Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară a aprobat Regulamentul pentru modificarea şi completarea Regulamentului A.S.F. nr. 10/2015 privind administrarea fondurilor de investiţii alternative, conform unui comunicat, de presă
Potrivit sursei citate, noul cadru de reglementare în domeniul înregistrării şi condiţiilor de funcţionare ale AFIA care beneficiază de excepţia de la autorizare prevăzută de art. 2 din Legea nr. 74/2015 (e.g.: AFIA înregistraţi), introdus prin Regulamentul nr. 11/03.08.2021 pentru modificarea şi completarea Regulamentului A.S.F. nr. 10/2015, aprobat în şedinţa Consiliului A.S.F. din data de 28.07.2021, are ca obiectiv specific creşterea gradului de flexibilitate şi armonizare a cadrului legal aplicabil în materia fondurilor de investiţii alternative şi a administratorilor acestora, astfel încât să fie stimulată şi încurajată înregistrarea şi funcţionarea acestor tipuri de entităţi în România pentru a contribui la obiectivul final privind creşterea şi dezvoltarea industriei de fonduri de investiţii autohtonă, în special cea a fondurilor cu capital de risc şi cu capital privat.
Această iniţiativă are totodată scopul de a adapta procesul de înfiinţare/ funcţionare a AFIA înregistraţi la noua realitate a pieţei, având în vedere faptul că, după etapa de conformare cu noul cadru legal aplicabil în materia organismelor de plasament colectiv, industria naţională de fonduri trece într-o nouă etapă de dezvoltare ce trebuie să fie susţinută şi de iniţiativele autorităţii de reglementare şi supraveghere.
Principalele modificări şi completări aduse Regulamentului A.S.F. nr. 10/2015 prin prezenta iniţiativă s-au concretizat în:
- introducerea posibilităţii AFIA înregistrat de a se înfiinţa şi sub formă de SRL;
- debirocratizarea procesului de înregistrare a AFIA, prin reducerea numărului de documente şi informaţii necesar a fi depuse la A.S.F.;
- eliminarea obligaţiei AFIA înregistrat de elaborare şi transmitere la A.S.F. a unor proceduri;
- eliminarea obligaţiei AFIA înregistrat de a avea un ofiţer de conformitate şi un administrator de risc;
- posibilitatea transmiterii documentaţiei necesare in format electronic;
- elaborarea de către AFIA a unui raport ce va fi transmis la A.S.F. cu o frecvenţă anuală în loc de trimestrială.
Acest demers de reglementare este întreprins în cadrul unei iniţiative mai ample a A.S.F. de revizuire a reglementărilor primare/secundare incidente O.P.C. şi administratorilor acestora, având drept scop simplificarea şi debirocratizarea procesului de autorizare a O.P.C. şi de autorizare/înregistrare a administratorilor, standardizarea într-o măsură cât mai mare a documentaţiei necesare autorizării/înregistrării astfel încât să rezulte o procedură mai simplă şi mai flexibilă şi nu în ultimul rând armonizarea acestor proceduri/reguli de autorizare/înregistrare cu cele aplicate la nivel european de celelalte state membre, în vederea asigurării unui nivel competitiv al industriei româneşti de fonduri, se arată în comunicat.