Criza sanitară şi războiul de la graniţă au schimbat comportamentul de cumpărare al consumatorului român, susţine Anca Dobrescu, Managing Partner www.peprimapagina.ro. Printre altele, aceasta a subliniat, în cadrul unui communicat: "Toată lumea încercă să se adapteze la o viaţă în care incertitudinea este singura garanţie. Pandemia şi războiul ne-au învăţat că nu există o modalitate corectă de a răspunde la această stare constantă de nesiguranţă. Mai multe sondaje de opinie de peste ocean au evidenţiat faptul că 21% dintre respondenţi consideră că viaţa nu va mai reveni la normal niciodată.
Companiile din România care se adresează cumpărătorului român trebuie să afle cum arată acum consumatorul român şi să ştie ce trebuie să facă pentru a-l determina să cumpere. Pentru a atrage clienţi noi şi pentru a-i păstra, trebuie să cunoşti noile tipuri de consumatori online. Există câteva direcţii din ce în ce mai pronunţate de comportament format şi definitivat de pandemie, digitalizare şi, nu în ultimul rând, de război: consumatorul copleşit, consumatorul influenţat, consumatorul activist".
Aceasta spune că tipul de consumator copleşit include consumatori care au atât carieră, cât şi copiii şi care sunt copleşiţi de provocarea zilnică de a echilibra viaţa profesională cu cea personală. Aceşti consumatori sunt obosiţi, foarte ocupaţi şi mereu activi, chiar dacă lucrează de acasă. Îşi vor deschide mereu portofelele pentru brandurile care le oferă o mână de ajutor. Datele au arătat că au mai multe şanse să se confrunte cu următoarele nevoi: renovări majore sau construcţia unei noi locuinţe, au fost promovaţi sau urmează o promovare la job, cumpără a doua maşină sau o înlocuiesc pe cea actuală, caută să-şi refinanţeze un credit ipotecar.
Pe lista lor de cumpărături apar articole pentru casă, electrocasnice mari, jocuri şi jucării, produse de bricolaj, echipamente sportive şi de fitness.
Consumatorii copleşiţi au cu 158% mai multe şanse faţă de consumatorul mediu să cumpere un dulap sau un spaţiu de depozitare în perioada următoare. De asemenea, faţă de alte segmente de public au cu 45% mai multe şanse să cumpere alcool online, mai ales că 57% dintre acest tip de consumatori recunosc faptul că au mărit consumul de alcool la domiciliu în timpul pandemiei.
"Consumatorul copleşit este mai înclinat să cumpere produse care sunt prietenoase cu întreaga familie, amuzante şi/sau inovatoare. Le pasă mai puţin dacă achiziţia este rentabilă sau practică. Pentru consumatorii care au fost puternic loviţi de criza din 2020 şi 2021, totul se leagă de predicţia Forrester conform căreia utilizatorii vor căuta produse reconfortante care să le ofere o pauză de la incertitudinea prezentului. 44% preferă să cumpere online decât în magazine, 22% şi-au descărcat o aplicaţie mobilă a unui comerciant care oferă livrări online şi 14% urmăresc minimum un brand pe reţelele de socializare", a mai adăugat sursa citată.
Anca Dobrescu ne-a transmis: "Consumatorul copleşit petrece 20-40 de ore pe săptămână online, are şanse mai mari să urmărească brandurile pe reţelele de socializare faţă de consumatorul obişnuit şi urmăreşte ştirile de la televizor. Ascultă podcasturi, investeşte în abonamente pentru platforme de muzică şi streaming, caută informaţii şi recenzii pe YouTube şi petrece mai mult timp pe LinkedIn, TikTok şi Instagram şi mai puţin pe Facebook".
Un alt tip de consummator este cel influenţat - un tip de utilizator care verifică recomandările din social media, experţii şi influencerii de pe Instagram, TikTok şi YouTube în procesul de cumpărare. Datele arată că acest tip are mai multe şanse să se confrunte cu următoarele evenimente de viaţă: apariţia unui copil sau căsătoria, obţinerea unei noi specializări, prin intermediul unui curs online.
Pe lista sa de cumpărături apar echipamentele sportive şi/sau de fitness, ceasurile şi bijuteriile, sistemele audio pentru casă, mobila de bucătărie, articole pentru casă.
Un cumpărător influenţat are cu 50% mai multe şanse să aibă pe lista de dorinţe un fotoliu şi cu 70% mai multe şanse un scaun de tip otoman.
