ANPC , un "cartof fierbinte " în mâna băncilor

Andreea Arcereanu
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 11 august 2008

ANPC , un "cartof fierbinte " în mâna băncilor

Iniţiativa legislativă a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) să protejeze consumatorii în relaţia cu băncile va fi supusă dezbaterii publice pe site - ul ins­tituţiei, potrivit lui Gheorghe Ciubotaru vicepreşedinte ANPC. Domnia sa a precizat că ANPC nu doreşte implementarea unei noi legi în domeniul protecţiei consumatorilor, ci completarea celei în vigoare.

Principalul obiectiv al demersului instituţiei este ca un contract de credit să fie formulat pe înţelesul clientului şi să nu mai includă costuri ascunse, după cum au declarat în mai multe rânduri reprezentaţii ANPC. Banca va trebui să pună la dispoziţie clientului contractul de credit timp de zece zile pentru ca acesta să aibă timpul necesar să ia o decizie.

Băncile au acuzat această propunere precizând că îngreunează procesul de creditare. ANPC a hotărât ca termenul de zece zile să poată fi diminuat la cererea clientului. Autoritatea doreşte ca dobânda anuală efectivă să fie afişată în contractul de credit, dar şi în spoturile publicitare ale băncilor şi ca modul de calcul al acesteia să fie unitar pentru toate băncile.

În cazul întârzierii la plata ratei la credit dobânda penalizatoare trebuie să se aplice numai la suma împrumutată fără a se percepe "dobândă la dobândă", apare în menţiunile ANPC, ne-a declarat Gheorghe Ciubotaru. Reclamaţiile clienţilor băncilor au devenit din ce în ce mai numeroase, după ce ANPC a amendat 14 bănci la începutul lunii iulie. Pe lângă condiţiile din contractul de credit, clienţii acuză şi practicile comerciale abuzive, a explicat Gheorghe Ciubotaru.

Unele bănci oferă o sumă de bani clienţilor în cazul în care mai aduc un client, a mai spus vicepreşedintele ANPC. Gheorghe Ciubotaru a adăugat că reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor au fost deschişi şi au acceptat unele propuneri din partea ANPC.

Radu Graţian Gheţea, preşedintele ARB ne-a declarat că iniţiativa ANPC reptezintă un "cartof fierbinte" în şedinţele din cadrul Asociaţiei alături de modificarea regulamentului privind creditarea persoanelor fizice.

"Ar fi foarte important ca modificările pe care le-am convenit cu ANPC să fie legiferate pentru că vom scăpa şi noi şi ei de acele reclamaţii în legătură cu plata diverselor costuri la bancă" a adăugat Radu Graţian Gheţea.

În urma discuţiilor cu Asociaţia Română a Băncilor, ANPC nu a renunţat la ideea că dobânzile variabile trebuie să fie exprimate în funcţie de un indice variabil şi de o marjă de profit a băncii care să rămână fixă. Comisioanele nu se pot majora pe durata unui contract de credit, mai precizează ANPC. În opinia lui Radu Graţian Gheţea, comisioanele fixe trebuie aplicate numai pentru serviciile menţionate la încheierea contractului de credit." Dacă prin legi, prin acte normative sau la solicitarea clientului, banca trebuie să presteze un serviciu suplimentar atunci este dreptul băncii să solicite comisionul respectiv şi este dreptul clientului să plece de la bancă, să se refinanţeze de la altă bancă dacă îl notificăm corespunzător", a explicat preşedintele ARB diferenţele de opinie dintre cele două instituţii.

Câteva din cele 14 bănci sancţionate de ANPC au contestat amenda în justiţie. Printre acestea a fost şi CEC Bank, bancă al cărei preşedinte este Radu Graţian Gheţea. Domnia sa ne-a explicat:"Amenzile se dau pentru cazuri punctuale, pe care nu le putem elimina. Noi vrem să eliminăm disputele de principiu. Disputa de principiu există în situaţia în care legea, care nu este foarte precisă, dă dreptul ANPC să amendeze băncile pentru orice deviere".

Iniţiativa legislativă în forma finală va fi înaintată spre aprobare la începutul lunii septembrie. Până atunci, ANPC va avea întâlniri cu ARB la nivel de preşedinţi, ne-a declarat Gheorghe Ciubotaru.

Controlul derulat precum şi reclamaţiile clienţilor indică faptul că situaţia nu este atât de roz în sistemul bancar, a explicat vicepreşedintele ANPC. Domnia sa a mai menţionat că autoritatea pe care o reprezintă aşteaptă finalizarea proiectului "Mediatorul Bancar" ( care presupune rezolvarea neînţelegerilor între clienţi şi bancă) precum şi codului de bune practici (în care se menţionează elementele care trebuie incluse într-un contract de credit).

În luna septembrie, ANPC va derula un control în Instituţiile Financiare Nebancare întrucât şi clienţii acestora au avut reclamaţii, a adăugat Gheorghe Ciubotaru. Vicepreşdintele ANPC a mai spus că recomandă consumatorilor să apeleze la bănci în cazul în care au nevoie de finanţare.

Principalele abateri ale băncilor sancţioante de ANPC au fost: comisioane introduse pe parcursul derulării contractelor, care nu erau menţionate la momentul încheierii acestora, tarifele mari pentru eliberarea unor adeverinţe, modificarea dobânzilor şi a comisioanelor fără notificare, tranzacţii bancare eronate, înregistrarea consumatorilor la biroul de credit pentru datorii pe care aceştia nu le aveau, deficienţe în funcţionarea cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor publicitare şi comportamentul grosolan al angajaţilor.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Am convingerea ca bancile cotizeaza din greu la ANPC ( si nu sunt singurele) , am 5 sesizari facute catre aceasta institutie in legatura cu un contract de credit BCR , daca on line pot crede ca nu au primit reclamatia, am trimis prin posta cu confirmare de primire si rezultatul este acelasi . Ce reclamam eu erau 2 clauze in contract care se bateau cap in cap , in una se spunea ca se platesc comisioane de rambursare anticipata iar in cealalta se spunea ca daca nu imi convine dobanda ( atunci cand ei o modifica) am termen 10 zile sa inapoiez toata suma plus dobanzile aferente. BCR a interpretat in favoarea sa aceste clauze si mi-a oprit comision, iar ANPC doarme de 1 an in post. Cred ca ar fi bine ca anumiti oameni din conducerea ANPC care au devenit prea strinsi in legaturile de rudenie cu securisto-comunistii de la BCR sa fie racoriti la RAHOVA. Am acest sentiment fiindca o alta sesizare cu mult mai mai putine probleme ( refuzul bancii BT de a raspunde in scris unei solicitari de credit) au trimis cazul imediat catre BNR ... Dar era vb de BT si nu de securistii de la BCR , intangibilii economiei romanesti ..... MAI BINE DESFINTEAZA ACEASTA RETEA DE SPAGARI CARE ORICUM NU FAC NIMIC PENTRU CETATENI!!!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb