eoliană şi solară, furnizează Amsterdamului puncte de încărcare pentru locuinţe, întreprinderi şi locuri publice.
"Suntem primii din lume care realizează acest lucru pe scară largă", a declarat Pieter van Ommeren, şeful de mobilitate electronică al lui Vattenfall.
Dar încărcarea electrică pe scară largă aduce propriile sale provocări. Dacă întregul oraş ar dori să îşi încarce vehiculele în acelaşi timp, sistemul s-ar defecta, spune Ommeren. Prin urmare, Vattenfall creşte flexibilitate, pentru a face faţă schimbărilor cererii.
"Dacă există o cerere mare de energie electrică într-o anumită zonă, încetinim încărcarea maşinilor electrice în acea zonă", a explicat el.
În prezent, există aproximativ 17.000 de maşini electrice în Amsterdam, dar care ar putea creşte de până la patru ori în următorii trei ani, potrivit Vattenfall.
Multe servicii de taxi şi transport au devenit deja electrice, dar nu toţi proprietarii de maşini private îşi pot permite comutarea.
Dijksma recunoaşte provocarea.
"Avem nevoie de maşini ieftine cu emisii zero şi, de asemenea, de o piaţă second-hand până în anul 2025", spune ea, adăugând: "Avem nevoie de multe lucruri în acelaşi timp, dar sunt optimistă şi cred că există voinţa politică de a reuşi şi există, de asemenea, o voinţă a societăţii de a reuşi".