"Consumatorul influenţat este mai atras de produse care economisesc timp, sunt populare şi care arată foarte bine. Îi pasă mai puţin dacă achiziţia este uşor de utilizat sau luxoasă. Este mai inspirat să cumpere la recomandarea unui influencer, aşa că nu este surprinzător că este tentat de produsele la modă, atractive şi convenabile. Acest tip este cu 59% mai condiţionat în decizie de conţinutul din reţelele sociale, considerându-le cea mai importantă surse de informare pentru alegerile vestimentare. 34% din acest grup au venituri medii şi 4 din 5 caută cel mai bun preţ. Deşi au o listă lungă de dorinţe, au un buget destul de limitat, ceea ce înseamnă că prezintă o tendinţă cu 13% mai mare de a folosi cupoane sau coduri de reduceri", explică Anca Dobrescu.
Aceasta apreciază că 55% dintre consumatorii influenţaţi petrec peste 20 de ore pe săptămână online şi preferă să urmărească reţelele de streaming favorite pe telefon. Aceşti consumatori sunt conectaţi la toate reţelele de socializare şi urmăresc în mod constant 2-3 influenceri. Industria ospitalităţii, cea de frumuseţe sau magazinele online cu produse la preţuri accesibile ies mereu câştigătoare când se adresează acestui tip de consumatori.
Consumatorul activist (al treilea tip de consumator) acordă prioritate responsabilităţii sociale şi este dispus să plătească mai mult în baza unor principii comune sau pentru a sprijini anumite organizaţii de caritate, care-şi tratează echitabil angajaţii şi/sau au implementate măsuri de protejare a mediului. De exemplu, acest tip de consumator preferă brandurile şi afacerile locale, produsele de tip BIO sau organizaţiile care sprijină refugiaţii. Sunt exact genul de consumatori care iniţiază boicotul brandurilor şi preferă să plătească mai mult pentru a-şi asocia banii cu o companie care reprezintă ceva. Niciodată nu cumpără doar o cutie de şerveţele, ci valorile de brand care se aliniază cu ale lor. Datele au evidenţiat faptul că acest tip de consum este asociat cu momentul căutării unui nou loc de muncă, adoptarea unui animal de companie, pornirea unei mici afaceri ori momentul în care copiii dau examenul pentru carnetul de şoferi.
Consumatorul activist cumpără articole pentru casă, pentru dormitor şi baie, muzică, filme, cărţi, căşti audio, electrocasnice pentru bucătărie.
Chiar dacă sunt concentraţi pe responsabilitate socială, nu înseamnă că nu cumpără de la corporaţii. Consumatorul activist are mai multe şanse să aibă un abonament la Netflix sau HBO, un card de loialitate la un lanţ de cafenele, un abonament plătit la Emag Genius sau Glovo Prime faţă de consumatorul obişnuit.
Consumatorul activist este atras de produsele care sunt durabile, prietenoase cu mediul, inovatoare şi eficiente din punct de vedere energetic. Îi pasă de lumea din jur şi doreşte ca brandurile de unde achiziţionează serviciile şi produsele să facă acelaşi lucru. 80% preferă să cumpere direct de la producători sau micii comercianţi. Apreciază lucrurile handmade, produsele artizanale şi afacerile de familie.
Acest grup are o reprezentare semnificativă în rândul consumatorilor generaţiei X şi Baby Boomer. 35% dintre ei au un venit mare spre foarte mare, ceea ce înseamnă că reprezintă un public de valoare. Îşi petrec timp în online, dar sunt mult mai selectivi cu reţelele de socializare şi conţinutul pe care-l preferă. Se regăsesc şi pe Facebook, pe grupuri private, pe YouTube, Reddit şi chiar pe Twitter. Sunt genul de consumatori care citesc mereu pagina Despre noi şi verifică riguros activitatea brandurilor în online, mai arată sursa citată.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Nicolae Moroianu Toncea în data de 06.07.2022, 19:22)
Dacă faceți plăti de 5-10$ în contul ratelor dvs oricât ar fi ele de mari (good will payments ) aveți un alibi f. bun în caz de proces instanta constată ca lipsa obiectiva a mijloacelor materiale și nu reaua voința...... etc. La nivel declarativ / public / oficios etc umanitatea nu poate fi aruncata la gunoi cum ar fi într-un gang......loc undeva fără martori etc.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.07.2022, 08:22)
N-au existat si acum 3 ani aceste tipuri de consumatori? Prezentarea situatiei actuale nu e suficienta pentru a argumenta asupra schimbarii comportamentului.