UNICEF a avertizat azi, într-un nou raport, că pandemia de COVID-19, aflată în pragul celui de-al doilea an, prezintă numeroase consecinţe grave pentru copii. Potrivit analizei UNICEF, adolescenţii şi copiii reprezintă 1 din 9 cazuri de COVID-19.
Publicat înaintea Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului, Averting a Lost COVID Generation[Prevenirea pierderii unei generaţii din cauza COVID] este primul raport al UNICEF ce descrie pe larg numeroasele consecinţe gravepentru copii, pe fondul prelungirii pandemiei. Acesta arată că, deşi copiii infectaţi prezintă simptome uşoare, numărul infectărilor este în creştere, iar impactul pe termen lung asupra educaţiei, nutriţiei şi bunăstării poate afecta viaţaunei generaţii întregi de copii şi tineri.
"De la începutulpandemiei de COVID-19, circulă constantun mit potrivit căruia copiii sunt rareori afectaţi de această boală. Este cât se poate de neadevărat",a afirmat Henrietta Fore, Directorulexecutiv al UNICEF. "Copiii se pot îmbolnăvi şi pot răspândi boala, dar acesta este doar vârful aisbergului pandemic. Întreruperea serviciilor cheie şi creşterea vertiginoasă a ratei de sărăcie reprezintă cel mai mare pericol pentru copii. Cu cât durează mai mult criza, cu atât impactul ei asupra educaţiei, sănătăţii, nutriţiei şi bunăstării copiilor va fi mai profund. Viitorul unei generaţii întregi este în pericol".
Potrivit raportului, în data de 3 noiembrie, în 87 de ţări ce deţin date dezagregate în funcţie de vârstă,copiii şi adolescenţii sub 20 de ani reprezentau unuldin nouăcazuri de COVID-19, adică 11% dintre cele 25,7de milioane de infectări raportate de către aceste state. Este necesară o mai mare fiabilitate a datelor dezagregate în funcţie de vârstăreferitoare la infectări, decese şi testăripentru a înţelege mai bine impactul crizei asupra copiilor celor mai vulnerabili şi pentru a ghida intervenţiile.
Raportul menţionează că, deşi copiii pot transmite virusul altor copii şi persoanelor mai în vârstă, există puternice indicii care arată că, în cazul în care se aplică măsuri de siguranţăelementare, beneficiile nete ale continuării activităţii şcolilor sunt mai importante decât costurile implicate de închiderea lor. Şcolile nu reprezintă unul dintre principalele mijloace de transmitere comunitară, iar copiii iau virusul mai degrabă în afara unităţilor şcolare.