Un studiu de piaţă realizat de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) arată că 90% dintre utilizatorii de internet fix din România folosesc internetul de acasă pentru a căuta informaţii, a citi ştiri şi pentru a fi la curent cu diverse evenimente, în timp ce 77% dintre aceştia îl folosesc pentru a accesa reţele de socializare, potrivit unui comunicat remis azi redacţiei.
Datele arată că scopurile pentru care este utilizat internetul fix în gospodărie pot fi clasificate în patru categorii: informare, comunicare, activităţi recreative şi tranzacţii electronice.
În afară de nevoia de informare, utilizatorii din România accesează internetul fix de acasă pentru comunicare, 75% dintre respondenţi comunicând cu familia sau prietenii prin mesageria instant, iar 71% dintre aceştia prin schimbul de e-mailuri. Activităţile recreative reprezintă a treia categorie între interesele utilizatorilor de internet fix de acasă, după cum arată 61% dintre respondenţi care urmăresc online programe TV, clipuri video sau filme, dar şi 52% dintre cei chestionaţi care declară că accesează internetul fix de acasă pentru a juca jocuri online.
În schimb, studiul arată că mai puţini români folosesc de acasă internetul fix pentru a face cumpărături online (39%), precum şi pentru a face tranzacţii bancare sau pentru a plăti facturi prin Internet Banking (22%).
În ceea ce priveşte frecvenţa de utilizare, un român foloseşte internetul fix de acasă, în medie, 24 de zile pe lună. De asemenea, 74% dintre respondenţi îl accesează zilnic sau aproape zilnic (90% în cazul tinerilor între 16-24 ani), în timp ce 16% declară că îl folosesc de 2-3 ori pe săptămână, iar 4% o dată pe săptămână.
Studiul mai arată că internetul fix este accesat de acasă de obicei de pe un computer personal: 72% dintre români se conectează de pe calculator/desktop, 61% de pe laptop/netbook, în timp ce 43% accesează acest serviciu de pe smartphone şi 32% de pe tabletă.
Un alt dispozitiv prin intermediul căruia utilizatorii casnici au început să acceseze internetul este reprezentat de aparatele de tip Smart TV, utilizate în 9% dintre gospodării.
Atunci când îşi aleg o conexiune la internet, principalul criteriu de care utilizatorii ţin cont este cel financiar, pentru 66% dintre români fiind important preţul abonamentului. 62% dintre ei sunt interesaţi de stabilitatea conexiunii, în timp ce 48% de vitezele maxime de transfer oferite de furnizor.
"În context, amintim că pentru a identifica furnizorii de internet fix care răspund cel mai bine nevoilor proprii de comunicare, toţi aceşti utilizatori au la dispoziţie două instrumente create de Autoritate - Veritel.ro, aplicaţia prin care pot compara toate tarifele de internet fix disponibile pe piaţă în acest moment, precum şi Netograf.ro, site-ul unde pot măsura şi compara vitezele de transfer ale tuturor furnizorilor de internet fix din România", precizează ANCOM.
Studiul de piaţă despre utilizarea de acasă a serviciilor de internet fix în rândul populaţiei României a fost realizat pentru ANCOM de Mercury Research şi a fost folosit de Autoritate în analizele de piaţă derulate cu scopul de a evalua nivelul de concurenţă pe piaţa cu amănuntul a serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe. Cercetarea a fost realizată în perioada octombrie-noiembrie 2014, pe un eşantion de 1.469 de persoane care au şi folosesc conexiune de internet acasă, reprezentativ la nivel naţional pentru populaţia cu vârsta de peste 16 ani. Marja de eroare este de ±2.6%, la un nivel de încredere de 95%.