Care este diferenţa între arăturile de primăvară "realizate" cu MIG-21 şi cele cu F-35? Superioritatea tehnologică evidentă ne asigură că arăturile vor fi invizibile în cazul celui mai avansat avion de luptă de pe piaţă, care decolează şi aterizează de oriunde şi poate fi utilizat inclusiv sub apă.
Dar planificarea "arăturilor" cu F-35 nu este deloc o sarcină uşoară, în condiţiile în care avionul primeşte tot mai greu permisiunea de decolare, pe fondul costurilor exorbitante de întreţinere, care sunt determinate atât de lipsa componentelor, dar mai ales de lipsa tehnicienilor care au calificarea necesară.
Toate aceste deficienţe majore sunt reflectate atât în rapoarte oficiale din Statele Unite, cât şi în articole din presa internaţională, unde sunt subliniate problemele grave cu care se confruntă forţele aeriene care au comandat un număr mare de aeronave F-35, cum sunt cele ale Norvegiei şi Coreei de Sud.
În octombrie 2022, publicaţia The Diplomat scria că "surse din domeniul apărării sud-coreene îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu lipsa de fiabilitate a avioanelor de luptă F-35".
Date obţinute de un membru al comisiei parlamentare pentru apărare naţională arată un număr mare de defecţiuni semnificative într-un interval de 18 luni, defecţiuni care nu au permis aeronavelor F-35 să-şi îndeplinească misiunile.
"Ratele eşecurilor specifice ale misiunilor sunt de peste două ori mai mari decât cele ale avioanelor de luptă F-4 şi F-5, deţinute de Coreea de Sud din timpul Războiului din Vietnam", se subliniază în articolul de pe site-ul The Diplomat, în condiţiile în care avioanele F-35 au fost achiziţionate tocmai pentru a înlocui aparatele F-4.
Publicaţia mai subliniază că "scoaterea din uz a avioanelor F-35 ale Coreei de Sud pentru perioade care pot ajunge la câteva luni pun sub semnul întrebării viabilitatea acestor aparate într-o situaţie de război, când fiabilitatea ridicată este vitală".
Informaţii preluate de publicaţia Frontier India arată că Ministerul Apărării din Norvegia a recunoscut în faţa presei locale că are probleme cu recrutarea şi menţinerea personalului calificat pentru întreţinerea avioanelor F-35. În aceste condiţii, Norvegia trebuie să apeleze la specialiştii de la Lockheed Martin.
"Pregătirea unui specialist necesită timp, fiind necesari până la cinci ani, iar apoi este nevoie de mai mult timp pentru dobîndirea experienţei practice cu F-35", conform declaraţiilor experţilor norvegieni preluate de Frontier India.
În total, Norvegia a comandat 52 de avioane F-35, constituind cea mai mare achiziţie militară din istoria sa. Înţelegerea prevede că Oslo va primi anual şase avioane F-35 noi, iar ultimele vor fi livrate până în 2025.
Revista Military Watch Magazine (MWM) a scris recent că Norvegia a devenit prima ţară din lume în care "şi-a convertit în întregime flota de avioane de vânătoare pentru a opera aeronave de generaţia a cincea", însă "costurile sale operaţionale au depăşit cu mult estimările iniţiale, ceea ce a pus în mod repetat sub semnul întrebării capacitatea sa de a înlocui complet flotele de F-16".
Pe lângă problemele de întreţinere, MWM mai scrie că flota de F-35 prezintă şi probleme de securitate naţională, în condiţiile în care "a fost dezvăluit faptul că aeronavele colectau date sensibile despre piloţii norvegieni şi le trimiteau în Statele Unite".
Oare nu este posibil ca aceleaşi canale de transmitere a datelor să fie utilizate şi pentru controlul de la distanţă al avioanelor, astfel încât să fie redusă funcţionalitatea lor prin blocarea unor subsisteme, cum ar fi controlul focului?
Numeroasele probleme ale aparatelor F-35 au fost prezentate pe larg atât în documente ale armatei americane, cât şi în evaluările comisiilor din Congres.
Într-o evaluare oficială publicată de Biroul Responsabilităţi Guvernamentale (Government Accountability Office, GAO) în noiembrie 2022 se arată că mai bine de jumătate dintre cele 49 de tipuri de aeronave din dotarea armatei americane nu au atins rata capacităţii de executare a misiunilor între 2011 şi 2021.
