Clienţii băncilor cărora nu le-au fost soluţionate denunţurile făcute în baza OUG 50/2010 la actele adiţionale contractelor de credit pot reveni cu plângeri la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Marius Dunca, preşedintele ANPC, ne-a spus că Autoritatea va reveni asupra respectivelor reclamaţii pentru a le analiza, după ce a revocat un Ordin intern al fostului preşedinte al ANPC, Bogdan Nica, ce reglementa modul de abordare a plângerilor referitoare la clauzele abuzive din contractele de împrumut.
Conducerea ANPC ne-a explicat: "În 2010, după ce a intrat în vigoare OUG 50 privind contractele de credit pentru consumatori, clienţii au avut la dispoziţie 90 de zile să denunţe actele adiţionale ale respectivelor contracte. Dacă în cele trei luni de zile nu făceau acest lucru, se considera că actele adiţionale au fost acceptate tacit. Doar că, după termenul de 90 de zile, au continuat să fie depuse plângeri care prevedeau existenţa unor presupuse clauze abuzive în conţinutul actelor adiţionale. Pe acest fond, în 2013, fostul preşedinte al ANPC a dat un Ordin, care are doar valoare internă, încercându-se o delimitare a plângerilor venite din partea consumatorilor.
Astfel, nicio reclamaţie prin care erau denunţate actele adiţionale contractelor de credit, după intervalul de trei luni de la intrarea în vigoare a OUG 50, nu au fost analizate, fiind catalogate ca nesoluţionate".
Potrivit surselor citate, aceste reclamaţii nu au fost foarte multe, iniţial, acestea devenind mai numeroase după izbucnirea problemei creditelor în franci elveţieni.
Domnul Dunca ne-a explicat: "Potrivit Ordinului intern 358/23.10.2013, în cazul în care erau reclamate clauze abuzive din contractele de credit, acestea erau analizate în vederea constatării suspiciunii de clauze abuzive şi înaintate în instanţă doar dacă erau formulate de petenţi care au denunţat actele adiţionale de aliniere la OUG 50/2010 privind creditele pentru consumatori. Pentru a evita discriminarea consumatorilor şi pentru a-i trata în mod egal, am revocat Ordinul 358/23.10.2013".
Prin revocarea acestui Ordin, comisarii ANPC vor cerceta toate reclamaţiile consumatorilor care acuză posibile clauze abuzive, chiar dacă au denunţat sau nu posibilele clauze abuzive din contractele de împrumut. Astfel, cei care au primit plângerile ca nesoluţionate pot reveni cu reclamaţii la ANPC.
"Există posibilitatea ca numărul reclamaţiilor referitoare la clauze posibil abuzive să crească, însă ne asumăm acest risc şi vom trata fiecare reclamaţie cu atenţie maximă", ne-a mai spus Marius Dunca.
Anul trecut, au fost înregistrate 1993 de petiţii ce reclamau posibile clauze, 23 fiind trimise instanţelor de judecată şi pentru 69 fiind întocmite procese verbale de constatate a contravenţiei, potrivit ANPC.
Din cele 1993 de reclamaţii, circa 20% au reprezentat denunţuri ale actelor adiţionale în baza OUG 50, ne-au mai spus sursele citate.
Marius Dunca ne-a precizat: "Toate cauzele trimise instanţei sunt introduse pe rolul Tribunalului Bucureşti şi urmează procedura prealabilă stabilită de Noul Cod de Procedură Civilă, urmând ca Autoritatea, după îndeplinirea acestei proceduri, să fie citată.
Clauzele abuzive constatate de către ANPC în cazul operatorilor economici/prestatorilor de servicii fac referire la decizia unilaterală de modificare a clauzelor contractuale cu privire la comisioane, dobânzi şi taxe.
Instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale.
Principalele aspecte reclamate sunt modificarea dobânzii contractuale de către finanţator, fără notificare prealabilă a consumatrului; perceperea comisioanelor; denunţarea unilaterală a contractului, fără preaviz şi nepermiterea utilizatorului să solicite despăgubiri".
OUG 50 a intrat în vigoare în 21 iunie 2010 şi s-a aplicat atât contractelor noi, cât şi celor aflate în derulare, indiferent de valoarea acestora.
În baza respectivei ordonanţe, din contractele de credit au fost eliminate o serie de comisioane şi costuri percepute de bănci în contractele de credit.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.03.2015, 11:40)
Aiurea! În baza respectivei ordonanţe, bancile si-au putut majora marjele fixe, cu acceptul ANPC, comunicat public. Nu au fost eliminate comisioane si costuri, nu pentu contractele in derulare.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.03.2015, 12:32)
In 2010, date fiind si pozitiile publice ale BNR si ANPC, pentru a nu risca o crestere a dobanzii la cote absurde (banca isi arogase acest drept, conform contractului), cei mai multi dintre debitori au semnat actele aditionale. Nivelul dobanzii si cel al marjei in 2010 erau CONSECINTA DIRECTA a clauzelor abuzive din contract, contestate acum de ANPC. Desi era clar stipulat ca marja ramane fixa pe TOATA durata contractului. ANPC trebuie sa cerceteze TOATE reclamatiile consumatorilor, indiferent ca au semnat sau nu actele aditionale. Respingerea sub motivatia semnarii actului aditional nu rezista, din moment ce si contractele, contestate acum de ANPC, au fost semnate.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.03.2015, 12:53)
Solutia generalizata pentru toate creditele este revenirea la marja initiala (profitul estimat de catre banca pentru contractul respectiv), chiar daca nu era clar stipulata in contract, calculata ca diferenta dintre dobanda variabila din contract si indicele de referinta LIBOR sau EURIBOR (costul creditului) din momentul semnarii contractului. Acesta a fost scopul directivei europene care a condus la aparitia OUG50/2010, aplicata la noi nu in beneficiul consumatorilor, ci al bancilor, cu complicitatea institutiilor statului.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.03.2015, 13:04)
Felicitari celor de la ANPC, felicitari domnule Dunca! Asteptam sa mergeti pana la capat. Luati la puricat si actele aditionale in urma aplicarii OUG50.