ANPC: Comisioanele pentru scrisorile de refinanţare bancară sunt incorecte

R.P.
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 5 iunie 2008

ANPC: Comisioanele pentru scrisorile de refinanţare bancară sunt incorecte

Comisioanele percepute de bănci în cazul scrisorilor de refinanţare, care pot ajunge şi la 150 de euro, reprezintă o practică comercială incorectă, iar persoanele care s-au confruntat cu astfel de situaţii se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, a declarat, ieri vicepreşedintele ANPC, Gheorghe Ciubotaru, citat de Rompres. "Atragem serios atenţia băncilor că este o practică comercială incorectă şi că nu se procedează aşa, mai ales într-o ţară care a aderat la Uniunea Europeană. Aceste practici nu exis­tă în exterior, ele fiind interzise de mult în legislaţie", a precizat Gheorghe Ciubotaru, adăugând că ANPC va lua măsuri punctual pentru fiecare caz în parte.

El a explicat că acest comision introdus de bănci pentru eliberarea acelei scrisori de finanţare, care nu presupune altceva decât comunicarea în scris a soldului clientului res­pectiv, nu este introdus în contract. Mai mult, băncile oricum prevăd un comision de rambursare anticipată, iar ca să rambursezi ai nevoie de soldul contului.

Totodată, potrivit lui Ciubotaru: "Legislaţia românească spune clar că nu poţi pretinde, ca instituţie financiar-bancară, alte comisioane şi speze bancare, dacă nu sunt prevăzute în contract. Mai mult decât atât, eu cer acest sold ca să rambursez anticipat - pentru aceasta există în contract un comision de rambursare anticipată. Deci, eu nu pot rambursa anticipat, dacă nu îmi spui cât am de achitat. Şi pentru că îmi spui cât am de achitat, mai îmi iei un comision. Aceas­ta este o practică comercială incorectă, este o practică comercială agresivă împotriva clientului, pentru că îi limitează acestuia acţiunea pe piaţă, dreptul de a alege serviciile pe piaţa românească sau pe piaţa europeană - poate vrea să ia un alt credit la altă bancă în lume, cu o dobândă mai mică".

În opinia acestuia, indiferent de concurenţa existentă între bănci, nu trebuie aduse inconveniente clienţilor, iar băncile trebuie să "îşi facă treaba pe o piaţă concurenţială", oferind dobânzi atractive, pentru a-şi fideliza consumatorii şi nu să-i ţină cu forţa.

"A-i pune o taxă în plus când pleacă de la tine este ca şi cum l-ai ţine cu forţa. (...) Când vreau să fac o rambursare anticipată şi pretind băncii date despre sold, pentru ce mai îmi iei încă un comision pentru o hârtie, pentru că hârtia aia face parte din informaţia necesară pentru a putea achita creditul anticipat. Băncile justifică prin faptul că ar fi un alt serviciu. Care alt serviciu? Nu este legat de creditul meu, de contractul între părţi? Şi aici, şi Legea nr. 363/2007 sancţionează astfel de lucruri şi ordonanţa 99, care prevede clar că nu are voie să procedeze aşa, şi tragem un semnal de alarmă serios băncilor cu această ocazie", a afirmat Gheorghe Ciubotaru.

Potrivit legislaţiei în vigoare, instituţiile de credit nu pot pretinde clientului dobânzi, penalităţi, comisioane sau alte costuri şi speze bancare dacă plata acestora nu este stipulată în contract. Însă chiar dacă acest comision este prins în contract şi legislaţia prevede că nu poate plăti alte comisioa­ne, această clauză contractuală este abuzivă şi există o lege în România care reglementează şi clauzele contractuale abuzive, astfel că ne putem adresa instanţei, care să anuleze aceste clauze şi să pună părţile înaintea evenimentului respectiv de a majora un comision sau dobânzile unilateral.

"Pentru că acolo scrie foarte clar că dacă nu faci dovada că o clauză înscrisă într-un contract a fost negociată, ea este o clauză contractuală abuzivă şi băncile ar trebui să respecte legislaţia românească, inclusiv privind clauzele contractuale, care trebuie negociate cu consumatorii", a spus vicepreşedintele ANPC, adăugând că acum se analizează acest aspect şi urmează să se hotărască măsurile ce trebuie luate, inclusiv pe cale de contravenţie.

Gheorghe Ciubotaru este de părere că băncile ar trebui să-şi schimbe total atitudinea faţă de consumatori, pentru că acestea acţionează pe o piaţă unde există concurenţă, iar consumatorii au nişte drepturi care trebuie respectate şi, la încheierea unui contract, aceştia trebuie foarte bine informaţi, în faza precontractuală, asupra tuturor dobânzilor, comisioanelor şi a dobânzii anuale efective, dar şi asupra oricărui comision pe care l-ar putea plăti într-o anumită situaţie.

"Mai mult, pentru orice modificare, consumatorul ar trebui notificat, nu afişezi la poarta băncii că de mâine am mărit dobânzile. Îl notifici pentru a-i da posibilitatea să se retragă dintr-un contract, să se ducă la altă bancă ce acordă dobânzi mai mici, deci fiecare poate să-şi aleagă în cunoştinţă de cauză serviciul de care poate beneficia", a subliniat vicepreşedintele ANPC.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb