• Angajaţii au cerut demisia directorului fabricii, Anatolie Boldişor
Angajaţii de la Fabrica de Avioane din Craiova au continuat, vineri, protestul declanşat în urmă cu o zi, cerând demisia directorului fabricii. Conform liderului de sindicat al Avioane SA, Victor Peţa, citat de Newsin, vineri dimineaţă, peste 150 de angajaţi nu au intrat în fabrică şi au rămas în faţa unităţii, cerând în continuare demisia directorului societăţii, Anatolie Boldişor.
"Sunt mai puţine persoane decât ieri în faţa fabricii, dar greva continuă şi azi (n.r. vineri). Ieri (n.r. joi) s-a semnat un contract cu Ministerul Apărării prin care fabrica de avioane urmează să livreze către minister anumite produse. Nu este vorba de avioane, iar contractul asigură salariile doar pe termen scurt. Totuşi, valoarea contractului semnat permite achitarea salariilor restante din lunile august şi septembrie", a declarat Victor Peţa.
Acesta a mai spus că singurii angajaţi care nu participă la grevă sunt cei de la Secţia Calitate şi Comercial, care trebuie să asigure derularea contractului pe care Fabrica de Avioane îl are cu SABCA Belgia, pentru componente de Airbus A 330 şi A 340.
Liderul de sindicat a precizat că directorul societăţii, Anatolie Boldişor, le-a spus că nu-şi va da demisia, în ciuda presiunilor greviştilor. Totodată, Victor Peţa a declarat că greva va continua şi luni.
Angajaţii de la Avioane Craiova nu şi-au primit salariile de două luni. Joi dimineaţă, salariaţii au declanşat un protest spontan, peste 600 din cei 680 de angajaţi ai fabricii protestând în curtea societăţii şi cerând demisia directorului general, Anatolie Boldişor, pe care îl consideră vinovat de situaţia în care a ajuns societatea.
Negocierile dintre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) şi Aero Vodochody pentru privatizarea Avioane Craiova au eşuat, societatea craioveană fiind relansată la privatizare. Preşedintele AVAS, Teodor Atanasiu, a declarat, săptămâna trecută, că Avioane Craiova este în proces de reevaluare. AVAS a anunţat că reia astăzi procesul de privatizare a societăţii. La sfârşitul lunii septembrie, AVAS a anunţat că va publica oferta de vânzare pentru Avioane Craiova cel mai târziu pe 20 octombrie.
Decizia Autorităţii de a relua privatizarea Avioane Craiova a fost luată ca urmare a expirării termenului de valabilitate a ofertei pentru SC Avioane Craiova SA, fără ca Aero Vodochody să fi acceptat clauzele contractuale propuse de Autoritate, potrivit unui comunicat al instituţiei. Potrivit Autorităţii, constructorul ceh de aeronave a dorit inserarea unor clauze contractuale care au excedat cadrul legal existent şi oferta AVAS şi nu au putut fi luate în considerare de Autoritate. Aero Vodochody dorea garantarea de către statul român că, între data semnării contractului şi data transferului dreptului de proprietate, Avioane Craiova SA nu va intra în faliment şi realizarea de către AVAS, între data semnării şi data finalizării, a unui program de restructurare, cu disponibilizări colective de personal. De asemenea, compania cehă dorea despăgubiri pentru ceea ce va găsi în societate care să meargă până la 50% din preţul oferit.
Reprezentanţii Aero Vodochody au declarat printr-un comunicat de presă că erau interesaţi de prelungirea termenului de valabilitate al ofertei de vânzare a Avioane Craiova, care ar fi reprezentat una dintre posibilităţile pe care AVAS ar fi putut să o ia în consideraţie. Aceştia susţin că în timpul negocierilor nu au cerut niciodată nimic care să fie în contradicţie cu legile în exerciţiu sau cu procedurile licitaţiei. Reprezentanţii companiei cehe precizează că garanţiile între data semnării contractului şi data transferului dreptului de proprietate reprezintă elemente standard în conţinutul unui contract de achiziţii, chiar şi în cazul vânzării unei companii profitabile. Aceştia mai spun că existenţa contractului, ca parte a caietului de sarcini încă de la începutul licitaţiei, reprezintă o declaraţie incorectă.
Societatea Avioane Craiova (ACV) a fost înfiinţată în anul 1972, având ca principal domeniu de activitate construcţia şi reparaţia de aeronave şi nave. ACV este unicul producător de aeronave de tip militar din sistemul industriei aeronautice româneşti şi al avionului de şcoală şi antrenament IAR 99 ŞOIM, compatibil cu standardele NATO, destinat Forţelor Armate Române.