Raportul include o listă separată cu cinci tipuri de aparate de zbor care se confruntă cu cele mai mari probleme din punct de vedere al ratei de executare a misiunilor. F-35, în toate cele trei variante ale sale, se află pe această listă scurtă, iar natura şi numărul problemelor este foarte apropiată de aceea a venerabilului avion de transport C-5M, care are o vechime de peste 50 de ani.
Publicaţia online AviationPros a preluat recent concluziile unui alt raport de la GAO, conform căruia motoarele avioanelor F-35 au fost "sub specificaţii încă de la început".
"Sistemul de răcire este suprasolicitat, ceea ce determină funcţionarea motorului dincolo de parametrii săi de proiectare", se arată în raportul de la GAO, iar "căldura suplimentară creşte uzura motorului, îi reduce durata de viaţă şi adăugă 38 de miliarde de dolari la costurile de întreţinere".
În august 2021, un articol Bloomberg arată ca "defectele de fabricaţie persistă pentru F-35, în ciuda faptului că au fost construite peste 800 de aparate".
După cum arată Defense Contract Management Agency din cadrul Pentagonului, "prea multe defecte de fabricaţie sunt descoperite doar după livrarea şi recepţia avioanelor".
În aprilie 2021, Clint Hinote, general-locotenent în cadrul Forţelor Aeriene ale SUA, a avertizat că "actuala versiune de F-35 este foarte puţin probabil să contribuie substanţial la confruntările viitoare din caza problemelor multiple privind performanţa". Tocmai din acest motiv, generalul Hinote susţine că "includerea flotei de avioane de luptă F-35A a Forţelor Aeriene în jocurile de război care simulează viitoarele conflicte de nivel înalt este lipsită de orice valoare".
Printre defecţiunile cel mai des întîlnite se numără vulnerabilităţile de securitate electronică şi cele de la nivelul sistemelor de calculatoare cu rol crucial în luptă.
"Pentagonul a subliniat în repetate rînduri că F-35 a suferit de o fiabilitate slabă, iar în cadrul unor audieri recente în Congres au fost criticate în special motoarele sale", mai scrie Military Watch Magazine.
Una dintre soluţiile propuse o reprezintă reproiectarea de la zero a motoarelor pentru F-35, care în prezent sunt echipate cu unităţi F135 de la Pratt & Whitney, o variantă modificată a motoarelor F119 de la F-22.
Ţări cum sunt Norvegia sau Coreea de Sud îşi pot permite să facă "greşeli" costisitoare prin achiziţia unor aparate precum F-35, care sunt inutile în războiul modern, după cum au recunoscut chiar înalţi oficiali militari americani, şi nu ajută decât la demonstrarea slugărniciei în faţa unui hegemon global care îşi pierde accelerat puterea doar din cauze interne.
Ceilalţi "aliaţi" ai Americii sunt nevoiţi să se împrumute masiv pentru astfel de achiziţii, în condiţiile în care "autorităţile" locale nu par să fie deloc îngrijorate de perspectiva imploziilor economice şi sociale sub povara datoriilor, mai ales când arăturile de primăvară şi toamnă se pot face şi cu tractoare la mâna a treia sau a patra, care pot funcţiona şi după impulsuri electromagnetice.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.06.2023, 10:44)
Daca asta e situatia ne dorim si noi cateva.Sa fim in rand cu lumea.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.06.2023, 14:53)
Sunt ca si masinile noi. Cu cat mai multa tehnologie pe ele, cu atat sunt mai sensibile. Binenteles nu ajuta nici goana constructorilor dupa reducerea costurilor de fabricatie.
Ma rog, or fi mai bune alea rusesti, nu?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.06.2023, 15:47)
Niet :))
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.06.2023, 17:39)
"Ministrul Dezvoltării:
70% din localități nu sunt racordate la rețeaua de gaze,
57% nu au canalizare,
si noi cumparam arme cu zeci de miliarde $
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.06.2023, 20:00)
Gresit, corect e "70% din localitati nu sunt racordate la reteaua de gaze" si noi exportam gaze
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.06.2023, 23:51)
Remarca fara logica