• Statul şi "Ford" discută încheierea unui act adiţional la contractul de privatizare, întrucât americanii nu au finalizat procesul de restructurare a "Automobile" Craiova
"Ford" şi statul român au ajuns, din nou, la masa tratativelor, după patru ani de la privatizarea "Automobile" Craiova. Părţile negociază un act adiţional la contractul de privatizare care să includă şi modificări privind procesul de restructurare al grupului de societăţi Automobile Craiova, au răspuns oficialii AVAS, la solicitarea ziarului BURSA. Aceştia au invocat că procesul de restructurare asumat prin contract este dificil de implementat în practică în forma convenită iniţial.
Răspunsul Autorităţii vine în contextul în care Comisia Europeană a confirmat, recent, că a deschis o investigaţie asupra unui posibil ajutor de stat de care ar beneficia Ford din folosirea mai multor active (terenuri, apartamente şi spaţii comerciale) aparţinând "Autombile" Craiova, ce trebuiau transferate către o societate nou înfiinţată. Investigaţia a fost deschisă după ce foşti acţionari minoritari au sesizat Bruxelles-ul că Ford nu şi-a îndeplinit unele dintre obligaţiile contractuale.
"Ford" a cumpărat 72,4% din "Automobile" Craiova în octombrie 2007, când "Automobile" deţinea 49% din "Daewoo Automobile" România, care, la rândul ei, deţinea un procent de 74,89% din "Mecatim" Timişoara, potrivit datelor furnizate de AVAS.
Ford s-a obligat, prin contractul de privatizare, să demareze un proces de restructurare al celor trei societăţi comerciale, în vederea separării activităţii de producţie de automobile de celelalte activităţi conexe (imobiliare).
La finele procesului de restructurare, activitatea de producţie de automobile şi activele legate de aceasta ar urma să rămână în societatea de producţie, controlată de "Ford", în timp ce o nouă societate ar urma să fie proprietara tuturor activelor conexe şi să desfăşoare activităţi în domeniul imobiliar.
Ford nu a finalizat, însă, până acum, procesul de restructurare, ceea ce a determinat părţile implicate în vânzarea "Automobile" Craiova să se întâlnească şi să încerce să ajungă la un acord pentru cum vor proceda în continuare. Oficialii AVAS ne-au menţionat: "Conform prevederilor contractuale, în cazul în care procesul de restructurare nu este încheiat în termen de 30 de luni de la Data Finalizării (n.r. 19 martie 2008 - data finalizării contractului de privatizare), părţile se vor întâlni şi vor analiza circumstanţele care au împiedicat finalizarea Procesului de Restructurare pentru a ajunge la o înţelegere privind modul în care se va proceda în continuare pentru realizarea restructurării (...) Procesul de restructurare asumat prin contract fiind dificil de implementat în practică în forma convenită iniţial, AVAS şi FMC desfăşoară în prezent negocieri pentru încheierea unui act adiţional la contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni menţionat, care printre altele se referă şi la modificările privind procesul de restructurare fără însă a modifica scopul pentru care a fost stabilit, respectiv separarea activelor principale de activele conexe în vederea transferării activelor conexe pentru beneficiarul AVAS. Aceste modificări vor fi implementate doar în condiţiile adoptării unui act normativ prin care să se modifice, în mod corespunzător, art.7 din Legea nr.36/2008 şi să se aprobe încheierea actului adiţional la contract".
Oficialii AVAS nu au menţionat, însă, în ce fel actul adiţional ar urma să modifice prevederile din contractul de privatizare referitoare la transferul activelor imobiliare către o nouă companie.
• Acţionarii minoritari par să lipsească din calculele AVAS
Foştii acţionari ai "Automobile" Craiova care au reclamat "Ford" la Bruxelles au invocat Anexa 3 din Contractul de privatizare al companiei, care prevede că, în urma procesului de restructurare, activele conexe vor fi aduse ca aport, într-o societate nou înfiinţată.
"(...) Noua societate va avea ca acţionari Vânzătorul şi acţionarii minoritari din toate entităţile vizate (nr.r Automobile, Mecatim şi Daewoo Automobile România", menţionează Anexa nr.3.
Astfel, Asociaţia Investitorilor pe Piaţa de Capital (AIPC) susţine că activele conexe, evaluate la circa zece milioane de euro, ar fi trebuit tranferate către o societate deţinută de statul român şi de acţionarii minoritari ai "Automobile" Craiova.
Oficialii AVAS ne-au menţionat, însă, că Noua Societate, rezultată din transferarea activelor conexe, "va fi controlată integral de statul român", la sfârşitul procesului de restruc-turare.
Ford şi-a mai asumat, prin contractul de privatizare şi sarcina să producă 250.000 de automobile la Craiova, în 2011.
1. Nedumerire
(mesaj trimis de anonim în data de 03.08.2011, 06:56)
Dar masini, masini se vor face la Craiova ?!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de adi în data de 03.08.2011, 08:31)
ca si cu bechtel, statul roman trebuie sa-si ia inima in dinti si sa rupa contractele de privatizare ale lui ford si erste pt. nerespectarea clauzelor contractuale. ceilati investitori vor trebuii sa stie sa-si respecte contractele de privatizare convenite. in cazul ford ajutoarele de stat au fost cu mult mai mari decat banii pe care americanii i-ar fi adus in Ro.ford seamana cu regia huilei privita prin prisma bugetului oricum mai putin pagubasa decat cfr marfa si posta!